پیش به سوی سال 100 میلیونی

چشم‌انداز تولید خودرو در سال ۲۰۱۷ مثبت است. تا آنجا که انتظار می‌رود برای نخستین بار تولید خودروهای شخصی از مرز ۱۰۰ میلیون دستگاه عبور کند. این یک اتفاق بسیار خوب برای صنعت خودرو جهان خواهد بود. چرا‌که نشان می‌دهد بازارهای جدید در حال تبدیل شدن به بازارهای پایدار برای خودرو هستند.

چند عامل در ارائه این پیش‌بینی از رونق گرفتن خودروسازی در سال آینده دخیل هستند. یکی از مهم‌ترین عوامل تغییر استراتژی‌هایی است که در سه سال اخیر در رفتار خودروسازان ایجاد شده است و اکنون اثر خود را بر تولید و فروش خودروها گذاشته است. تا پنج سال پیش اکثر خودروسازان بزرگ جهان محصولاتی را با توجه به سبک خود تولید کرده و برای فروش عرضه می‌کردند. سبد محصولات آنها متشکل از خودروهایی در کلاس‌های متفاوت بود که در تمام نقاطی که نمایندگی داشتند عرضه می‌شد. اما رفته رفته به این سمت حرکت کردند که برای بازارهای بزرگ محصولات اختصاصی نیز تولید کنند. این محصولات به‌طور مشخص بازارهای نوظهور را نشانه گرفت که به دلیل داشتن جمعیت زیاد و قرار گرفتن در مسیر رشد اقتصادی، فرصت خوبی برای خودروسازان فراهم می‌کرد. این محصولات اختصاصی که با توجه به قدرت خرید آن منطقه طراحی می‌شوند در سه سال اخیر با نگاه ویژه خودروسازان مواجه شده‌اند و البته از سوی بازار هدف نیز مورد استقبال قرار گرفته‌اند. چنین محصولاتی به خودروسازان این امکان را می‌دهند تا در بازارهایی که تا قبل از آن به دلیل مانع قیمت امکان حضور نداشتند نیز وارد شوند.

دیگر عاملی که در افزایش فروش خودروها موثر بوده و زمینه را برای ۱۰۰ میلیونی شدن تولید در سال ۲۰۱۷ فراهم آورده افزایش اعتماد مصرف‌کنندگان به خودروسازان است. اگر چه در سه سال اخیر نقص‌های فنی بزرگی در خودروهای معروف دیده شده که حتی خسارت جانی نیز داشته است، اما فراخوان‌های گسترده و مسوولیت‌پذیری شرکت‌ها در برابر این نقص‌های فنی موجب شده تا برآیند نیروها به سود افزایش اعتماد به خودروسازان باشد. مورد بعدی که در افزایش فروش نقش دارد توجه بیشتر از گذشته خودروسازان به خدمات پس از فروش است. امروزه یکی از نکات مورد توجه مصرف‌کننده برای خرید خودرو سطح خدمات پس از فروش است. خودروسازان بزرگ با درک این تغییر رفتار اقدام به توسعه نمایندگی‌های خود کرده‌اند. ظهور بازارهای قدرتمند دیگر عامل افزایش فروش است. در سال ۲۰۱۷ چین همچنان بزرگ‌ترین‌ بازار خودرو در جهان باقی خواهد ماند. اما مهم‌تر از آن بازار هند است. پیش‌بینی می‌شود که فروش خودرو در هند با جهش زیادی رو به رو شود. دلیل آن هم توجه خودروسازان از امسال به بازار هند است که انتظار داریم اثر آن از میانه سال آینده میلادی مشاهده شود. ساخت خودروهای اختصاصی برای بازار هند برنامه ویژه‌ای است که چند خودروساز بزرگ روی آن متمرکز شده‌اند. رقابت خودروسازان اروپا و آسیا در هند در سال ۲۰۱۷ دیدنی خواهد بود. این در حالی است که خودروسازان آمریکایی هنوز تلاش گسترده‌ای برای بازار هند آغاز نکرده‌اند.