خوب، بد، زشت - ۱۱ دی ۹۳
دنیل فرانکلین/سردبیر‌ ‌اکونومیست ترجمه: حسین موسوی خوش‌بینی برای سال 2015 موردی نادر و کمیاب خواهد بود. در سالی که رو به انتها است سرجمع با دو موضوع روبه‌رو هستیم: جلسه سازمان ملل برای تنظیم اهداف توسعه پایدار و رسیدن به یک اجماع برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی. این دو مورد نشان خواهد داد که آیا کشورها می‌توانند روی برخی از مشکلات بزرگ سیاره زمین با هم همکاری کنند یا نه؟ اما برای سال 2015، تقسیمات دنیا به سه حوزه اقتصادی، سیاسی و فرهنگی بیشترین توجهات را به خود جلب خواهد کرد.
در حوزه اقتصاد، لحظه تصمیم‌گیری بزرگ برای غرب در حال فرا رسیدن است. هم‌اینک آمریکا و بریتانیا، روند رشد ملایمی را با بالا بردن ملایم نرخ بهره توسط فدرال رزرو و بانک انگلستان در پیش گرفته‌اند، ناحیه یورو و ژاپن نیز در آستانه غرق شدن در رکود و تورم هستند و آنها روندی معکوس درخصوص محرک‌های پولی اتخاذ شده در پیش خواهند گرفت. این مورد برای بازارهای مالی، بی‌ثباتی بار خواهد آورد. افزایش نرخ بهره فدرال رزرو، مشکلاتی که در حوزه یورو به دلیل رکود موجود به‌وجود آمده و همچنین رشد کمتر از انتظار چین، همه می‌توانند به‌طور بالقوه باعث انتشار ترس‌های عمومی شوند.
در سال 2015، همکاری‌های بین‌المللی به شدت به دلیل دیدگاه‌های ناسیونالیستی در رنج و عذاب خواهد بود. غرب احتمالا به‌دنبال تقویت خود خواهد بود تا پاسخگویِ چین تازه به قدرت رسیده و روسیه سرکش باشد. در تقسیمات داخلی ایالات متحده نیز، جمهوری‌خواهان با درخششی که در سال 2014 داشتند، می‌توانند باراک اوباما را با چالش بیشتری روبه‌رو کنند. از نظر فرهنگی و اجتماعی نیز بیش از نیمی از جهان در برخورد با برخی مسائل غیرمتعارف لیبرال‌تر شده‌اند. در برخی نقاط نیز محدودیت‌ها در حال گسترش است.
دنیای اقتصاد نیز باید در سال ۲۰۱۵، مقداری بیشتر از سال ۲۰۱۴ رشد اقتصادی داشته باشد. واکنش دیرهنگام غرب به دو موضوع فراگیر و خطرناک؛ یعنی بیماری ابولا و تاسیس خلافت خودخوانده اسلامی باعث رشد برخوردها در دنیا شده است.
قرارداد تجارت آزاد فراپاسیفیکی هنوز قابل دست‌‌یافتن است. صلح بین دولت کلمبیا و جنگجویان فارک، نیز در نهایت پس از نیم‌ قرن، به جنگ در این کشور خاتمه داد. در عین حال رشد در بخش تکنولوژی و فناوری همچنان در سایه به پیش خواهد رفت. تلفن‌های همراه هوشمند به نظر می‌رسد که ذهن صاحبان خود را می‌خواند و با قیمتی ارزان در حال توسعه دادن ارتباطات جهانی است. در وادی سیلیکون، فناوری‌های قابل پوشش در حال جوش و خروش خواهد بود.
کسی نمی‌تواند بگوید که آینده چگونه خواهد بود یا چه چیزی اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد. طرح‌هایی که برخی از سیاستمداران در سر دارند (ماتیو رنتزی برای ایتالیا، جوکو ویدو برای اندونزی) بر مبنای اصلاحات استوار شده‌اند. دیگران نیز روی پیشرفت‌های انسانی متمرکز شده‌اند .
کارل ایکهان (تاجر، سرمایه‌گذار و سهام‌دار بزرگ آمریکایی) همچنان اندیشه‌هایش را برای سرمایه‌گذاری ترویج می‌کند. دیوید بلین (ایلوژنیست و جادوگر آمریکایی) می‌گوید که جادو به‌رغم تمام حقه‌هایی که پشت آن نهفته، هنوز هم در این قرن کارکرد خود را حفظ کرده است. در واقع، در سالی که در پیش است لحظات جادویی وجود خواهند داشت که همه مذاق‌ها را با هم جور خواهد کرد.
تیم‌های پر دل و جرات به‌دنبال این هستند که رکوردهای جاودانه‌ای در آب، زمین و آسمان از خود به جای بگذارند. طرفداران ورزش می‌توانند منتظر یک جام جهانی سه‌گانه باشند (کریکت، راگبی و فوتبال زنان). سینماروندگان هم می‌توانند منتظر اکران سری جدید از جیمز باند باشند. همچنین دوستداران جنگ‌های ستارگان نیز می‌توانند به تماشای سری جدید این‌گونه فیلم‌ها بنشینند. طرفداران فیلم‌های اقتباسی نیز می‌توانند منتظر اکران «پنجاه سایه خاکستری» باشند.
علاقه‌مندان به فیلم همچنین می‌توانند در سال 2015، منتظر قهرمانانی باشند که در حال سفرهای زمانی هستند. قسمت دوم بازگشت به آینده نیز از سری همین داستان‌ها است. سفر بی‌بازگشت به فضا هم در 12 ماه آینده اتفاق خواهد افتاد.
سفر فضایی فوق‌العاده‌ دیگری هم در کار است و فضاپیماها بر اساس افق‌های تازه‌ای که ناسا طراحی کرده در ماه جولای در پلوتون به زمین خواهند نشست. به‌رغم همه تفاوت‌هایی که وجود دارد جهانیان در سال ۲۰۱۵ در عین شگفتی به هم پیوند خواهند خورد.


مسئول هماهنگی: حسین موسوی
دبیر اجرایی: نفیسه توکلی
گروه آمریکا: حسین موسوی سیاوش رزمند
گروه اروپا: مریم رضایی آناهیتا جمشیدنژاد
گروه آسیا و آفریقا: شادی آذری رفیعه هراتی
گروه بین‌الملل: حمید‌رضا آریان‌پور حسین موسوی مریم رضایی محمدحسین باقی