مردم با سریال‌«پایتخت» ‌موسیقی ما را شناختند

سیدجلال محمدی یکی از چهره‌های نام آشنای موسیقی مازندران است که سابقه زیادی در آهنگسازی و تنظیم دارد. او که در خانواده‌ای اهل موسیقی متولد شده است، در کارنامه هنری خود حضور در چندین جشنواره داخلی و خارجی، تولید چند آلبوم و همچنین برگزاری چندین کنسرت و کارگاه پژوهشی موسیقی مازندران در مناطق مختلف کشور را دارد. از دیگرکارهای فاخر او می‌توان به ساخت موسیقی سریال پایتخت سه وچهار با همکاری آریا عظیمی‌نژاد اشاره کرد؛ با وی به بهانه فعالیت‌های تازه اش، انتشار آلبوم پایتخت و کنسرتش گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

یکی از پرمخاطب‌ترین سریال‌های تلویزیون در سال‌های اخیر پایتخت بود که با موسیقی مازندرانی‌اش توانست مخاطبان بسیاری را جذب کند؛ ورود شما به پروژه موسیقی پایتخت چگونه بود؟

چون سریال پایتخت در منطقه شمال ساخته می‌شد لازم بود که موسیقی شمالی داشته باشد، برای همین تیتراژ پایتخت یک مربوط به علی آباد کتول بود اما پایتخت سه و چهار متفاوت‌تر از پایتخت یک بود و با توجه به آنکه در مازندران ساخته شد نیاز به موسیقی مازندرانی داشت؛ به همین دلیل هوشنگ جاوید (پژوهشگر موسیقی نواحی و آئینی) بنده را برای انتخاب موسیقی متن این سریال به آریا عظیمی‌نژاد معرفی کرد؛ بعد از تماس او قرار شد انتخاب موسیقی متن و خوانندگان با من باشد، به این ترتیب استاد محمدرضا اسحاقی و برادرم سید عباد محمدی برای این کار انتخاب شدند. همیشه در مصاحبه‌هایم گفته ام سریال پایتخت کمک بزرگی به رشد و شناسایی موسیقی محلی مازندران کرده است.

موسیقی پایتخت سه و چهار چه ویژگی بارزی نسبت به پایتخت یک داشت؟

متن موسیقی پایتخت ۳ و۴ را بنده انتخاب کردم و آریا عظیمی‌نژاد هم آهنگسازی آن را انجام داد؛ موسیقی پایتخت سه با توجه به موضوع سریال، ورزشی (پهلوانی) بود، پایتخت چهار هم موسیقی آیینی ومذهبی داشت و در حقیقت ترکیبی از موسیقی امروزی و آیینی بود. موسیقی پایتخت ۴ را با آریا عظیمی‌نژاد در تهران ضبط کردیم و تلاش کردیم ترکیبی از موسیقی امروزی و مذهبی شود و در حقیقت متفاوت باشد. جالب اینجاست که شنیدم طرفداران این سریال هم منتظر شنیدن آلبوم پایتخت هستند.

پس پایتختی‌ها قرار است آلبومی هم منتشر کنند .

برادرم عباد از من گله می‌کند که چرا پیگیر ساخت آلبوم پایتخت نیستم. در حال حاضر این آلبوم طرفدار دارد و هر کجا که می‌رویم منتظر آلبوم پایتخت هستند؛ ولی چون درگیر آلبوم امام رضا (ع) هستم قصد دارم بعد از تمام شدن آن برای آلبوم پایتخت اقدام کنم.در حال حاضردرگیر ضبط دو آلبوم به نام‌های امام رضا (ع) و شهدای غواص هستیم و بعد از ضبط این دو کار آلبوم پایتخت را شروع خواهیم کرد؛ البته ناگفته نماند که برای پایتخت پنج آهنگ‌های بسیاری را ضبط کرده‌ایم.

سال 94 در خبرها آمده بود که کنسرت پایتخت به زودی برگزار می‌شود، چرا تاکنون برای برگزاری این کنسرت اقدامی نکرده‌اید؟

قرار بود با آریا عظیمی‌نژاد یک گروه شش نفره راه بیندازیم وتور موسیقی محلی را از کشور ایتالیا شروع کنیم ودر کشورهای دیگر هم اجرا داشته باشیم و در انتها در ایران، تور کنسرت‌های خود را دنبال کنیم اما سال گذشته حادثه‌ای برای آریا عظیمی‌نژاد رخ داد و او به کما رفت و به این ترتیب برنامه‌های ما لغو شد؛ بعد از بهبودی، او معتقد بود که خبر برگزاری کنسرت دیگر سوخته است و نباید اطلاع رسانی کرد.موسیقی پایتخت طرفداران زیادی دارد،همه آن را دوست دارند و می‌خواهند بشنوند؛ کاش می‌توانستیم در سراسر کشور با لوگوی پایتخت و یک یا دو نفر از بازیگران این سریال اجرایی داشته باشیم؛ حتی با بچه‌های علی آباد هم در این خصوص صحبت کردیم و فقط منتظر یک برنامه‌گذار خوب هستیم تا بتوانیم کنسرت پایتخت را در سراسر کشور برگزارکنیم.ما به دنبال شرکتی با تشکیلات خوب هستیم که در برگزاری کنسرت پایتخت به ما کمک کند؛ می‌خواهیم کنسرت پایتخت حرف تازه‌ای با موضوع پایتخت داشته باشد، برای همین قصد داریم کنسرتی با ترکیب پاپ ومحلی داشته باشیم.

قرار بود پنجمین قسمت سریال پایتخت هم ساخته شود، چرا فعلا خبری از آن نیست؟

بله، به تازگی شنیدم که قرار است این سریال در شهر بابل ساخته شود؛ دو ماه پیش که در اختتامیه برنامه‌ای در برج میلاد، آریا عظیمی نژاد را دیدم گفت حالش اصلا خوب نیست و در حال درمان است ولی منتظر پایتخت پنج است. ۵ الی ۱۰ قطعه برای پایتخت پنج ضبط کرده‌ایم؛ ساخت این سریال به حمایت نیاز دارد.