فعالیت 241 واحد صنعتی در شهرک صنعتی کلات مشهد
دنیای اقتصاد- رئیس هیات مدیره شهرک صنعتی کلات مشهد از فعالیت 241 واحد صنعتی و 20 واحد کارگاهی در این شهرک خبر داد. جواد باقری در پایان بازدید خبرنگاران از شهرک صنعتی کلات در نشستی خبری گفت: شهرک صنعتی مشهد در منطقه کلات، نخستین شهرک صنعتی احداث شده در استان با 30 سال قدمت است که در مجموع 113 هکتار اراضی تعریف‌شده آن در سه فاز، 262 قرارداد صنعتی به مساحت 70 هکتار و سرمایه‌گذاری 50 میلیارد تومان با اشتغال‌زایی 5832 نفر به امضا رسیده است.باقری افزود: از مجموع واحدهای صنعتی موجود در شهرک، 213 واحد معادل 80 درصد واحدها فعال بوده، 24 واحد غیرفعال و دو واحد راکد است. واحدهای راکد هنوز به بهره‌برداری نرسیده و واحدهای غیرفعال آن‌هایی هستند که با وجود پروانه بهره‌برداری، فعالیت تولیدی انجام نمی‌دهند. وی با بیان اینکه حدود ۸۰ درصد صنایع کشور، صنایع کوچک هستند، تاکید کرد: واحدهای کوچک و صنایع کوچک در شرایط تحریم آسیب کمتری می‌بینند و ما نیز باید به سمت حمایت از این واحدها برویم.رئیس هیات مدیره شهرک صنعتی مشهد خاطرنشان کرد: 152 نفر نیز در 20 کارگاه فعال در شهرک صنعتی مشغول به‌کارهستند. این شهرک با توجه به نزدیک بودن به شهر مشهد، هیچ کمبودی در زمینه آب و برق نداشته و در صورت فراهم شدن زمین مورد نیاز، فرصت خوبی برای توسعه صنعت در محور شمال مشهد است.
باقری ادامه داد: با توجه به اینکه محدودیتی در امکانات زیربنایی این شهرک نداریم، امیدواریم بتوانیم طرح توسعه زیربنایی شهر رادر سال ۹۴ اجرا کنیم. شهرک صنعتی کلات جزو نخستین شهرک‌هایی است که به شبکه فاضلاب متصل شده و به عنوان شهرکی سبز، زنده و پویا در حال فعالیت است.
رئیس هیات مدیره شهرک صنعتی مشهد در پاسخ به سوال خبرنگار دنیای اقتصاد مبنی بر تاثیرگذاری قانون مالیات برارزش افزوده واحدهای تولیدی در رفع آلایندگی گفت: به نظر من این قانون تاثیر زیادی در پیشگیری از آلایندگی نداشته است، واحدهای آلاینده جریمه‌ای در قالب قانون مالیات پرداخت می‌کنند که در این شهرک صنعتی، فقط چهار واحد مشمول این قانون را داریم.

بهره‌های بانکی یکی از چالش‌های صنایع
مدیرعامل شهرک صنعتی مشهد نیز گفت: با توجه به اینکه شهرک صنعتی کلات قدیمی‌ترین شهرک استان بوده و توسعه صنعت در محور شمال مشهد ملاک سازمان‌های توسعه‌ای است، از سال گذشته ۱۰۰ هکتار زمین برای توسعه شهرک پیش‌بینی و خریداری شده است. در حال حاضر مطالعات فاز یک توسعه شهرک انجام شده و قطعات، آماده واگذاری به متقاضیان واحدهای جدید است که قالب واحدهای جدید از صنایع چوب خواهند بود.سیدوحید سیدزادگان از موضوع سرمایه در گردش و تسهیلات بانکی به عنوان یکی از چالش‌های اصلی صنایع نام برد و افزود: تسهیلات بانکی با بهره ۲۴ درصد و نیز وجود صنایع زیرپله‌ای موجب کاهش توان رقابت داخلی و خارجی صنایع کشور می‌شود.