این روزها دیگر نباید شگفت زده شد یا برای باور کردن برخی از واقعیت‌ها شک و تردید داشت. فناوری به تدریج در حال دور زدن ابعاد مختلفی از زندگی ماست و دیگر نمی‌توان حد و حصری برای آن قائل شد. تقریبا ناممکن است تصور اینکه فناوری‌های دیجیتال نتواند در کوچک‌ترین بخش‌های زندگی نفوذ کند و راه‌هایی برای فناوری‌هایی جذاب‌تر ارائه ندهد. هر هفته می‌توان گوش به زنگ بود تا اخبار دنیای فناوری خبری شگفت‌انگیز از ابداعات تازه در دنیای دیجیتال عرضه و ما را شگفت زده کند.

گفت‌وگوی محرمانه

ایده پنهان ماندن از دید دیگران برای یک گفت‌وگوی محرمانه از جمله جذاب‌ترین ایده‌هاست و حالا می‌توانید مطمئن باشید که به کمک فناوری‌های نو محقق شده است. محققان دانشگاه بریستول انگلیس بلندگوی فراصوتی ارائه داده‌اند که قدرت تله‌پاتی دارد و به کاربران امکان برقراری تماس با یکدیگر از فاصله ۳۰ متری و به‌صورت ساکت را می‌دهد. این فناوری نیازمند متصل‌شدن یک بلندگو به پیشانی یا قفسه سینه شخص متکلم است. همچنین چهار الکترود باید به لب و فک وی متصل شوند. این الکترودها از طریق فناوری موسوم به الکترومیوگرافی، سیگنال‌های الکتریکی تولیدشده توسط عضلات صورت شخص متکلم را ضبط می‌کنند. محققان از یک الگوریتم ماشین یادگیری برای تعیین این موضوع استفاده کردند که کدام سیگنال‌های عضلات صورت شخص با ۱۰ واژه خاص مرتبط می‌شوند. این واژه‌ها شامل «بله»، «عقب»، «توقف» و «نه» بودند.

آنها دریافتند این ابزار می‌تواند واژگان را با دقت بیش از ۸۰ درصد تشخیص دهد، حتی زمانی که شخصی که الکترودها را پوشیده، صحبت نمی‌کند و کلمات را فقط با لب بیان می‌کند. این سیستم با بلندگوی پوشیدنی جفت شده است و این بلندگو واژه‌ای که شخص نجوا می‌کند یا بیان می‌کند را به‌صورت فراصوت ضبط می‌کند. آنچه این سامانه را منحصربه‌فرد می‌کند، توانایی آن‌ برای ویرایش پیغام‌های گفتاری به شخصی خاص بدون شنیده‌شدن آن توسط دیگران است. سیستم مزبور با منتشر کردن فراصوت در یک پرتو باریک و با زاویه فقط ۶ درجه این کار را انجام می‌دهد؛ بنابراین فقط افراد حاضر در مسیر پرتو می‌توانند آن را بشنوند. این ویژگی را می‌توان سفارشی‌سازی کرد و به‌طور مثال، چنانچه شخص از یک دوربین رهگیری‌کننده چشم استفاده کند، پیغام‌ها می‌توانند در جهت نگاه‌ وی مخابره شوند. همچنین، پیغام‌های فراصوت می‌توانند از طریق یک اشاره‌گر لیزری جهت‌مند شوند، اما این قابلیت برای سربازان کارآمد نیست. سازندگان مدعی‌ هستند نسخه‌های بعدی این فناوری می‌تواند واژگان بیشتری را شناسایی کند؛ آنها همچنین به‌دنبال فشرده‌ کردن و جادادن این سامانه در لباس هستند.

کلاهی که از تصادف خبر می‌دهد

یک استارت‌آپ فرانسوی کلاه ایمنی برای موتورسواران ساخته که دارای چراغ ترمز است. این چراغ ترمز دارای حسگر کاهش سرعت است و علاوه‌بر آن می‌تواند در صورت احتمال تصادف پیام هشدار ارسال کند. استارت‌آپ فرانسوی Cosmo Connected کلاه ایمنی برای موتورسواران ساخته که دارای چراغ ترمز است. این چراغ ترمز دارای یک حسگر سرعت سنج است، بنابراین به راحتی کاهش سرعت (خواه به دلیل ترمز، تغییر دنده یا موارد دیگر باشد) را رصد می‌کند. در این وضعیت ۱۲ چراغ ال‌ای دی ترمز روشن می‌شوند و به خودروهای پشت سر علامت می‌دهند که موتورسیکلت جلویی در حال کاهش سرعت است. این چراغ ترمز در پوسته‌ای قرار دارد تا آن را از باد و باران و نور خورشید محافظت کند. این پوسته از جنس پلی کربنات و لاستیک EPDM ساخته می‌شود. همچنین وزن آن حدود ۱۵۰ گرم است و به وسیله آهنربا روی کلاه ایمنی چسبیده است؛ بنابراین چراغ ترمز را به راحتی می‌توان روی کلاه‌های ایمنی مختلف قرار داد.

البته به شرط آنکه کلاه ایمنی دارای پایه مغناطیسی باشد. این چراغ علاوه‌بر آنکه می‌تواند کاهش سرعت موتورسوار را ردیابی کند، قابلیت‌های دیگری هم دارد. هنگامی که کاربر کنار جاده توقف کرده یا در شرایطی تردد می‌کند که جاده در مه قراردارد، می‌تواند چراغ مذکور را در حالت دائما روشن یا چشمک زن قرار دهد تا وسایل نقلیه دیگر متوجه حضور موتورسوار شوند. جالب آنکه با اضافه کردن یک ژیروسکوپ به حسگر سرعت سنج در چراغ ترمز هوشمند، می‌توان احتمال تصادف را نیز هشدار داد. در این وضعیت دستگاه به یک اپلیکیشن موبایل متصل می‌شود و پیام‌های هشدار را برای شماره تلفن‌هایی که کاربر قبلا انتخاب کرده، ارسال می‌کند. این اپلیکیشن با اطلاعات مکانی کاربر را به وسیله ایمیل و پیامک به شماره تلفن‌های تعیین شده ارسال می‌کند و درباره خطر تصادف هشدار می‌دهد. این کلاه ایمنی هم‌اکنون مشغول جمع آوری سرمایه برای تجاری‌سازی است.

تماس تلفنی با انگشتر

به تازگی انگشتر هوشمندی به بازار آمده که از نظر ابعاد یک دهم گوشی‌های هوشمند است، اما از بسیاری از قابلیت‌های آنها برخوردار است.جواهر مذکور که Modulaj نام دارد توسط شرکت Triing طراحی شده و در طراحی آن از تیتانیوم و برخی سنگ‌های قیمتی نیز بهره گرفته شده است. یکی از مزایای جالب این انگشتر قابلیت سازماندهی و طبقه‌بندی داده‌های ذخیره شده بر روی گوشی‌های هوشمند است. همچنین این انگشتر کاربران را از تماس تلفن همراه، دریافت پیامک و ایمیل مطلع کرده و می‌توان آن را به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد که کاربر تنها از پیام‌های ارسالی افرادی خاص مطلع شود. برنامه‌ریزی انجام قرارهای ملاقات یا فریب افراد دوروبر با ایجاد تماس تلفنی ساختگی از طریق این انگشتر از جمله دیگر مزایای آن است. انگشتر یاد شده با هر دو سیستم عامل اندروید و iOS سازگار است و در درون آن حسگرهای متعدد بصری و ارسال هشدار تعبیه شده است. این حسگرها به لمس انگشت نیز حساس هستند و از این طریق می‌توان آنها را برنامه‌ریزی کرد.انگشتر یاد شده در سه رنگ سفید، آبی و سیاه و در ماه فوریه سال ۲۰۱۸ عرضه خواهد شد. قیمت این انگشتر برای پیش خرید ۱۷۰ دلار است.

روباتی که نوشیدنی تعارف می‌کند و جوک می‌گوید

اگر از سرگرم کردن مهمان‌هایتان خسته‌اید این روبات را استخدام کنید، هرچند که در هرجایی که دوست داشته باشید می‌توانید از این قابلیت استفاده کنید و نگران سر رفتن حوصله اطرافیانتان نباشید. به‌تازگی روباتی با استفاده از فناوری هوش مصنوعی گوگل ساخته شده که می‌تواند سفارش‌های کاربران برای دریافت نوشیدنی را دریافت کرده و این سفارش‌ها را تحویل مشتریان دهد. روبات یاد شده که مبتنی‌بر فناوری به کار رفته در Google Assistant است، از توانایی‌های دیگری مانند جست‌وجوی تصویری پیشرفته و جامع، انتخاب و نمایش برنامه‌های تلویزیونی و فیلم‌های سینمایی بر مبنای سلیقه و ذائقه کاربران و خواندن اخبار نیز برخوردار است. این روبات که Mocktails Mixer نام دارد، توسط یک شرکت خلاق فناوری موسوم به Deeplocal طراحی و تولید شده و در آن از رایانه کوچک و ارزان قیمت Raspberry Pi، میکروفون توکار، بلندگو و یک حلقه ال‌ای دی استفاده شده است. روبات یاد شده به یک پمپ و برخی قابلیت‌های‌های جذاب دیگر نیز مجهز است. این روبات دارای هشت محفظه برای نگهداری مواد مختلف است و با ترکیب این مواد با نسبت‌های مختلف می‌تواند نوشیدنی‌های متنوعی را به کاربران تحویل دهد. روبات یاد شده بعد از گذشت مدتی درک بهتری از سلیقه افراد پیدا کرده و درصد اجزای به کار رفته در نوشیدنی‌های خود را بر همین اساس تعیین می‌کند. روبات مذکور می‌تواند در زمانی که شما منتظر آماده شدن نوشیدنی‌تان هستید با شما صحبت کند و حتی برایتان لطیفه تعریف کند. کدهای منبع این روبات در اینترنت به اشتراک گذاشته شده و قیمت نمونه اولیه آن ۵۷۰ دلار است.

یک گوشی واقعیت مجازی با سه دوربین  

دنیای واقعیت مجازی در حال تکان دادن بازار موبایل است و این روزها باید با گوشی‌هایی آشنا شویم که قابلیت‌های شگفت‌انگیز واقعیت مجازی را در خود نگه داشته‌اند.گوشی ZenFone AR اولین گوشی ایسوس است که مجهز به فناوری واقعیت مجازی بوده و با ابزار تانگوی و پلت‌فرم واقعیت مجازی دی دریم شرکت گوگل نیز سازگاری دارد. مدل اولیه این گوشی در ماه ژانویه در نمایشگاه سی‌ای‌اس در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفت و عرضه عمومی آن از تابستان آغاز می‌شود. از جمله دیگر امکانات این گوشی می‌توان به سیستم عامل Android ۷.۰ Nougat، ۶ گیگابایت رم، ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی، پردازنده قدرتمند Snapdragon ۸۲۱ و پردازنده گرافیکی Adreno ۵۳۰ اشاره کرد. همچنین ممکن است مدلی از این گوشی با ۸ گیگابایت رم نیز روانه بازار شود. هرچند این موضوع به‌طور قطعی تایید نشده است.

استفاده از پلت‌فرم‌های تانگو و دی دریم در این گوشی ردگیری تحرکات افراد، برآورد فاصله و ابعاد اشیای مختلف، خودآموزی گوشی و... را ممکن می‌کند. نمایشگر فوق دقیق و 7/ 5 اینچی گوشی مذکور قابلیت نصب ابزاری برای تبدیل آن به هدست‌های واقعیت مجازی را دارد و بهینه‌سازی‌هایی بر روی نمایشگر یاد شده برای مشاهده جلوه‌های بصری سه بعدی صورت گرفته است. ZenFone AR دارای سه دوربین در پشت خود برای ردگیری حرکات و محاسبه فاصله اشیا با خود است. یکی از این دوربین‌ها ۲۳ مگاپیکسلی بوده و دارای حسگر IMX۳۱۸ سونی است. حسگر فاصله سنج دوربین یاد شده مجهز به پروژکتور مادون قرمز و باتری این گوشی ۳۳۰۰ میلی آمپری است. ZenFone AR اولین گوشی نیست که با فناوری تانگوی گوگل سازگاری دارد. پیش از این شرکت لنوو گوشی Lenovo Phab Pro ۲ را با همین قابلیت در سال گذشته عرضه کرده بود.