تعاونی‌های کارگری و پایداری اشتغال
خانم سیمل اسیم، پژوهشگر ارشد دپارتمان بین‌المللی تعاون، سازمان بین‌المللی کار (ILO) و دکترای اقتصاد از دانشگاه واشنگتن از مهمانان همایش بود.

وی گفت: در شرایط تداوم بحران، بازسازی موسسات اقتصادی از طریق تعاونی‌های کارگری را در راستای حفظ و پایدارتر نمودن اشتغال کارساز می‌دانم.
در فرانسه، پرتغال، اسپانیا و یونان قانون تعاونی‌های اجتماعی با هدف اینکه تشکیل چنین تعاونی‌هایی را تسهیل کنند، وضع شده‌است و البته صرف قانونگذاری کافی نیست و فراگیری امور مالی، مدیریت و کارآفرینی برای اعضای تعاونی‌ها ضروری است.

وی افزود: آمار و اطلاعات اشتغال چندانی در تعاونی‌ها وجود ندارد.
این عوامل می‌تواند به سادگی تحت یک زیرعنوان یا زیربخش بنگاه‌های کوچک و متوسط اقتصادی جهت محاسبه اشتغال مورد توجه قرار گیرد تا مرکز آمار ایران بتواند در اعلام آمار ایجاد اشتغال آن را بگنجاند.

وی همچنین گفت: در بخش ایجاد اشتغال توسط تعاونی‌ها به دلیل چند پاره بودن و جزئی بودن آمارهای ایجاد اشتغال تعاونی‌ها، دید کلان و کلی از موضوع اشتغال در اختیار نداریم.

اما تعاونی ها صرفا نباید از منظر ایجاد اشتغال مورد توجه قرار گیرند بلکه باید از منظر کیفیت ایجاد اشتغال و پایداری آن، قرار داشتن در بخش اقتصاد رسمی و غیررسمی، برخوردار بودن از حقوق کار شایسته، قراردادهای ثبت شده و قراردادهای دائمی و دیگر جوانب مانند آن مورد توجه قرار بگیرند. همچنین از منظر اشتغال ایجاد شده در بخش تعاون و داشتن بیمه‌های درمانی باید بتوان آن را با اشتغال ایجاد شده در دیگر بخش‌های اقتصادی مانند بخش‌های خصوصی، مقایسه کرد، زیرا صرف ایجاد اشتغال کافی نیست و جوانب دیگری مانند حداقل دستمزد و کیفیت آن بایستی مورد توجه قرار بگیرد.