تازه‌ترین آمارها مربوط به کیفیت محصولات داخلی در حالی طی هفته جاری منتشر شد که ارزیابی یادشده نشان‌دهنده آن است که در خردادماه امسال بیش از ۳۳ درصد خودروهای تولید داخل تنها دارای یک ستاره کیفی هستند.

بنابر مدل ارزیابی کیفی خودروهای داخلی که توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران صورت می‌گیرد، محصولات تولیدی شرکت‌های خودروساز بسته به کیفیت خود یک تا پنج ستاره کسب می‌کنند. اخذ یک ستاره، نشان‌دهنده حداقل کیفیت یک خودرو است و پنج ستاره بالاترین سطح کیفی را نشان می‌دهد. بر این اساس تعداد کم‌ستاره‌های کیفی به معنای نقایص فنی و عملکردی در خودروی موردنظر است. براساس آخرین گزارش شرکت بازرسی و کیفیت استاندارد ایران، از بین ۴۲ خودرویی که مورد ارزیابی کیفی قرار گرفته‌اند، ۹ خودرو چهار ‌ستاره کیفی را از‌آن خود کرده‌اند. بنابراین ۴/ ۲۲ درصد از خودروهای یاد شده توانستند به کیفیت ایده‌آل بنابر استانداردهای شرکت بازرسی دست پیدا کنند. از سوی دیگر ۱۲ خودرو سه ستاره کیفی را به‌دست آورده‌اند. این به معنای آن است که ۵۷/ ۲۸ درصد خودروهای، کیفیت متوسطی را دارند؛ بنابراین مشتریانی که این خودروها را خریداری می‌کنند می‌توانند نسبت به وضعیت فنی و عملکردی خودرو اطمینان داشته باشند؛ چراکه خودروهای سه ستاره مطلوبیت لازم برای رانندگی را دارند.

همچنین، ۶ خودرو نیز دو ستاره کیفی را به‌دست آوردند. به‌عبارت بهتر ۲/ ۱۴ درصد خودروها نیز دارای کیفیت حداقلی هستند. کسب دو ستاره کیفی به معنای آن است که خودرو کیفیت مناسب به‌منظور پاسخگویی به همه نیازهای مشتری خودرو را ندارد. اما قابل تامل‌ترین بخش این گزارش آن است که ۱۴ خودرو تنها یک ستاره کیفی دریافت کرده‌اند که این نشان می‌دهد نزدیک به ۳/ ۳۳ درصد خودروها از کیفیت نازل و پایینی برخوردارند. بنابراین وضعیت فنی این خودروها با مشکلات بسیاری مواجه خواهد شد؛ چراکه این خودروها مخاطرات بسیاری را برای مشتریان به دنبال دارند. همچنین در این گزارش هیچ خودروی داخلی موفق به کسب پنج ستاره کیفی نشده است. نکته قابل توجه دیگر در گزارش کیفی خردادماه حضور چند میهمان جدید است که در این بین می‌توان به هیوندایی I۲۰ , I۱۰ شرکت کرمان موتور، دانگ فنگ مونتاژی ایران‌خودرو، دناپلاس تولیدی ایران خودرو، ساینا و آریو مدل اتوماتیک شرکت سایپا اشاره کرد.

براساس گزارش شرکت بازرسی و کیفیت استاندارد ایران، خودروهای نیومزدا۳ شرکت بهمن موتور، کیا سراتو شرکت سایپا، سوزوکی گرندویتارا تولیدی در ایران خودرو، رنو ساندرو شرکت پارس خودرو، تندر ۹۰ اتوماتیک تولیدی در ایران خودرو و تندر ۹۰ اتومات شرکت پارس‌خودرو دارای چهار ستاره کیفی هستند. در این بین دو خودروی تازه وارد یعنی هیوندایی I۲۰، و هیوندایی I۱۰ شرکت کرمان موتور نیز جزو ۹ خودروی تولید داخلی هستند که توانستند چهار ستاره کیفی را ازآن خود کنند. اما خودروهای دارای سه ستاره کیفی شامل چه خودروهایی هستند. براساس این گزارش، خودروهای تیگو ۵ شرکت مدیران خودرو، برلیانس H۳۳۰ شرکت پارس خودرو، Jac-J۵ شرکت کرمان موتور، تندر ۹۰ شرکت ایران خودرو و پارس خودرو، پژو ۲۰۶ معمولی و صندوق دار دارای سه ستاره کیفی هستند. دو خودروی تازه وارد به لیست کیفیت یعنی آریو شرکت سایپا و دنا پلاس تولیدی ایران خودرو نیز در جمع خودروهای سه ستاره کیفی قرار گرفته‌اند.

در این میان اما ۶ خودروی دارای دو ستاره کیفی شامل آریو اتوماتیک تولیدی در شرکت بن‌رو، Jac-s۵ شرکت کرمان موتور، New Mvm ۳۱۵ مونتاژی شرکت مدیران خودرو، دنا تولیدی در ایران خودرو و سمند سورن شرکت ایران خودرو تبریز می‌شوند. در این بین مهمان جدید لیست کیفیتی خودروهای خردادماه دانگ‌فنگ H۳۰ تولیدی ایران خودرو نیز توانسته با کسب دو ستاره در این بخش جا بگیرد. در حالی ۱۴ خودرو تنها یک ستاره کیفی را دریافت کرده‌اند که عمده این خودروها پرفروش‌ترین محصولات بازار خودروی کشور به‌حساب می‌آیند. براساس ارزیابی صورت‌گرفته در خردادماه لیفان X۶۰، Mvm۵۵۰ شرکت مدیران خودرو، پژو ۴۰۵ شرکت ایران خودرو خراسان، پژو پارس شرکت ایران خودرو، پژو پارس ایران خودرو فارس، پژو پارس ایران خودرو مازندران، سمند ایران خودرو تبریز، ساینا سایپای کاشان، تیبا۲ سایپا، شMVM۱۱۰s مدیران خودرو، تیبای سایپا کاشان، سایپا X۱۱۱ سایپا کاشان، سایپا X۱۳۱ شرکت سایپا، سایپا X۱۳۲ شرکت سایپا و سایپا X۱۳۱ شرکت پارس خودرو دارای یک ستاره کیفی هستند.

بررسی گزارش‌های ارزیابی کیفی خودروهای داخلی نشان می‌دهد که شرکت‌های خودروساز برخی محصولاتشان را در پایین‌ترین سطح کیفی تولید می‌کنند و طی سال‌های متمادی که به تولید این خودروها پرداخته‌اند، اما ارتقایی در کیفیت این محصولات صورت نگرفته است؛ یکی از نکات قابل توجه این است که این خودروها به سه دلیل قدیمی بودن پلت‌فرم، ناتوانی قطعه‌سازان داخلی و همچنین امکان‌پذیر نبودن تنوع مدل، امکان افزایش بیشتر کیفیت را ندارند. در این مورد، حسن کریمی سنجری کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر قطعه‌سازان داخلی نتوانسته‌اند با سرمایه‌گذاری لازم، فن‌آوری خود را ارتقا داده و کیفیت قطعات تولیدی را افزایش دهند، می‌گوید: پلت‌فرم و مدل بیشتر خودروهای تک ستاره بسیار قدیمی هستند و به همین دلیل امکان طراحی و تولید مدل‌های جدید بر روی پلت‌فرم این خودروها وجود ندارد. وی معتقد است که دلیل تداوم تولید این خودروها سطح قیمتی آنها است و خودروسازان نیز قادر به جایگزینی خودروهای یادشده نیستند و طبیعی است تا زمانی‌ جایگزینی در سطح قیمتی این خودروها وجود نداشته باشد، کیفیت پایین خودروهای تولیدی همچنان گریبانگیر مشتریان است.