توسعه فولاد هرمزگان، جهش صنعت فولاد کشور است
دنیای اقتصاد: دکتر مهدی کرباسیان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیأت عامل ایمیدرو که به همراه دکتر بهرام سبحانی مدیر عامل فولاد مبارکه و رئیس هیات مدیره شرکت فولاد هرمزگان از خط تولید فولاد هرمزگان بازدید می نمود، در جریان مراسم تکریم و معارفه مدیر عامل این شرکت ضمن قدردانی از زحمات مهندس مرتضی آقاجانی، امیر مسعود هراتیان را به عنوان مدیر عامل جدید فولاد هرمزگان معرفی نمود و با اشاره به سرعت مناسب رشد تولید در فولاد هرمزگان از آغاز بهره برداری(دی ماه90) تاکنون افزود: وجود نیروی انسانی جوان و متخصص، تجهیزات پیشرفته و حمایتهای فولادمبارکه باعث شد، این شرکت با تعریف استراتژی مناسب در کوتاه ترین زمان ممکن به ظرفیت اسمی خود نزدیک شود.از سوی دیگر باید در نظر داشت توسعه شرکت فولاد هرمزگان جهش صنعت فولاد کشور است.

مهدی کرباسیان با تأکید بر این مطلب که وزارت صنعت، معدن و تجارت از برنامه های فولاد هرمزگان در توسعه و افزایش تولید استقبال می کند، گفت: دسترسی به آبهای آزاد، دسترسی آسان به منابع انرژی، نزدیکی به معادن و شرایط مناسب برای صادرات آسان و سرمایه گذاری مطمئن از مزیت هایی است که هرمزگان را از سایر استان ها در این زمینه متمایز و به بهترین منطقه برای توسعه صنعت فولاد مبدل نموده است.
وی با بیان اینکه فولاد هرمزگان یکی از صنایع تولیدی نمونه در کشور است و برای راه اندازی و رسیدن به تولید مناسب در این شرکت زحمات زیادی کشیده شده است گفت: سرعت و کیفیت فعالیت های فولادهرمزگان بسیار خوب بوده است که امیدواریم این صنعت، هرمزگان را به مرکز توسعه و قطب فولاد کشور تبدیل کند.معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت یکی از شاخص های توسعه یافتگی کشورها را تولید فولاد دانست و افزود: در حال حاضر ایران به لحاظ میزان تولید در رتبه چهاردهم جهان قرار دارد.

رئیس هیأت عامل ایمیدرو ادامه داد: براساس بررسی که شرکت ملی فولادانجام داده است و با مشورت از صاحب نظران و با فعالیت های فنی مشاوران صورت گرفته است، تولید ۵۵ میلیون فولاد درافق ۱۴۰۴ در کشور قابل دستیابی و عملی است .وی در بخش دیگری ازسخنان خودگفت: متأسفانه رکودی که در دنیا به وجود آمده قیمت ها را به شدت تحت تأثیر قرار داده است، ضمن اینکه رقابت غیر منطقی چین در تولید موجب سخت تر شدن شرایط شده است.
مهدی کرباسیان ابراز امیدواری کرد : با گشایشی که در امور بین المللی و تعاملی که باجهان صورت می گیرد طرح های توسعه فولاد کشور و هرمزگان با سرعت بیشتری انجام گردد. وی خاطرنشان کرد: در جهان به دنبال احداث کارخانجات 20 میلیون تنی هستند، این در حالیست که متأسفانه در کشور ما بحث 300 و 500 هزار تن مطرح است و به همین دلیل به وزارتخانه برای اخذ مجوز فشار می آورند در صورتی که این موضوع غیر کارشناسی است و توجیه اقتصادی ندارد.

رئیس هیأت عامل ایمیدرو ادامه داد: یک واحد تولیدی باید روی پای خود ایستاده و با قیمت های جهانی توان رقابت داشته باشد چراکه دنیا از نظر اقتصادی بازار عرضه و تقاضاست و بازار کیفیت بالا و قیمت پایین را می پسندد.

در گروه فولادمبارکه، توسعه فولاد به سمت فولادهرمزگان است
به گزارش روابط عمومی فولاد هرمزگان در جریان برگزاری این مراسم دکتر بهرام سبحانی رئیس هیأت مدیره شرکت فولادهرمزگان و مدیرعامل شرکت فولادمبارکه از مهندس آقاجانی به دلیل زحمات فراوان و مدیریت موفقی که در شرایط سخت راه اندازی و بهره برداری متحمل شد، قدردانی کرد و گفت: با توجه به مأموریت جدید مهندس مرتضی آقاجانی در یک شرکت بین المللی، مهندس امیرمسعود هراتیان با توجه به ویژگیهای ممتاز و ارزشمندی که دارند به عنوان مدیرعامل این شرکت برگزیده شد تا در دوران پس از ساخت و راه اندازی و بهره برداری، مسیر جدید و محکمتری برای فولادهرمزگان ترسیم و اجرا نماید. وی ادامه داد: فولادهرمزگان با توجه به موقعیت جغرافیایی منحصربفرد مانند مجاورت آبهای آزاد، منابع عظیم گاز، بندر شهیدرجایی، نزدیکی با شبکه سراسری راه آهن و ذخایر عظیم معدنی، مناسبترین منطقه برای توسعه صنعت فولاد است و گروه فولادمبارکه توسعه های اصلی خود را در فولادهرمزگان دنبال می کند.

سبحانی افزود: فولادهرمزگان از تمام حمایت های دانش فنی، تجهیزاتی و مالی فولادمبارکه برخوردار است و با همت مدیران و کارکنان پرتلاش و جوان در شرایط سخت آب و هوایی توانسته عملکرد موفقیت آمیزی داشته باشد، به طوریکه در سال سوم تولید خود به ۹۰ درصد ظرفیت رسیده است. وی تصریح نمود: براساس برنامه، باید میزان تولید فولاد کشور به ۵۵ میلیون تن برسد که ۲۲ میلیون تن آن سهم گروه فولادمبارکه است.با توجه به مزیتهای موجود، ظرفیت فولاد هرمزگان از یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن آهن اسفنجی و ۱.۵ میلیون تن تختال در سال در برنامه توسعه برای افزایش تولید در این شرکت در فاز های بعدی ایجاد گندله سازی و خط نورد و دست یابی به تولید ۳ میلیون تن در سال و پس از آن ۶ میلیون تن فولاد خام دیده شده است.
بنا بر این گزارش در ادامه مرتضی آقاجانی مدیرعامل سابق فولادهرمزگان نیز در سخنانی ضمن بیان تجربه و خاطرات دوران مدیریت در این شرکت گفت: برای سربلندی و پیشرفت فولادهرمزگان بازهم تلاش خواهم کرد. وی افزود: آنچه در فولادمبارکه یادگرفته بودیم به بهترین وجه در فولاد هرمزگان بکار گرفتیم و نتیجه این شد که با همکاری همه همکاران و حمایت های فولاد مبارکه پیشرفت ها خوبی در فولاد هرمزگان به دست آمد.

مرتضی آقاجانی افزود: در فولاد هرمزگان سعی کردیم حفظ امانت کرده و باعث رشد شرکت شویم، ضمن اینکه از همراهی مسئولین استانی، نماینده ولی فقیه و امام جمعه، نمایندگان استان، مردم شریف هرمزگان و همچنین تلاش های همه کارکنان در همه واحدها قدردانی می نمائیم.

سه هدف اصلی
در ادامه مهندس امیر مسعود هراتیان مدیرعامل فولاد هرمزگان گفت: بحث راه اندازی و ساخت یک کارخانه تولیدی به بزرگی و عظمت فولاد هرمزگان کار بسیار بزرگ و ستودنی است که در زمان مدیریت مهندس آقاجانی و مهندس خیاط به خوبی انجام شده است. وی افزود: سه مأموریت مهم در فولادهرمزگان در دستور کار داریم که اولین هدف توسعه منابع انسانی در شرکت است که اعتقاد داریم نیروی انسانی مهمترین سرمایه شرکت است و با توجه به اینکه اکثر کارکنان بومی استان هستند تلاش بر رشد وتعالی نیروی انسانی ماندگار است.
مدیرعامل شرکت فولادهرمزگان خاطر نشان کرد: دومین هدفی را که دنبال می کنیم بهره وری در تولید است که سعی داریم تولید به سمت بهره وری هدایت شود و هزینه ها به درستی مدیریت شود. وی اظهارداشت: برنامه سومی که دنبال می کنیم توسعه بازار با تولید محصولات کیفی تر با ابعاد متفاوت تر است که بتوانیم بازار را دراختیار بگیریم و امیدوارم با کمک مسئولان کشوری و استانی و حمایت فولاد مبارکه این اهداف محقق شود.

هراتیان ادامه داد: در ماه گذشته به تولید 102 هزارتن در ماه رسیده ایم که نشان از همکاری خوب کارکنان دارد. وی در ادامه به طرح های توسعه ای شرکت فولاد هرمزگان اشاره کرد و گفت: تلاش بر این است در ابتدا گندله سازی با ظرفیت 2.5 میلیون تن احداث شود و در فازهای بعدی به 5 میلیون تن افزایش یابد. همچنین ایجاد یک کارخانه نورد را خواهیم داشت که از خام فروشی جلوگیری و محصول تبدیل به ورق گردد که ارزش افزوده بیشتری را برای شرکت داشته باشد.