سهم عرضه‌کنندگان خودرو در بازار چقدر است؟

در حالی تولید و واردات خودروهای سواری به کشور در اولین ماه سال‌جاری با رشد همراه بود که مروری بر بازار خودروی کشور در اولین ماه سال ۹۶ نشان از نوسان در سهم بازار عرضه‌کنندگان خودرو دارد، اما این موضوع موجب نشده که سلطه بلامنازع خودروسازان داخلی در کسب سهم بیشتر کاهش پیدا کند. براساس گزارش ماهانه، سهم بازار خودروهای سواری که از سوی یکی از شرکت‌های خودروساز تهیه شده، سهم بازار خودروهای سواری در فروردین سال ۹۶ تغییراتی را به خود دیده است؛ در شرایطی که طی سال گذشته همواره شرکت سایپا رشد سهم بازار و ایران خودرو کاهش را در کارنامه سهم بازار خود ثبت کرده بود، اما در اولین ماه سال‌جاری شاهد تغییر معادلات در بازار خودروی کشور هستیم. آنگونه که مشخص است یکی از مهم‌ترین عوامل در تبادل سهم میان عرضه‌کنندگان خودروی کشور به‌دلیل روند تولید و نوع محصولات عرضه شده به بازار خودروی کشور بوده است. در این بین اما موضوع مهم رقابت جدی میان دو شرکت بزرگ خودروساز داخلی با یکدیگر از یک سو و رقابت اندک آنها با خودروسازان خصوصی از سوی دیگر است. بر این اساس طی فروردین ماه سال‌جاری سهم بازار ایران خودرو ۳/ ۱ درصد افزایش داشته است، اما سهم شرکت سایپا در این ماه کاهش ۹/ ۳ درصدی را به خود دیده است. در این بین شاهد افزایش ۷/ ۲ درصدی سهم خودروسازان خصوصی هستیم که مجموع این موضوعات موید تبادل سهم میان شرکت‌های تولیدکننده خودرو در داخل است. بنابر آمار مذکور دو شرکت بزرگ خودروساز کشور توانستند ۹/ ۸۳ درصد سهم بازار خودرو را از آن خود کنند؛ در این بین سهم خودروسازان خصوصی ۴/ ۱۰ درصد است. همچنین واردکنندگان خودرو در فروردین‌ماه سال‌جاری سهم ۶/ ۵ درصدی از سهم بازار را پوشش داده‌اند.

نوسان در سهم داخلی‌ها

بنا بر آمار سهم بازار خودروها، طی فروردین‌ماه سال‌جاری، ایران‌خودرو با دارا بودن ۹/ ۴۸ درصد سهم، همچنان در صدر قرار دارد. در حالی سهم ایران خودرو نسبت به ماه مشابه سال گذشته رشد داشته است که در مقایسه با اسفندماه سال گذشته از افت ۵ درصدی برخوردار شده است. بنابر آمار اعلام شده در این گزارش افزایش سهم بازار آبی‌های جاده مخصوص به دلیل تقاضای بالا برای محصولات ۲۰۶، پژو پارس، سوزوکی گرند ویتارا، دنا و سمند بوده است. رتبه دوم سهم بازار خودروهای سواری کشور از آن شرکت سایپا است. هر چند نارنجی‌های جاده مخصوص با سهم ۳۵ درصدی توانسته‌اند در مقام دوم جای بگیرند اما سهم بازار این شرکت در مقایسه با فروردین سال گذشته کاهش ۸/ ۳ داشته است. در این بین اما مقایسه سهم بازار فروردین این شرکت با اسفندماه سال گذشته نیز نشان‌دهنده افت یک درصدی است. آنگونه که به‌نظر می‌رسد دلیل افت سهم بازار این شرکت در فروردین‌ماه به دلیل مشکلات پیش آمده در تامین قطعات توسط یکی از قطعه‌سازان بزرگ کشور بوده که چندی پیش با آتش‌سوزی گسترده مواجه شد. بنابر داده‌های این گزارش کاهش سهم نارنجی‌های جاده مخصوص به دلیل افت تولید در محصولات X۱۰۰، تندر، X۲۳۱ و H۲۰۰ بوده است. با وجود این محصولات X۲۱۱، X۲۳۲، H۳۰۰، ساندرو، آریو و سراتو نسبت به سال گذشته با افزایش سهم روبه‌رو بوده‌اند.

سهم بازار خصوصی‌ها

شرکت‌های بخش خصوصی در مجموع ۴/ ۱۰ درصد از بازار خودروی کشور را به خود اختصاص داده‌اند؛ این در شرایطی است که سهم بازار این شرکت‌ها در فروردین سال گذشته ۷/ ۷ درصد بوده است که این موضوع نشان از افزایش ۷/ ۲ درصدی سهم آنها در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته دارد؛ در این بین بررسی سهم بازار این شرکت در مقایسه با اسفندماه سال گذشته نیز نشان از افزایش ۷/ ۱ درصدی دارد. افزایش سهم تولیدکنندگان خصوصی در حالی است که به‌واسطه اجرای برجام و لغو تحریم‌ها تولید این شرکت‌ها روندی صعودی به خود گرفت. آنگونه که به‌نظر می‌رسد در دوران پساتحریم تولیدکنندگان چینی با کاهش اقبال از سوی مشتریان مواجه شدند؛ به همین دلیل این شرکت‌ها در حال تغییر استراتژی در تولیدات خود هستند. در این زمینه می‌توان به قرارداد هیوندایی و فولکس واگن با بخش خصوصی اشاره کرد.

افزایش سهم وارداتی‌ها

واردات خودرو در فروردین سال ۹۶ با رشد ۱۲۸ درصدی نسبت به ماه مشابه سال گذشته مواجه شده است. طبق دستورالعمل وزارت صنعت، معدن و تجارت در اوایل دی‌ماه سال گذشته واردات خودرو توسط شرکت‌های متفرقه و نمایندگی‌های غیرمستقیم ممنوع اعلام شد. از آنجا که واردکنندگان متفرقه بعد از اعمال محدودیت، مهلت مشخص ۶ ماهه‌ای برای ترخیص خودروهای ثبت‌سفارش شده دارند؛ بنابراین تلاش کردند تا در مدت زمان تعیین‌شده تمامی خودروهای ثبت‌سفارش‌شده را به کشور وارد کنند که همین موضوع موجب رشد بسیار زیاد واردات خودرو به کشور در فروردین‌ماه شده است. در شرایطی واردات خودرو توانسته رشد قابل‌قبولی داشته باشد که سهم بازار خودروهای وارداتی نیز طی این ماه از افزایش حکایت دارد. وارداتی‌ها در کل با کسب سهم ۶/ ۵ درصدی توانسته‌اند نسبت به فروردین سال گذشته افزایش ۲/ ۰ درصدی در سهم بازار خود را به دست بیاورند.

با وجود این مقایسه فروردین‌ماه سهم بازار این خودروها با اسفندماه سال گذشته نشان از کاهش ۸/ ۵ درصدی دارد. به‌طوری‌که سهم ۴/ ۱۱ درصدی آنها در اسفندماه به ۶/ ۵ درصد در فروردین‌ماه امسال رسیده است. در این بین بررسی سهم ارزشی خودروهای وارداتی در فروردین‌ماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۶/ ۱۱ درصدی به خود گرفته که این موضوع نمایانگر روند صعودی واردات خودروهای گران‌قیمت و لوکس به کشور است. به این ترتیب بررسی سهم ارزشی بازار خودروهای وارداتی نشان از رتبه اول بودن ب‌ام‌وبا سهم ۱/ ۲۸درصد دارد. بعد از این شرکت رنو توانسته رتبه دوم را با سهم ۳/ ۲۷ درصد از آن خود کند. تویوتا نیز با سهم ارزشی ۳/ ۱۵ درصد در رتبه سوم جای گرفته است. بر این اساس هر چند خودروهای وارداتی در فروردین‌ماه از لحاظ تعدادی تنها ۶/ ۵ درصد سهم بازار خودرو در ایران را به خود تخصیص داده‌اند، اما از نظر ارزشی ۶/ ۲۶ درصد سهم بازار را تصاحب کرده‌اندکه این نشان‌دهنده ارزش بالای هر واحد خودروی وارداتی نسبت به ارزش خودروهای تولید داخل است.