آخرین سامورایی
شاید اگر تویوتا تولید مدل لندکروزر را توسعه نمی داد و آن را به اقصی نقاط جهان صادر نمی کرد، هنوز هم نیسان پاترول بالاترین ضریب نفوذ را در میان کشورهای خاورمیانه به عنوان خودرو شاسی بلند همه فن حریف داشت. نیسان پاترول اگر چه به اوج بلوغ تکنولوژیک رسیده است اما تولید آن به نسبت دو دهه قبل با کاهش چشمگیری همراه بوده است. یک دلیل آن تغییر استراتژی تولید در نیسان پس از پیوستن به گروه رنو است. آنها این روزها بیشتر روی تولید خودروهای سدان و اقتصادی که فروش بیشتری دارد متمرکز شده اند.

پاترول خودرویی است که برای طیف وسیعی از مردم کشورمان یادآور خاطرات بسیاری است. برای سال های طولانی پاترول تنها شاسی بلند قابل تامل بازار ایران در دهه 60 و 70 به حساب می‌آمد. نیسان پاترول در ایران با همان نسل سوم خود ظهور کرد و داستانش به پایان رسید اما در جهان اکنون به نسل ششم خود رسیده است. پاترولی که امروزه تولید می شود با پاترولی که ما تجربه کردیم تفاوت بسیار زیادی کرده است. نسل سوم پاترول یک خودرو شاسی بلند آفرود با حداقل امکانات بود اما اکنون به یک شاسی بلند کاملا لوکس تبدیل شده است. البته خصوصیات آفرود آن همچنان حفظ شده و توسعه پیدا کرده است.

نیسان نسل کنونی پاترول را برای رانندگی پرقدرت طراحی کرده است. به همین دلیل هم آن را تنها با موتور هشت سیلندر ۵۶۰۰ سی‌سی عرضه می کند. نکته جالب اینکه آرایش سیلندرها خطی است. تقریبا هیچ خودروساز دیگری امروزه در تولید انبوه از موتور هشت سیلندر خطی استفاده نمی کند و این‌گونه موتورها با آرایش خورجینی ساخته می شوند. این موتور ۴۲۰ اسب بخار قدرت و ۵۹۰ نیوتن متر گشتاور دارد. چنین قدرتی برای آنکه این غول سه تنی را به سرعت ۲۲۵ کیلومتر در ساعت برساند کافی است. هر چند پاترول خودرویی است که برای غلبه بر مسیرهای ناهموار طراحی شده نه مسابقه سرعت! در طراحی داخلی خودرو برخلاف نسلی که در ایران وجود دارد، گشاده دستی فراوانی شده است. دیگر از کابین خشک و یکنواخت با طراحی زاویه دار خبری نیست. منحنی های چشم نواز با ترکیبی از چوب و چرم و کامپوزیت با کیفیت، طراحی داخلی این خودرو را تشکیل می دهند.

نیسان پاترول در نسل های قدیمی از تمام ابزارهای ایمنی تنها کمربند را داشت که برای مدت طولانی از نوع ثابت بود و قابلیت پیش‌کشندگی نیز نداشت. اما اکنون یکی از ایمن ترین خودروها با استفاده از سیستم پایداری رانندگی و همچنین مجموعه کاملی از ایربگ است. علاوه بر ایربگ های بزرگ برای راننده و سرنشین جلو دو ایربگ پرده ای جانبی به صورت سرتاسری در دو طرف خودرو باز می شوند. همچنین دو ایربگ مجزا نیز روی درهای جلو خودرو قرار گرفته اند که ایمنی بیشتری را برای سرنشینان جلو فراهم می کنند. ایربگ های جانبی خودرو قابلیت قفل شدن دارند اما دو ایربگ اصلی را به هیچ عنوان نمی توان از مدار خارج کرد.کمربندها نیز دارای سیستم تغییر ارتفاع برای قرار گرفتن کامل روی سینه افراد با قد متفاوت هستند بدون اینکه با گردن آنها برخورد کنند.

کنسول داشبورد خودرو به یک نمایشگر هفت اینچی مجهز شده است که از آن برای مصارف گوناگونی می توان استفاده کرد. از مسیریابی گرفته تا تماشای فیلم. البته دوربین های این خودرو نیز به این مانیتور متصل هستند. پاترول در مدل Ti-L که لوکس ترین آن است به دوربین های جلو و عقب مجهز است که این دوربین ها دید کاملی را فراهم می کنند. سیستم صوت و تصویر خودرو نیز به یک هارد دیسک مجهز شده است که نیسان نام مولتی مدیا سرور را به آن داده است. این حافظه به صورت پیش فرض 32 گیگابایت در نظر گرفته شده است.سیستم صوتی درگاه‌های ورودی برای آیفون و فلش نیز مجهز شده است.برای استفاده سریع ازعملکردهای صفحه نمایش برای هر کار کلید مجزا در نظر گرفته اند و نیازی به استفاده از منوها و کلیدهای ترکیبی نیست.