شـوک روزبـرگ!

پسر مرسدس بنز با قهرمانی خود در فصل ۲۰۱۶ مسابقات فرمول یک انگار به همه آرزوهای خود رسید. آنجا که بعد از پایین آمدن از سکوی قهرمانی خبر خداحافظی‌اش را هم اعلام کرد. این شوک‌آور‌ترین خداحافظی یک راننده فرمول یک بود.در آخرین فصل از این مسابقات ۲۰۱۶ که در ابو‌ظبی انجام شد ۲۲ ماشین حضور داشتند که شامل تیم جدید Haas هم می‌شده است. رنو هم بعد از چهار سال غیبت به این رقابت‌ها بازگشت تا بتواند جایگاه خود را در میان تیم‌های حاضر پیدا کند. در آخرین دوره از این فصل نیکو رزبرگ توانست با پیشی گرفتن از هم تیمی معروفش لوئیس همیلتون در تیم مرسدس بنز به مقام قهرمانی برسد. نیکو رزبرگ با به‌دست آوردن ۳۸۵ امتیاز با تیم مرسدس بنز به مقام قهرمانی رسید و اختلاف امتیازش با همیلتون معروف تنها ۵ امتیاز بوده است. پدر نیکو رزبرگ هم توانسته بود این عنوان را در سال ۱۹۸۲ به‌دست آورد و نیکو دومین فردی است که پدرش هم قهرمان فرمول یک بوده است. نیکو رزبرگ با اعلام بازنشستگی‌اش بعد از این قهرمانی شوک بزرگی به این رقابت‌ها وارد کرد.

حساسیت بالا و فشار بیش از حدی که در جریان این مسابقات وجود دارد باعث می‌شود برخی راننده‌ها زود‌تر از آنچه تصور می‌شود از این رقابت‌ها کناره‌گیری کنند. نیکو رزبرگ می‌توانست همچنان رقابت‌های نفسگیری را در یک فصل دیگر با هم تیمی خود داشته باشد اما او ترجیح داده است که به کانون خانواده برسد و فصل نویی را در زندگی شخصی‌اش باز کند. نیکو رزبرگ در یادداشتی که از خود منتشر کرده به نقش پر‌رنگ همسرش در موفقیت‌هایش نوشته که باعث شده او بتواند روی هدف مهم زندگی‌اش که رسیدن به مقام قهرمانی مسابقات فرمول یک بوده است، برسد. توجه نیکو رزبرگ به خانواده‌اش باعث شده موج انتقادها به او کاهش یابد چرا که هواداران این تیم تمایل دارند او سال‌های بیشتری به تیم مرسدس بنز خدمت کند. او در متنی که منتشر کرده است به سختی‌های مسابقات و ناکامی‌های گذشته‌اش اشاره کرده است که با تمرکز بر عملکردش سرانجام توانسته است از پس این رقابت‌های سخت و نفسگیر برآید.

رقابت‌های فرمول یک از جمله مسابقات اتومبیلرانی هستند که هزینه‌های سرسام‌آوری در رابطه با خودرو و تمرین و پرداخت حقوق راننده‌ها دارند. هر خودرو بیش از ۷ میلیون دلار قیمت دارد و حوادثی که در جریان مسابقات رخ می‌دهند خسارت‌های سنگینی به بار می‌آورند که این موضوع فشار زیادی را به تیم‌ها وارد می‌کند. او اعلام کرده است که ماجرای خداحافظی‌اش از رقابت‌های فرمول یک را پیش از مسابقه با لوئیس همیلتون مطرح کرده است و این تصمیمی است که او از قبل از مسابقه به آن فکر می‌کرده است و بعد از رسیدن به مقام قهرمانی او با خیال راحت و در اوج می‌تواند پیست مسابقات را برای همیشه ترک کند و به کانون خانواده‌اش باز گردد. در مسابقات فرمول یک قهرمانان زیادی به کام مرگ کشیده شده‌اند و به دلیل سرعت بالایی که این خودروها دارند کوچکترین حادثه می‌تواند به حادثه‌ای مرگبار منجر شود. نیکو در صحبت‌هایش اشاره کرده است که «در صبح روز یکشنبه در پیست گرندپری ابوظبی می‌دانستم که این مسابقه آخرین مسابقه‌ من خواهد بود و این احساس پیش از شروع مسابقه ذهن من را به خود درگیر کرده بود. قصد داشتم از تمام این تجربه لذت کامل ببرم و البته می‌دانستم که ممکن است این آخرین مسابقه‌ام باشد... و سپس چراغ‌ها خاموش شدند و من طولانی‌ترین ۵۵ دور تمام زندگی‌ام را طی کردم که تمام شدنی نبود. من تصمیم خود را در عصر شنبه گرفتم. اولین فردی که از تصمیم من مطلع شد همسرم و همچنین جورج (از افراد تیم مرسدس) و سپس توتو بود.» البته در برخی گزارش‌ها اشاره شده که نیکو با هم تیمی‌اش درباره تصمیمی که گرفته صحبت کرده است.

نیکو رزبرگ ۱۰ سال پیش و زمانی که ۲۱ سال داشت کار خود را در فرمول یک آغاز کرد.مرسدس بنز با خودروی فوق‌العاده‌اش با نام W۰۷ هیبرید در این رقابت‌ها حاضر شده است که ۹۵۰ -۷۵۰ اسب بخار قدرت دارد که در دور موتور ۱۵ هزار دور در دقیقه در دسترس قرار می‌گیرد. این خودرو از ۲۱ رقابتی که در آن حضور داشته است۱۹ بار پیست مسابقات را با پیروزی ترک کرده است و به‌عنوان یکی از موفق‌ترین خودروها لقب گرفته است که موفقیت‌های چشمگیری برای تیم مرسدس بنز رقم زده است. خودروهای فرمول یک در سال آینده تغییراتی را به خود خواهند دید و خواهند توانست عملکرد بالایی را به نمایش بگذارند. نیکو رزبرگ در رابطه با اینکه دقیقا قرار است کاملا از رقابت‌های اتومبیلرانی جدا شود یا نه صحبتی نکرده است.

شـوک روزبـرگ!

شـوک روزبـرگ!