دولت موانع تولید را مرتفع کند

دنیای اقتصاد- رئیس کمیسیون پایش اتاق بازرگانی اصفهان می گوید: ما معتقد به کمک دولت به بخش خصوصی نیستیم، بلکه انتظار داریم این بخش به وظایف خود برای رفع موانع موجود عمل کند. مصطفی روناسی در گفتگو با خبرنگار دنیای اقتصاد در خصوص وضعیت تولید اصفهان با توجه به رکود حاکم بر اقتصاد کشور، می گوید: متأسفانه امروز وضعیت تولید استان اسفناک است به گونه ای که حدود ۴۰ درصد بنگاه های تولیدی تعطیل شدند البته تعطیلی آنها هوشمند بودند چرا که پیش از هر گونه بحرانی، دست به این کار زدند. به اعتقاد وی، در صورت برطرف شدن رکود و حرکت اقتصاد، این بنگاه ها دوباره به چرخه تولید بازمی گردند. وی به ۶۰ درصد دیگر بنگاه های تولیدی اشاره می کند و می افزاید:

حدود ۲۰ درصد این واحدها فعال اند اما بقیه زیان ده بوده و تولید آن ها پائین تر از ظرفیت خود قرار دارد؛ اما اگر تعطیل شوند بانک ها و طلب کاران به سراغ آن ها آمده و با نابودی و ورشکستگی کامل مواجه خواهند شد. رئیس کمیسیون پایش اتاق بازرگانی اصفهان با تأکید بر اینکه معتقد به کمک دولت نیستیم، تصریح می کند: با این وجود دولت باید وظایف خود را انجام دهد. وی با انتقاد از قاچاق ۲۰ میلیارد دلاری کالا در سال بدون پرداخت هر گونه عوارض گمرکی و رقابت با تولید داخل، می گوید: در این شرایط تولیدکننده داخی مجبور به پرداخت عوارض و مالیات و مالیات بر ارزش افزوده است. به گفته روناسی، ۲۰ میلیارد دلار قاچاق با گونی وارد کشور نمی شود، بلکه نظام و سازمانی وجود دارد که باید تحت کنترل قرار گیرد. وی به وظیفه مبارزه با فساد توسط دولت اشاره می کند و می افزاید: متأسفانه فساد موجب نامطلوب شدن فضای کسب و کار و گران شدن تولید داخل شده است. رئیس کمیسیون پایش اتاق بازرگانی اصفهان همچنین با اشاره به بهای ارز و استفاده آن در بخش توسعه زیرساخت های کشور، تاکید می کند: نباید دلارهای نفتی صرف کالاهای مصرفی شود بلکه باید صرف سرمایه گذاری در توسعه قرار گیرد. وی تأکید می کند: دولت نباید برای کاهش نرخ تورم، دلارهای نفتی را به بازار تزریق کند بلکه موظف است تورم را با حمایت از تولید داخل کاهش دهد. به اعتقاد روناسی، متأسفانه امروز نرخ ارز بهای واقعی آن نیست چرا که در سه سال گذشته مطابق آمار بانک مرکزی نرخ تورم حدود ۶۰ درصد افزایش یافته به گونه ای که قیمت کالاهای داخلی ۶۰ درصد بالا رفته است در حالی که رقبای خارجی ما در این مدت ۱۰ درصد افزایش قیمت داشته اند در نتیجه تولید داخل ۵۰ درصد مزیت رقابتی خود را از دست داده چرا که قیمت ارز واقعی نبوده است.

به گفته وی، مطابق مصوبه مجلس نرخ ارز باید تسعیر شود که این اتفاق تاکنون نیفتاده بنابراین نرخ ارز باید آزاد شود؛ چرا اگر این مصوبه اجرایی می شد طی سه سال گذشته حداقل نرخ ارز باید با ۵۰ درصد افزایش به حدود ۵۵۰۰ تومان می رسید. رئیس کمیسیون پایش اتاق بازرگانی اصفهان معتقد است: متأسفانه دلارهای مبادله ای موجب رانت در کشور شده بنابراین دلار باید تک نرخی شود و بازار قیمت آن را تعیین کند. وی همچنین یکی از بزرگترین اشتباهات دولت را کاهش شدید نرخ تورم می داند و می گوید: متأسفانه دولت بدون توجه به کاهش رکود، یک سویه تورم را پایین آورد. روناسی همچنین برخلاف صحبت ایمانی راد، معتقد است: تمام پارامترها از جمله کاهش بهای نفت به شاخص دلار بستگی ندارد چرا که سیاست تولیدکنندگان جهانی بر کاهش قیمت ها اثرگذار بوده است. وی با اشاره به افزایش بهای نفت در دوران دولت نهم و دهم، می گوید: در آن زمان آمریکا و کشورهای صنعتی با حمایت از افزایش قیمت نفت برای اقتصادی کردن انرژی های دیگر برنامه ریزی کردند در نتیجه در آن زمان سرمایه گذاری زیادی بر روی انرژی های پاک شد و با اقتصادی شدن آنها، امروز این انرژی ها توان رقابت با نفت ۴۰ دلار را دارند.

رئیس کمیسیون پایش اتاق بازرگانی اصفهان همچنین با تأکید بر اینکه ما اصلاً حامی تولید یارانه ای نیستیم، تأکید می کند: تولیدکننده ای باید سرپا باشد که توان رقابت با رقبای خارجی خود را داشته باشد، اما نباید بر سر راه فعالیت شان موانعی ایجاد کرد. وی همچنین به سپرده های بانکی اشاره می کند و معتقد است: در حالی که تورم ۱۰ درصد است نباید سود سپرده ها ۲۰ درصد باشد و برای کنترل این موضوع دولت باید برای این سپرده ها مالیات تعیین کند در این شرایط بخشی از پس اندازها به صنعت تزریق خواهد شد. روناسی تأکید می کند: تجار، واردکننده صنوف و ... باید مالیات دهند در حالی که در شرایط رکود امروز فشارهای مالیاتی بر روی دوش تولیدکنندگان و کارمندان حقوق بگیر است. وی با تأکید بر اینکه دولت به تنهایی قادر به حمایت از تولیدکننده نیست، می گوید: قوای سه گانه برای رفع مشکلات تولید باید دست به دست هم دهند؛ همچنین از دولت انتظار اجرای قوانین و عادلانه شدن قراردادهای بین بخش دولتی و خصوصی می رود.