مقامات بریتانیا در مورد حمله یک‌جانبه آمریکا اختلاف نظر دارند

نویسنده: Ashley Cowburn
مترجم: مریم رضایی

جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر انگلستان گفته حملات موشکی آمریکا به سوریه ریسک تشدید جنگ داخلی در این منطقه را به دنبال دارد. کوربین با توصیف حملات شیمیایی به استان ادلب سوریه به‌عنوان یک «جنایت جنگی وحشتناک» اضافه کرد که باید کمیته تحقیق فوری و مستقلی در سازمان ملل تشکیل شود و عاملان این حمله مسوولیت آن را بپذیرند. کوربین افزوده: «اقدامات نظامی یک جانبه بدون تایید قانونی، ریسک تشدید درگیری‌‌های چندجانبه را به دنبال دارد که تاکنون هم به کشته‌ شدن هزاران نفر از مردم منجر شده است. در عوض، مذاکرات صلح ژنو باید فورا از سر گرفته شود و فشار بین‌المللی برای چانه‌زنی در مورد حل و فصل مناقشه بی‌امان باشد. درد و رنج وحشتناک مردم سوریه باید هر چه سریع‌تر پایان یابد و هر گونه مداخله‌ای باید مطابق نقشی که در گرفتن این نتیجه دارد، مورد ارزیابی قرار گیرد.»

کوربین همچنین از ترزامی ‌خواسته دولت ترامپ را مهار کند و «وزن آن را روی مذاکرات صلح و حل و فصل سیاسی جامع مناقشه سوریه بیندازد.» چند روز پیش، کوربین از بازیگران مختلف جنگ سوریه درخواست کرد پای میز مذاکره در ژنو جمع شوند تا صلح را در این منطقه جنگ‌زده برقرار کنند و به جنگ داخلی شش ساله در سوریه که تاکنون جان بیش از 300 هزار نفر را گرفته، پایان دهند. او گفته: «من فکر می‌کنم بهترین کار در نظر گرفتن منابع حمایت‌کننده از بازیگران مختلف جنگ است؛ نقشی که کشورهای همسایه، روسیه و غیره بازی می‌کنند.» به هر حال، بعد از اینکه تام واتسون، معاون کوربین، از حمله نظامی آمریکا به پایگاه‌ هوایی نزدیک به شهر حمص حمایت کرد، به نظر می‌رسد اظهارات او بوی تفرقه در حزب کارگر انگلستان می‌دهد. واتسون در مصاحبه با بیرمنگام میل گفته: «حمله شیمیایی در منطقه خان شیخون به وضوح نشان می‌دهد که بشار اسد بر خلاف آنچه در سال 2013 توافق شده بود، به سلاح‌های شیمیایی دسترسی دارد. حملات شیمیایی تبعیض‌آمیز به غیرنظامیان به هیچ وجه قابل تحمل نیست و باید مجازات داشته باشد. این مساله‌ای حیاتی است که آمریکا در مورد مقاصد خود صریح باشد و کل جامعه بین‌الملل به سوی حل و فصل مناقشه سیاسی در سوریه حرکت کند.»

اما ائتلاف «جنگ را متوقف کنید» که کوربین ریاست آن را بر عهده داشت، اخیرا خواستار اعلام یک اعتراض علیه این حمله شده و آن را «ترسناک و واکنشی» و «بدترین راه ممکن» برای پاسخ دادن به حمله شیمیایی صورت گرفته در منطقه خان شیخون توصیف کرد. این گروه در بیانیه‌ای اضافه کرد: «این اقدام غیرمسوولانه علاوه بر اینکه تراژدی مردم سوریه را عمیق‌تر می‌کند، به گسترده‌تر شدن دامنه جنگ منجر می‌شود و غرب را به تقابل نظامی با روسیه می‌کشاند.» مایکل فالون، وزیر دفاع انگلستان، پیش‌تر از مقامات روس خواسته‌ بود از نفوذ خود بر اسد استفاده کنند و از اتفاقی که افتاد درس بگیرند. اما او انکار کرد که حمله آمریکا شروع یک عملیات نظامی جدید در سوریه است، بلکه هدف آن بازداشتن دولت سوریه از انجام هر گونه حمله شیمیایی دیگر در این کشور است.

فالون همچنین تایید کرد که بریتانیا در این زمینه با دولت ترامپ تماس داشته و پیشاپیش از تصمیم آن برای حمله هوایی اطلاع داشته است. او افزود: «این حمله کاملا محدود و مربوط به یک پایگاه هوایی دولتی بود. این اقدام به‌طور کلی مناسب بود، چون طوری طراحی شده بود که رژیم اسد را از انجام هر گونه حمله شیمیایی دیگر بازدارد. بنابراین نمی‌توان آن را شروع یک کمپین نظامی متفاوت دانست. بشار اسد و رژیم سوریه همواره قوانین بین‌المللی را زیر سوال برده‌اند. بار دیگر شاهد بوده‌ایم که این رژیم از سلاح‌ها و گازهای شیمیایی استفاده کرده و اتفاق اخیر که در آن 100 نفر از مردم کشته شدند، نمونه دیگری از این بی‌قانونی است و اگر اقدام مناسبی صورت نگیرد، غیرنظامیان بی‌گناه همچنان به دست این سلاح‌های مخوف کشته می‌شوند.» اظهارات فالون که اصرار داشت دولت بریتانیا «به‌طور کامل» از حمله نظامی آمریکا حمایت می‌کند، ازسوی داونینگ استریت منعکس شده و او اضافه کرده که دولت معتقد است این «واکنش مناسبی نسبت به حمله شیمیایی توسط رژیم سوریه بوده و هدف آن جلوگیری از حملات بیشتر مشابه است.»

تیم فارون، رهبر حزب لیبرال دموکرات گفته که حمله به پایگاه هوایی «واکنش مناسبی به حمله» دولت سوریه به مردم خودش بوده است. «دولت بریتانیا به جای اینکه صرفا بیانیه‌ای ملایم منتشر و از این اتفاق استقبال کند، اکنون باید پیگیر آن باشد و خواستار تشکیل جلسه‌ای فوق‌العاده در ناتو شود تا بررسی کند چه اقدامات دیگری می‌توان انجام داد؛ مثل حملات جراحانه بیشتر یا منطقه پرواز ممنوع (حمله جراحانه به حمله‌ای گفته می‌شود که فقط به قصد از بین بردن هدف نظامی صورت می‌گیرد و هیچ گونه آسیبی به هدف‌های غیرنظامی به دنبال ندارد). وقتی افراد خوب هیچ کاری نمی‌کنند شرارت رخ می‌دهد. ما نمی‌توانیم بنشینیم و شاهد باشیم مردم هدف حملات شیمیایی قرار بگیرند. نمی‌توانیم بی‌تفاوت باشیم، باید وارد عمل شویم.» پائول نوتال، رهبر حزب استقلال بریتانیا نیز گفته که امیدوار است اقدامات بهتری از سوی دولت آمریکا ببیند و حمله نظامی را عجولانه، بدون کنترل و بی‌فایده دانست. او در بیانیه‌ای گفت: «کل دنیا استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه را محکوم می‌کند، اما حمله آمریکا به رژیم اسد نقشی در کاهش تنش‌ها ندارد و تاثیری بر تسریع روند صلح در این کشور نخواهد داشت.»

منبع: Independent