تهران و یک شهربازی 40 ساله!
تهران به جز پارک ارم که بیشتر دستگاه‌ها و وسایل بازی‌اش متعلق به ده‌ها سال پیش است شهربازی دیگری ندارد، البته چند مجموعه کوچک بازی نیز در گوشه و کنار تهران ایجاد شده که وسایل بازی آنها بسیار ابتدایی بوده و اگر شهروندان به این مجموعه‌ها مراجعه می‌کنند به این دلیل است که جای دیگر برای تفریح وجود ندارد. پارک ارم به‌عنوان تنها شهربازی پایتخت و بزرگ‌ترین پارک بازی کشور با وسعتی بالغ بر 70 هکتار، پارکی قدیمی است که در اوایل دهه ۱۳۵۰ احداث شده است. کودکانی که زمانی با ترن هوایی این مجموعه که ویژه‌ترین وسیله بازی پارک است، بازی می‌کردند حالا پا به میانسالی گذاشته‌اند و کودکان ‌شان را برای بازی به این مجموعه می‌آورند. همین چند ماه پیش بود که یکی از دستگاه‌های مجموعه پارک ارم به نام دستگاه موش دیوانه از ریل خود خارج شد و سه دختر جوان مصدوم شدند. حادثه‌ای که هنوز متهمانش مشخص نشده و کسی در مورد آن جوابگو نبوده است. با وجود آنکه دستگاه‌های قدیمی این مجموعه چندان قابل اعتماد نیستند اما شهربازی مسن پایتخت تنها جایی است که تهرانی‌ها می‌توانند برای سرگرمی گاه گاه به آنجا سر بزنند و با پذیرش خطرات احتمالی ساعاتی تفریح کنند، به همین دلیل وقتی یک روز تعطیل به این مجموعه بروی می‌بینی که جا برای سوزن انداختن نیست.


بزرگ‌ترین شهربازی‌های جهان
به خاطر نبود شهربازی مدرن و بزرگ در کشورمان شاید خیلی‌ها تصورشان از شهربازی مکانی صرفا برای کودکان، نوجوانان و حداکثر جوانان باشد اما تصویر نادرست تنها در ذهن مردم کشور ما شکل گرفته، در شهرهای مختلف دنیا شهربازی‌های عظیمی وجود دارد که از همه اقشار جامعه و سنین مختلف طرفدار دارند. شهربازی‌های بزرگ دنیا حتی به‌عنوان مکانی برای جذب گردشگران داخلی و خارجی مطرح هستند.
تعداد شهربازی‌های روباز و سرپوشیده بزرگ روز به روز در شهرهای مختلف جهان افزایش می‌یابد تا مراکزی برای سرگرمی، هیجان و سرگرمی شهروندان ایجاد شود، اما ایران در این زمینه عقب ماندگی‌های جدی و اساسی دارد.حتی در پایتخت نیز به‌رغم اینکه مقرر بود شهربازی هزار و یک شهر به‌عنوان بزرگ‌ترین شهربازی غرب آسیا احداث شود اما به‌دلیل مشکلات روند احداث این پروژه به کندی پیش می‌رود.
مدیریت شهری در پی رفع کمبودها
رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران با اشاره به اینکه تهران از نظر مراکز تفریحی دچار کمبود شدید است، می‌گوید: تهران با توجه به وسعت و جمعیتی که دارد با مشکل فقر فضاهای رفاهی و تفریحی روبه‌روست. البته فعالیت‌های خوبی در این زمینه انجام شده اما برای شهروندان تهرانی کافی نیست. در تمام شهرهای بزرگ دنیا شهربازی‌ها، آکواریوم‌های بزرگ و... وجود دارد که سبب جذب گردشگران به این شهرها می‌شود. تهران نیازمند حداقل یک شهربازی بزرگ و یک باغ وحش مجهز است و اگر بخواهیم تهران به قطب گردشگری تبدیل شود باید مکان‌های تفریحی جذاب در پایتخت ایجاد شود.
به گفته حقانی ایجاد مراکز تفریحی جدید و رفع کمبود‌ها در این زمینه از اولویت‌های کاری و موضوعات مورد تاکید و توجه مدیریت شهری است که ایجاد پروژه شهربازی هزار و یک شهر در منطقه 22 یکی از اقدامات در این راستا محسوب می‌شود.
متولی ایجاد فضاهای فرهنگی تنها شهرداری نیست
علیرضا دبیر عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران نیز در این‌باره می‌گوید: تهران از نظر فضاهای تفریحی، فرهنگی واقعا فقیر است و سرانه فضاهای ورزشی، تفریحی و فرهنگی در پایتخت بسیار کمتر از استانداردهای جهانی است. چنانچه با وجود ساخت چندین هزارمترمربع فضای فرهنگی و ورزشی، هنوز در این زمینه دچار مشکل هستیم. البته متولی ایجاد فضاهای فرهنگی تنها شهرداری نیست و باید سرمایه‌گذاران را نیز با سیاست‌های حمایتی به حضور در این بخش تشویق کنیم.
درهای شهربازی بزرگ تهران کی به روی مردم گشوده می‌شود؟!
پروژه شهربازی هزار و یک شهر چند سالی است که آغاز شده و باید به قول مسوولان تاکنون بخشی از آن به بهره‌برداری می‌رسید اما قطار پروژه به کندی روی ریل حرکت می‌کند و بر سر راهش موانعی وجود دارد.
به گفته قائم‌مقام سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران در صورت حل برخی مشکلات بر سر راه، فاز نخست شهربازی بزرگ پایتخت تا نیمه دوم سال آینده تکمیل و آماده بهره‌برداری خواهد شد، پروژه‌ای که می‌تواند تا حدی از کمبود فضاهای تفریحی پایتخت بکاهد.
غلامحسین خسروآبادی قائم‌مقام سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران در این باره می‌گوید: پروژه هزار و یک شهر بزرگ‌ترین مقصد گردشگری مدرن در ایران محسوب می‌شود که از ١٠ زیر پروژه یعنی اولین تم پارک ایران (مجموعه شهربازی)، مجتمع تجاری ایران، خیابان سرگرمی، برج‌های اداری، سه هتل ٣، ٤ و ٥ ستاره، پارک آبی، مرکز مطالعات اسلامی و شهر هنر تشکیل شده است.ایجاد چنین مجموعه‌ای اولین تجربه کشور محسوب می‌شود، به همین دلیل در تلاشیم تا با دقت کافی و زمان‌بندی مناسب پروژه را به پیش ببریم تا ایمنی و استانداردهای جهانی در پروژه به‌خوبی اجرا شود. از سوی دیگر در اجرای پروژه با مشکلاتی مواجه شدیم که حل آنها زمان‌بر شد. به‌طور مثال به‌دلیل وجود تحریم‌ها روند انتقال پول و خرید تجهیزات و استفاده از مشاوران خارجی با مشکل مواجه شد اما از آنجا که بالا بودن ضریب ایمنی، سلامت شهروندان و استاندارد تجهیزات برای مدیریت شهری بسیار حائز اهمیت بود، باید در هر صورت با کشورهای اروپایی کار را دنبال می‌کردیم.به‌رغم تمامی مشکلات خوشبختانه بخشی از تجهیزات و لوازم مورد نیاز این پروژه تولید شده و برخی نیز در حال تولید یا ثبت سفارش هستند که پیش‌بینی می‌شود تجهیزات فاز نخست پروژه تا آخر سال وارد کشور شود.
با توجه به حجم و وسعت پروژه، طراحی کامل تمامی بخش‌ها و همچنین آماده‌سازی زیرساخت‌ها نیز زمان بر است. ایجاد شبکه تاسیساتی آب، برق، گاز، تلفن، فاضلاب، شبکه دسترسی و حمل‌ونقل عمومی و... برای پروژه‌ای که در زمینی به وسعت ١٣٩ هکتار در دست اجرا است، کاری سخت و زمان‌بر است و برای آنکه پس از بهره‌برداری مجموعه با مشکلی مواجه نشود باید تمامی زیرساخت‌های لازم فراهم شود که این موضوع نیازمند همکاری و مساعدت دستگاه‌های ذی‌ربط و دولت است.به گفته خسروآبادی مالکیت زمین این پروژه از دیگر مشکلات بر سر راه است. چنانچه در خصوص سند مالکیت این پروژه توافقاتی بین شهرداری و ارتش صورت گرفته و مقرر بود این زمین به نام شهرداری منتقل شود اما این امر هنوز محقق نشده است. این در حالی است که شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی مالکیت زمین را از شرایط ضمن عقد قرارداد می‌دانند. در این خصوص اخیرا کارگروه و جلساتی برگزار شده و قول‌های مساعدی از سوی ارتش داده شده که تا پایان سال مشکل سند مالکیت زمین پروژه نیز حل شود.
این در حالی است که به‌طور معمول در هر پروژه‌ای سرمایه‌گذاران حدود 20 درصد هزینه‌های کلی را به صورت آورده دارند و بقیه اعتبارات مورد نیاز را از طریق اخذ تسهیلات بانکی و پیش‌فروش واحد‌ها اخذ می‌کنند اما پروژه‌ای که سند مالکیت نداشته باشد، پروژه‌ای پرریسک محسوب می‌شود و سرمایه‌گذاران نمی‌توانند از تسهیلات بانکی و روش‌های تامین منابع مالی مانند اوراق مشارکت بهره‌مند شوند.