همه چیز در مورد یک بازاریاب خلاق

دکتر ملیکا قاصدی

بازاریاب خلاق شخصی است که حتی زمانی که با یک‌سری از موانع مشکل و سخت روبه‌رو‌ می‌شود، هرگز تسلیم نخواهد شد و با انگیزه و خلاقیت خود سعی می‌کند راه‌حل‌های جدید را پیدا کند. او باور دارد که برای هر مشکلی راه‌حلی وجود دارد و به همین دلیل می‌کوشد تا بهترین راه‌حل را برای آن پیدا کند.

یک فرد خلاق اهل بصیرت و شهود است. او به حواس خود بی‌اعتنا نیست، بلکه به آنها احترام می‌گذارد و شهود و حواس خودش را با محک علم و دانش ترکیب اطلاعات، تبدیل به خرد می‌کند. یک بازاریاب خلاق از شهود خود برای نوآوری استفاده می‌کند. او هنگامی که برای محصولات و فرآیندهای خود به‌دنبال نوآوری است از شهود و بصیرت خود کمک می‌گیرد و با تجزیه و تحلیل علمی همواره سعی می‌کند خطاهای خود را برطرف کند. یادمان باشد که یک بازاریاب خلاق همواره سختکوش است و ابتکار دارد. سختکوشی و پشتکار ضمانت اجرای خلاقیت و نوآوری هستند. یک بازاریاب خلاق برای رشد فروش و افزایش سهم بازار به همه جزئیات توجه دارد. او همه چیز را با جزئیات مورد بررسی قرار می‌دهد تا بتواند از آن کلیت جدیدی را طراحی و به بازار ارائه کند. یک بازاریاب خلاق و نوآور سعی می‌کند با صرف زمان و انرژی مناسب و بهره‌مندی از منابع مورد نیاز خود ارزش محصولات یا ارزش بهره‌مندی و مصرف از محصولات را نسبت به حالت اولیه تغییر دهد.

او باید قدرت بهره‌برداری‌ از علم و تخصص و هنر را داشته باشد و بتواند آنها را به خوبی با هم ترکیب کند. بازاریاب خلاق و نوآور به دنبال طراحی و پیاده‌سازی سیستم بازاریابی است که آموزش را به‌طور مستمر و پیوسته برای پرسنل واحد بازاریابی و نیز سایر اعضا و پرسنل شرکت یا کارخانه در برنامه خود گنجانده باشد. یک بازاریاب خلاق و نوآور نه‌تنها روحیه خلاقیت و نوآوری را در خود زنده نگه می‌دارد، بلکه آن را برای سایر افراد و بخش‌های شرکت نیز رعایت می‌کند. یک بازاریاب خلاق و نوآور همکاران خود را به سمت شکل‌دهی سازمان یادگیرنده سوق خواهد داد تا خلاقیت‌های فردی به خلاقیت‌های سازمانی تبدیل شود. بازاریاب خلاق و نوآور همواره از این اصل مهم عصر اطلاعات بهره‌مند است که اطلاعات اصلی‌ترین و حیاتی‌ترین منبع مورد نیاز برای اداره سازمان است. او همواره اطلاعات بازار و مشتریان و رقبا و سایر عوامل درونی و بیرونی را رصد می‌کند تا بتواند با تحلیل و آنالیز آنها شرایط بهتر و پیشنهادهای مناسب‌تری را برای طراحی و اجرای یک نوآوری جدید فراهم کند. شاید بتوان در حوزه خلاقیت سازمان‌ها را به چند دسته تقسیم کرد:

۱) سازمان‌های پیشرو در خلاقیت که رهبری بازار را با اقدامات جدید و نوآوری‌های خود، برعهده دارند.

۲) سازمان‌هایی که از رهبران بازار تقلید می‌کنند و هزینه تحقیق و توسعه خود را در کپی‌سازی محصولات و تبلیغات پرداخت می‌کنند.

۳) شرکت‌هایی که تکنولوژی‌های تولید شده رهبران بازار را خرید می‌کنند و تحت لیسانس فعالیت می‌کنند.

یک بازاریاب خوب و خلاق هیچ‌گاه اسیر عادات و رفتارهای روزمره نمی‌شود. او همواره به فکر تغییر مثبت است و هیچ‌گاه به عادات و رفتارهای محصولات و خدمات دلبستگی پیدا نمی‌کند. انسان‌ها به‌طور طبیعی از رفتار خلاف عادات اجتناب می‌کنند و این باعث روزمرگی خواهد شد. این امر برای یک بازاریاب خلاق و نوآور سم است. او نه‌تنها باید خود را از چنگ عادات نجات دهد، بلکه با ارائه محصولات و خدمات نوآوری شده، رفتار جامعه را نیز بهینه کند. یک بازاریاب خلاق و نوآور هدفمند است. او نه‌تنها از دستیابی به نتیجه خوشحال است، بلکه از طی مسیر و گذراندن مراحل و فرآیند کار نیز لذت می‌برد. شادمانی او با طی مراحل کار روز‌به‌روز بیشتر می‌شود.

بازاریاب خلاق و نوآور کنجکاوی بی‌حد و مرزی برای خود قائل است. او به همه چیز و همه آنچه که در اطراف خود - چه در دنیای حقیقی و چه در دنیای مجازی - وجود دارد با دیده بهره‌برداری و با دقت نظر می‌افکند تا بتواند با ترکیب آنها محصولی جدید و راحت‌تر را برای مصرف‌کننده به ارمغان آورد. بازاریاب خلاق و نوآور همواره سعی می‌کند بیاموزد و در زمینه علمی متخصص باشد و با مطالعه مطالب به‌روز از مجلات و مقالات جدید و شنیدن و دیدن برنامه‌های علمی و آموزشی تبحر خود را در زمینه دانش روز و تکنولوژی‌های ارائه شده بالا ببرد. بنا بر نظر شومپیتر (پدر علم کارآفرینی) عامل اساسی توسعه، نوآوری است. پس کارآفرینان نوآفرین موجب خروج شرکت‌های قدیمی از صحنه بازار می‌شوند، حالا شما کدامیک هستید؟

سازمان یادگیرنده، خالق بازاریاب نوآور و خلاق

یک بازاریاب خلاق و نوآور همواره محیط اطراف خود را به یادگیری فرامی‌خواند. او ساختار سازمان خود را طوری طراحی می‌کند که مداوم در پی افزایش قابلیت‌های خود برای خلق چیزهای جدیدی است که می‌خواهد ایجاد کند. آنها با هم یاد می‌گیرند، با هم تجربه می‌کنند و تجربیات خود را به اشتراک می‌گذارند. آنها با هم تلاطم‌های تکنولوژی را به یک فرصت و نوآوری تبدیل می‌کنند. آنها به افراد خلاق دیگر هم کمک می‌کنند. آنها پویایی را با هم تجربه می‌کنند. یک بازاریاب خلاق تمام توانایی خود را برای ساخت آینده‌ای بهتر برای سازمان خود و محصولات و فرآیند خود به‌کار می‌گیرد.

بازاریاب خلاق و نوآور همواره:

تیم خود را برای تغییرات مثبت تشویق می‌کند؛ بابت معرفی کالاهای جدید پیش‌قدم است؛ مشغول شناسایی افراد و تیم‌های جدید و خلاق است؛ فعالیت‌ها و خدمات را به افراد متخصص تفویض می‌کند؛ جلسات مشورتی و کارگروه‌های تخصصی را برای پیشبرد فعالیت‌ها برگزار می‌کند؛ از تیم خود به‌عنوان یک تیم ارزشمند یاد می‌کند؛ و تشویق را در همه مراحل و متناسب با فعالیت‌ها ارائه می‌دهد. بازاریاب خلاق و نوآور به فکر ایجاد و تقویت یک برند قوی با قدرت یادآوری بسیار بالا و قدرتمند است. او به بازارهای منطقه‌ای و جهانی نیز توجه ویژه دارد تا بتواند به فروش محصولات و جایگاه مناسب برند خود در سطح بین‌المللی دست یابد. بازاریاب خلاق و نوآور به محیط زیست و بهره‌برداری از ذخایر و نیز استفاده بهینه از انرژی اهمیت ویژه‌ای می‌دهد.