شادمانی خیرخواهانه
دنیای اقتصاد،گروه فرهنگ و هنر- از نگهبانان و راهنمایان گرفته تا مردم و غرفه‌داران و حتی عکس‌های آویز دختران موسسه بر دیوارهای موسسه توانبخشی فتح المبین به شما لبخند می‌زنند، هیجان و تکاپو در چشم‌های یکایک مردمانی که هریک به بهانه‌ای در این بازارچه حضور دارند، موج می‌زند.

«سید ایلیا کوچکی» که دم در بروشور تبلیغ غرفه‌شان را به مردم می‌دهد و وقتی موقع روشن کردن شمع از او می‌خواهم یکی از آرزوهایش را برایم بگوید از راه رفتن بچه‌های روی ویلچر حرف می‌زند، یا «پرنیان» که با ذوق و شوق به مادرش می‌گوید، می‌شود از این دست‌بندها برای دینا هم بخریم؟ انگار همه با جان و دل آمده بودند تا بگویند بهشت همان جایی است که می‌توان با دست‌های خود ساخت.

بازدید از غرفه‌ها از ساعت پنج، پنجشنبه 12 شهریور آغاز شده بود، پوشاک، لوازم تحریر، مواد غذایی، صنایع دستی و... هرکسی می‌توانست بخشی از دوست‌داشتنی‌هایش را از لابه‌لای غرفه‌ها بیرون بکشد و آن را از نردبان‌های رنگی دختران همدم بالا ببرد و به مقصود برساند.

فتح‌المبین، موسسه نمونه در توانبخشی
زهراحجت، رئیس موسسه همدم همچون همیشه با خوشرویی دست در دست دینا در بازارچه می‌درخشد، با هم قدم می‌زنیم و از حال و هوای بازارچه حرف می‌زند، می‌گوید:


pic1

با توجه به این که مردمان زیادی با مجموعه ما آشنا شده بودند، قبل از شروع بازارچه متقاضیان زیادی برای شرکت در این کار خیر وجود داشت و حتی افرادی گله‌مند بودند که چرا برای شرکت در بازاچه با آن‌ها تماس نگرفته‌ایم، اما ما سعی کردیم از اعضا هیات مدیره و خیرانی که با ما در طی سال در تماس بودند بخواهیم که در این بازارچه شرکت کنند. او همچنین با ذکر این مهم که صد درصد فروش اکثر غرفه‌های بازارچه به نفع موسسه توانبخشی فتح المبین است، می‌گوید: اگر چیزی هم به فروش نرسید متعلق به همین بچه‌هاست. ما هدف انتفاعی از این بازارچه‌ها نداریم و نیتمان شریک کردن مردم در شادی‌هایمان است. کسی که اینجا می‌آید علاوه بر اینکه باعث خوشحالی این بچه‌ها می‌شود خودش نیز به یک رضایت درونی می‌رسد و هدف ما هم چیزی جز این نیست. موسسه فتح المبین بزرگترین موسسه در شرق کشور و یک موسسه نمونه توان بخشی کشوری است بخاطر اینکه در این موسسه روی توانبخشی به بچه‌ها کار می‌شود.


pic۲


کارهای دست‌ساز دختران همدم
رئیس موسسه همدم که حالا مادر تک تک دختران این موسسه است با اشاره به کارهای دست این بچه‌ها ادامه می‌دهد: زمان خیلی زیادی برای ساخت این کارهای دست صرف شده است، مثلا شش ماه ساخت یک گلیم توسط دو نفر از بچه‌ها به طول انجامیده است؛ ما روی اکثر این کارها قیمت نگذاشته‌ایم چون کار این عزیزان قابل قیمت‌گذاری نیست. حجت با تاکید بر تمایل چهره‌های شاخص هنری و ورزشی برای حضور در این مراسم می‌گوید: همیشه همراهی این عزیزان باعث رونق مراسم و استقبال بیشتر مردمی است. به‌عنوان مثال با حضور در برنامه خندوانه علاوه براینکه به بچه‌ها خیلی خوش گذشت باعث شناساندن بیشترشان به جامعه نیز بود چون بخاطر محدودیت‌هایی که این بچه‌ها دارند ما نمی‌توانیم خیلی شاهد حضور آنان در جامعه باشیم.

معلولانی که ناتوان نیستند
رضا حمیدی، رئیس هیات رئیسه انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی نیز که با غرفه‌های فرش مشهد، چرم مشهد و نان مزرعه در این مراسم حضور دارد، در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» می‌گوید: تجربه نشان داده که هرسال با رشد بازدید نیکوکاران مواجه هستیم و این جای بسیار خوشوقتی است که در جامعه ما علی‌رغم تمام موج‌هایی که نیکوکاری را به فراموشی می‌سپارد، می‌بینیم که هرسال تعداد خیرانی که به بازدید موسسه‌های خیریه می‌آیند درصدش بیشتر می‌شود. به نظر من امسال حداقل ۱۵ تا ۲۰ درصد رشد بازدید کننده و درآمد خواهیم داشت.
حمیدی ادامه می‌دهد: خیلی از مردم قبل از اینکه بیایند از این مکان‌ها بازدید کنند، تصوری که از معلول و ناتوان و توان‌جو دارند با بعد از اینکه به اینجا می‌آیند و این بچه‌ها را از نزدیک می‌بینند دچار تحول و تغییر می‌شوند و این بهترین اثر بخشی بازدید از این موسسات و بازارچه‌هاست که اخیرا چند سالی است فرهنگ‌سازی شده که هم در امر نیکوکاری شرکت می‌کنند و هم اثری از افرادی می‌بینند که قبل‌تر فکر می‌کردند با توجه به معلولیتی که دارند، نمی‌توانند نقشی در جامعه داشته باشند اما امروز یک هنرمند توانمند شده‌اند.
به‌عنوان مثال سمانه دختر قطع نخاعی که فقط لب‌هایش حرکت می‌کند با همت و تلاش تبدیل به یک نقاش ارزنده شده است و این باعث قوت قلب مردمی است که همه جای بدنشان سالم است اما همیشه در حال شکوه و شکایت هستند.

pic۳



اینجا معلولانی هستند که با درصد بالای معلولیت کارهای بزرگ و ارزشمند انجام می‌دهند و این چهره جدیدی از امیدواری را در ذهن مردم به وجود می‌آورد.


رئیس هیات رئیسه انجمن مدیران صنایع در پاسخ به این سوال که چگونه می‌شود افراد شبیه به شما را بیشتر به انجام چنین کارهایی تشویق و ترغیب کرد، می‌گوید: من معتقدم که نیکوکاری نه به جیب انسان که به دل انسان ربط دارد، دل انسانی که بزرگ باشد می‌تواند نیکوکار باشد، فرض کنید درآمد ماهیانه من 10 میلیون تومان و درآمد یک کارگر ساده 500 هزار تومان باشد، ارزش هزار تومانی که آن کارگر کمک کند از صد هزار تومانی که من کمک می‌کنم خیلی بیشتر است چون من از آنچه زیادی دارم بخشیده‌ام و او از آنچه که لازم دارد بخشیده است. کار خیر باید از طفولیت به بچه‌ها آموزش داده شود. کودکی که یاد بگیرد از پول تو جیبی خودش به هم‌نوعش کمک کند یک خیر نوع‌دوست تربیت خواهد شد.

حمیدی در خاتمه با اشاره به فعالیت‌های زهرا حجت می‌گوید: ثروتی که در فتح المبین کمتر کسی متوجه اهمیت آن است، مدیریت این موسسه و همسر ایشان آقای شیرازی‌نیا است که خدمت به این بچه‌ها با پوست و گوشت و خون این زوج عجین شده است.


pic۴


مراسم افتتاحیه
در مراسم افتتاحیه، «ندا» و «مهتاب» از دختران موسسه با معرفی مرکز توانبخشی به خیران خیرمقدم گفتند و در بخش‌های مختلف این مراسم سرودهای زیبایی توسط دختران موسسه اجرا شد.«مهران امامیه» بازیگر و طنزپرداز، «امیرنوری» بازیگر و «مهدی صفایی» و گروه کانسپت با همکاری مجری برنامه «مجید پرکار»، برنامه همت عالی و فروش تابلوهای سرمه‌دوزی دختران موسسه را برگزار کردند، برنامه اجرای موسیقی با سازدهنی توسط استاد رحیمی‌نژاد و اجرای نمایش کوتاه«منم می خوام حرف بزنم» توسط دختران موسسه انجام شد و در پایان تابلویی با نام« معصومه» از نمایشگاه هنرترکیبی صدا، عکس و چیدمانِ «حرف های خصوصی» که باهمکاری برخی از عکاسان شهر در هفته قبل برگزار شد به صورت همت عالی به فروش رسید.از برنامه‌های شب چهارم و پنجم بازارچه، اکران فیلم‌های«یحیی سکوت نکرد» باحضور «فاطمه معتمدآریا» و «قندون جهیزیه» با حضور «نگارجواهریان»، «افسانه چهره‌آزاد» و کارگردان فیلم «علی ملاقلی‌پور» بود که با استقبال مردم مواجه شد.