تا انتخابات اتاق بازرگانی
دنیای اقتصاد، گروه صنعت- انتخابات هشتمین دوره اتاق های بازرگانی، صنایع ، معادن و کشاورزی در حالی قرار است هجدم اسفندماه جاری برگزار شود که میزان ثبت نام نامزدها حداقل در خراسان رضوی نشان دهنده افزایش میزان اهمیت پارلمان بخش خصوصی برای فعالان اقتصادی است. امروزه کمتر کسی وجود دارد که بر نقش بی بدیل بخش خصوصی در شرایط فعلی اقتصاد کشور تاکید نورزد و راه نجات اقتصاد کشور را توجه به خواسته های این بخش نداند.
بر این اساس از این هفته بنا داریم تا نظر کارشناسان حوزه های مختلف فعال از جمله صنعت، بازرگانی، کشاورزی، معدن و پیشکوستان اتاق بازرگانی را در راستای انتخاب نمایندگان واجد شرایط و کاردان برای نقش آفرینی تاثیرگذار را در این صفحه ویژه جویا شویم.
ویژگی های نمایندگان موثر، وظایف اتاق و عملکرد آن در انجام مسئولیت‌ها، نقش اتاق در بهبود محیط کسب‌وکار، حضور دولت در انتخابات اتاق، ویژگی‌ها و توانمندی‌های هیأت نمایندگان، رابطه بخش‌خصوصی با دولت و عملکرد تشکل‌های اقتصادی بخش خصوصی از جمله پرسش هایی است که در این صفحه از صاحب نظران، فعالان و نامزدان انتخابات اتاق بازرگانی خراسان رضوی می پرسیم.


دولت نباید وارد انتخابات اتاق شود
محمدرضا رئیسی
رئیس کمیسیون خدمات فنی و مهندسی اتاق مشهد
صحیح نیست که دولت وارد انتخابات اتاق شود، بلکه باید بستر و محیط را برای حضور و فعالیت صنعت‌گران، بازرگانان، تجار و بخش‌خصوصی فراهم کند. یکی از مهمترین اقداماتی که دولت می‌تواند انجام دهد این است که روادید بین ایران با ترکمنستان، تاجیکستان و افغانستان را برای تجار، مهندسان، اساتید دانشگاهی و تولیدکنندگان دارای کارت بازرگانی لغو کند. با این کار افراد برای رفتن به این کشورها نیازی به ویزا نخواهند داشت و روابط تجاری آسان‌تر خواهد شد. دولت ما هم می‌تواند مانند دولت ترکیه از پیمانکاران خود که در پروژه‌های خارج از کشور فعالیت می‌کنند، پشتیبانی و حمایت کند؛ اما نباید مستقیما در این مقوله ورود پیدا کند.
اگر بخواهیم به آینده کشور فکر کنیم فقط از طریق صادرات غیرنفتی می‌توانیم اقتصاد را پیش ببریم. در حقیقت نفت ما دیگر تمام شد و درآمد حاصل از آن نباید صرف بودجه‌های جاری کشور شود بلکه اگر درآمدی از نفت به دست می‌آید باید پس انداز شده و صرف ایجاد پروژه‌های عمرانی شود و این کاری است که اعضای هیأت نمایندگان اتاق باید پیگیر آن باشند.pic۱
تنها موضوعی که می‌تواند آینده کشورمان را بسازد، بحث بازرگانی و صدور خدمات کالایی و یا فنی و مهندسی در بخش تولید صنعتی و یا تولید کشاورزی است. افرادی که وارد اتاق می‌شوند باید با تمام وجود معتقد به ایجاد بازارهای مناسب برای ایران باشند تا تولیدات کشورمان در بهترین شرایط به جهان عرضه شود. بازارهای خوبی در اطراف ما وجود دارد و افراد با دوراندیشی و فکر می‌توانند به بهترین شکل در این زمینه عمل کنند. کسانی باید در هیأت نمایندگان اتاق فعالیت کنند که علم و اطلاعات کافی داشته باشند تا در بخش آینده‌نگری و آشنایی با ملل و اقوام همسایه وارد عمل شوند.
اتاق خراسان رضوی در چند سال گذشته عملکرد موفقی داشته است، زیرا در هر سال صادرات استان به کشورهای همسایه هشت درصد افزایش یافته؛ اما جا دارد که مدیران و اعضا پیگیری لازم را برای انجام وظیفه دولت که همان بسترسازی‌ها برای صدور خدمات و سهولت در روابط با کشورهای همسایه است، داشته باشند. اگر آن‌ها پیگیر موضوع لغو روادید باشند، با توجه به اینکه کشورهای همسایه محیط بسیار مناسبی برای پروژه‌های عمرانی و بازار فروش خواهند بود، پول حاصل از صادرات خدمات بخش عمده‌ای از جامعه کارگری، مهندسی و تولیدات را در برمی‌گیرد.
کمیسیون‌های اتاق بازرگانی هر هفته با افراد توانمند استان در آن حوزه تشکیل می‌شود و نقطه‌نظرات خود را ارائه می‌دهند که یکی از مواردی که در کمیسیون خدمات فنی و مهندسی مطرح شد همین موضوع لغو روادید برای روابط متقابل بود.
اعضای هیأت نمایندگان اتاق استان افرادی فعال و فهیم هستند؛ اما جای اعضایی که بتوانند در بخش صادرات خدمات مهندسی فعال باشند، خالی است. این جایگاه بسیار بزرگی است که می‌توان با استفاده از آن پروژه‌هایی با ۱۰۰ میلیون دلار اجرا کرد و ارزش بسیار زیادی دارد و امیدواریم در انتخابات آینده اتاق، مهندسان با سابقه‌ای که شرایط لازم در این زمینه را دارند برای انتخابات کاندیدا شوند.

نقش اتاق در خروج کشور از بحران اقتصادی
حسن هادیان
عضو هیأت رئیسه اتاق مشهدpic۲
اتاق بازرگانی تنها نهاد بخش‌خصوصی است که در قانون اساسی نیز به آن اشاره شده و می‌تواند از نظر اقتصادی کمک زیادی به کشور بکند. اتاق جایگاه بسیار بدیعی در کشور دارد و در انتخابات هیأت نمایندگان آن نیز باید افرادی باتجربه وارد شوند تا در خروج کشور از بحران اقتصادی موثر باشند. اتاق بازرگانی به قوای سه‌گانه در وضع و اجرای قوانینی بهتر برای تسهیل رفتار اقتصادی کمک می‌کند و در این زمینه می‌توان به قانون بهبود محیط کسب‌وکار اشاره کرد که با تصویب این قانون در مجلس شورای اسلامی گامی بزرگ برداشته شد.
شرط اساسی موفقیت در عملکرد اتاق بازرگانی باقی‌ماندن آن در شرایط بخش‌خصوصی است؛ زیرا تجربه افراد فعال در بخش‌خصوصی به پیشبرد اهداف اتاق کمک می‌کند. در عین حال براساس قانون، دولت در اتاق ایران دارای ۲۰ عضو است که در هیأت نمایندگان اتاق ایران شرکت می‌کنند که این از اصول اولیه است و این افراد پل ارتباطی اتاق با دولت هستند. از طرفی با توجه به فعالیت شورای گفتگوی دولت با بخش‌خصوصی در اتاق، می‌توان گفت دولت به درستی در کنار اتاق بازرگانی قرار گرفته و این شورا توانسته است در حد اختیارات خود مسائل اقتصادی از نظر بخش‌خصوصی را مطرح کند. از سوی دیگر برآیندی از امتیازات و مشکلات بخش‌خصوصی به کمیسیون‌های اتاق منتقل می‌شود و مشکلات بعد از رصد و بررسی در هیأت رئیسه اتاق حل می‌شود.
افرادی که برای انتخابات اتاق کاندیدا شده‌اند ابتدا باید عملکرد گذشته خود را اعلام کرده و با پرهیز از هرگونه شعاردادن و مطالب احساسی و هیجانی برای دیگران، برنامه‌های اصلی خود را برای چهارسال آینده اتاق اعلام کنند تا در پایان این دوره، شناسنامه اجرایی مشخصی داشته باشند و شاهد فعالیت اتاقی پویا، شجاع و تخصصی اقتصادی باشیم. بخش اقتصادی در کشور بخشی محدود بوده و همه یکدیگر را می‌شناسند و افراد نیازی به تبلیغات در این انتخابات ندارند؛ زیرا جامعه تخصصی اقتصادی افراد داوطلب حضور در انتخابات اتاق را می‌شناسند و می‌دانند به چه کسی باید رأی بدهند.

حضور شافعی در اتاق ایران نشان‌دهنده دید شایسته‌سالارانه است
در ۱۲۷ سال گذشته از تاریخ اتاق ایران هیچ‌وقت کسی از روسای اتاق شهرستان‌ها به ریاست اتاق ایران انتخاب نشده بود و این نشان‌دهنده دید شایسته‌سالارانه در اتاق است. شافعی در دوره ریاست خود در اتاق مشهد و ایران به‌طور تمام‌وقت کار کرده و ریاست همزمان او در دو اتاق، برای استان خراسان رضوی هم یک مزیت به‌شمار می‌رود، این پتانسیل نباید از دست برود، چون فرصتی برای اتاق‌های دیگر استان‌هاست تا باور داشته باشند که می‌توانند سکان اتاق بزرگ ایران را در دست بگیرند.

کلید اقتصاد کشور در دستان اتاق بازرگانی
موسی شربت دار
عضو هیأت نمایندگان اتاق مشهد pic۳
اتاق بازرگانی به عنوان پارلمان بخش‌خصوصی محرک تولید، تجارت، کشاورزی و کارآفرینی در کشور است و چنانچه به رسالت خود به درستی عمل کند، می‌تواند با جمع‌آوری نقدینگی توده‌های مردم و کارآفرینی، رونق اقتصادی را در کشور ایجاد کند. به‌همین دلیل نقش اتاق در وضعیت اقتصادی کشور نقشی حساس و موثر است. به عبارتی می‌توان گفت کلید اقتصاد کشور دست اتاق است که اگر به خوبی ایفای نقش کند، می‌تواند پی‌درپی موانع موجود بر سر راه تولید و اقتصاد را بردارد و رونق قابل توجهی به اقتصاد کشور بدهد.
در سال‌های اخیر عملکرد اتاق به ویژه در امر قانون‌گذاری و تحکیم مبانی قانونی روبه‌رشد بوده و حضور موثر اتاق در مراجع تصمیم‌گیری پیشرفت‌های خوبی داشته؛ اما به لحاظ عملیات میدانی و به‌دست گرفتن چرخه اقتصاد و اهرم اقتصاد در کشور نیاز به کار بیشتری است و فضای موجود طلب می‌کند که مسئولان اتاق بیشتر کار کنند. بخشی از مطلوب نبودن عملیات اجرایی به دلیل فراهم نبودن ابزارهای قانونی و بخشی به دلیل عملکرد مدیران و اعضای اتاق بوده است. کسانی که در هیأت نمایندگان اتاق ایران و شهرستان قبول مسئولیت می‌کنند، باید وقت بیشتری را به کارهای اتاق اختصاص داده و بیش از منافع شخصی منافع ملی را مدنظر قرار دهند. این افراد باید امانتدار، متخصص، دلسوز مردم، کارآفرین و با احساس مسئولیت بالا باشند.
حضور دولت در اتاق و انتخابات آن را قانون تعیین می‌کند، باید به هر آنچه قانون بگوید و هر چه در آن پیش‌بینی شده، عمل کنیم و اگر بناست اصلاحی صورت بگیرد باید از مجاری قانونی باشد.

لزوم رعایت
اصول اخلاق در انتخابات
محمدرضا میخ‌چی
عضو هیأت نمایندگان اتاق مشهدpic۴
کشور ایران به دلیل قرار گرفتن در شاهراه تجاری شرق به غرب همیشه در ارتباطات اقتصادی و بازرگانی داخلی و کشورهای خارجی نقش‌آفرین بوده است. اهمیت این نقش از زمان پیدایش اتاق بازرگانی که بیش از 120 سال قدمت دارد، قابل توجه است. اتاق بازرگانی در حقیقت مرکز هم‌اندیشی فعالان اقتصادی با رویکرد توسعه بخش‌خصوصی است که مهمترین وظیفه آن استفاده حداکثری از امکانات نسبی کشور در جهت رشد و توسعه اقتصادی در محورهای اقتصادی داخل کشور و در گام بعدی رفع موانع و افزایش توان ارتباطات در سطح بین‌المللی است. لذا جایگاه اتاق در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی در بخش‌های مختلف بازرگانی، صنعت، معدن، تجارت، کشاورزی، حمل و نقل و ... بسیار موثر است.
در کشور قوانین خوب زیادی داریم؛ اما متاسفانه در کنار آن‌ها برخی مصوبات غیر قانونی نیز وجود دارد. با این حال نقش اتاق در این میان بیشتر روی زیرساخت‌هاست. به عبارتی می‌توان گفت از آنجا که اتاق نقش اجرایی در دولت ندارد ، بیشتر می‌تواند در امور زیربنایی و دادن سمت و سو به اقتصاد کشور کمک کند و تاکنون کارهای موثری انجام داده است که می‌توان قانون کسب‌وکار را یکی از دستاوردهای آن دانست. هرچند هنوز مشکلات زیادی پیش‌رو داریم و بیشترین مشکلات ما خود تحریم‌هاست، به همین دلیل بخش زیادی از انرژی اتاق صرف رفع موانع و مشکلات موجود و جاری می‌شود. اتاق‌ها در حقیقت باید در انتقال اقتصاد دولتی به بخش‌خصوصی نقش بیشتری ایفا کنند، که در حال حاضر نقش اتاق‌ها ، انعکاس مشکلات حوزه‌های اقتصادی به دولت و تعامل در جهت رفع آن‌هاست. موانع و مشکلات زیادی پیش رو است که نیاز به‌هم‌اندیشی افراد فعال و پویا دارد تا این مشکلات رفع و به نقطه ایده‌آل در فعالیت‌های اتاق برسیم.
دولت همیشه اعلام کرده که رقیب بخش‌خصوصی نبوده و هدفش بسترسازی برای فعالیت بخش‌خصوصی است که این موضوع بیش از پیش مورد انتظار است. در چهل و سومین نشست هیأت نمایندگان اتاق ایران هم، این موضوع توسط دکتر جهانگیری مجدد اعلام شد البته در انتخابات اتاق تعاون هم شاهد این رویه بوده‌ایم و لذا به دولت در خصوص عدم ورود به موضوع انتخابات اتاق اعتماد داریم و معتقدم که نقش اتاق، ایجاد تعامل میان دولت و بخش‌خصوصی است.
اتاق بازرگانی به نوعی نماینده بخش خصوصی در حوزه اقتصادی محسوب می‌شود، لذا وظیفه ما ابتدا رعایت اصول اخلاق در انتخابات است. با توجه به جایگاه اتاق، ترکیب‌ اعضا در فعالیت‌های این بخش اقتصادی بسیار مهم است و نمایندگان فعال، پویا و با تجربه کار در بنگاههای اقتصادی در عرصه ملی و بین المللی می توانند با طرح و برنامه و استراتژی موثر نقش اتاق را در عرصه اقتصادی کشور ثابت کنند، زیرا اطلاعات و بینش اعضای اتاق در حقیقت، سرمایه اصلی اتاق است.
در یک جمع بندی میتوان از حفظ اخلاق انتخاباتی، دارا بودن تجربه عملی در امور مربوط به بازرگانی، صنعت، معدن، تجارت و کشاورزی، آشنایی با مباحث آکادمیک و علمی در امور اقتصادی، آشنایی با مسائل کلان اقتصادی و مشکلات ملی و فراملی، داشتن روحیه تعامل، اعتدال و عقلایی در مسائل اقتصادی، دوری از مسائل سیاسی و حاشیه ساز برای اتاق و برخورداری از روحیه انتقاد پذیری و کار جمعی به عنوان ویژگیهای لازم برای اعضای اتاق بازرگانی اشاره کرد.
وجود علم و تجربه در کنار هم می تواند نقش افراد را در اتاق مشخص کند، آقای شافعی نیز از جمله افرادی هستند که با همراهی علم و تجربه خود نقش تاثیرگذاری در اتاق مشهد و ایران داشته اند و قطعا برخورداری از تجربه و توان علمی و سابقه فعالیت وی در بخشهای استانی و کشوری تاثیر بسیار مهمی برای اتاقهای سراسر کشور و به ویژه اتاق مشهد با توجه به جایگاه قطب صنعتی شرق کشور خواهد داشت.

اتاق بازرگانی؛
بازوی توانمند اقتصاد
غلامعلی رأفتی شبانی
عضو هیأت نمایندگان اتاق مشهدpic5
اتاق بازرگانی تشکلی است با سابقه و عملکردی روشن که در انسجام کارآفرینان و معدن‌داران و بازرگانان نقش برجسته‌ای دارد، با توجه به اینکه اعضای اتاق‌های بازرگانی افرادی هستند با تخصص‌های گوناگون و با تجربه‌های متفاوت که در میدان عمل همواره حضوردارند، استفاده از نظرات آن‌ها به عنوان بازوی توانمند اقتصاد در پیش‌برد منافع اقتصادی کشور نقش مهمی خواهد داشت.
استراتژی اتاق در سال‌های اخیر حمایت از فعالان اقتصادی، رونق بازار کسب‌وکار و رایزنی‌های پی‌درپی با مسئولان در جهت بهبود وضعیت بنگاه‌های اقتصادی بوده و خوشبختانه شاهد ارتباط قوی اتاق با دولت محترم هستیم.
حضور معاون اول رئیس‌جمهوری و سه وزیر در جلسه ماه قبل هیأت نمایندگان اتاق ایران خود گویای روابط گرم و صمیمی است.
اتاق یک نهاد مردمی بوده و شایسته است فعالان اقتصادی خود نمایندگان موثر و خدمت‌گزار را انتخاب کنند. افرادی متعهد، خوشنام، خوش‌فکر، فعال، با فرصت و با عشق خدمت به مردم عزیز و دولت باید انتخاب شوند.

پرهیز از نگاه صنفی
در نامزدها
سیدحسین احمدی سلیمانی
عضو هیأت نمایندگان اتاق مشهدpic۶
اتاق به عنوان مشاوری آگاه از تحولات اقتصاد داخلی و بین‌المللی، با توجه به کارگروه‌های تخصصی و کمیسیون‌های فنی موجود در خود می‌تواند به دولت و مجلس در تصمیم‌سازی‌ها کمک کند. رسالت اصلی اتاق، ایفای نقش در خدمات مشاوره‌ای به دولت و مجلس در تصمیم‌سازی‌های کلان‌کشور شامل برنامه‌های راهبردی و بلندمدت و یا بودجه سالیانه است که باید به نحوی مطلوب انجام شود.
اتاق بازرگانی خراسان رضوی در چهارسال اخیر و به‌ویژه در فضای پس از انتخابات سال ۸۸ و تشدید تحریم‌ها علیه کشورمان، با ارتباط خوبی که با تشکل‌های بین‌المللی داشته در بسیاری از موضوعات در بحث خدمات موفق بوده است. در این مدت توانستیم با وجود محدودیت‌ها و تحریم‌ها با اتاق مشترک کشورهای دیگر ارتباط داشته و از حضور هیأت‌های مختلف خارجی استفاده کنیم و بسترهای خوبی ایجاد شد. علاوه بر این نشست‌هایی که در قالب صبحانه‌کاری با اعضای دولت برگزار شد و تجمیع کارآفرینانی که در این سفرها و برنامه‌ها ساماندهی می‌شدند، توانست فضای مثبت و امیدبخشی از کشورمان برای سرمایه‌گذاران، جذب سرمایه و ورود هیأت‌های خارجی فراهم کند.
ما در ارتباط با دنیا و کشورهای مختلف با مسائل زیادی همچون بحث‌های حمل‌ونقل، تعرفه‌ها، ترانزیت و مسائل گمرکی و اقتصاد بین‌المللی مواجهیم. اتاق در وضع بسیاری از قوانین‌ومقررات و مصوبات دولت همواره به عنوان یک نهاد اثرگذار بوده و کمک کرده و این خدمات را به طور رایگان به نهادهای دولتی ارائه می‌کند و اعضای اتاق به نوعی زکات علم خود را به نهادهای تصمیم‌گیر کشور می‌دهند.
در بحث انتخابات اتاق هم نامزدها باید بدانند که در ازای هر رأیی که کارآفرینان و فعالان اقتصادی به آن‌ها می‌دهند باید به مسائل اقتصادی و تخصصی علم و آگاهی داشته و در بخش خود تخصص لازم را داشته باشند.
کسی که بنیه علمی و آگاهی لازم را ندارد، نمی‌تواند اثرگذار باشد. علاوه بر این لازم است داوطلبان با پرهیز از هر نوع نگاه صنفی در این انتخابات حاضر شوند، زیرا اعضای هیأت نمایندگان نماینده همه کارآفرینان هستند و باید پیش از اینکه به فکر بنگاه خود باشند، به فکر رفع مشکلات اساسی کشور و ایجاد زیرساخت‌های کلان اقتصادی با نگاهی کاملا فرابخشی باشند تا بتوانند رسالت خود را به درستی ایفا کنند. نامزدها باید در وظیفه خود حسن‌نیت و صداقت داشته باشند، زیرا اگر ایده‌هایشان منطبق بر واقعیت و حقایق نباشد، به اقتصاد و بخش‌خصوصی آسیب‌هایی وارد می‌شود.