افزایش ابتلا به سرطان خون کودکان ایرانی را تهدید می‌کند
آمارهایی مانند «فوت روزانه ۱۰۰ نفر در ایران بر اثر سرطان» شاید بار‌ها و بار‌ها از سوی سازمان‌های رسمی و نهادهای دولتی و غیردولتی اعلام شده باشد؛ آمارهایی که نه به صورت دقیق بلکه به شکل تخمینی اعلام می‌شود. حتی دیگر آمار ابتلای کودکان به سرطان خون نیز جزئی از سناریوی تکراری آمارهای حوزه سلامت شده و احساسات را آنچنان که باید جریحه‌دار نمی‌کند. اما آنچه اخیرا موجی از نگرانی را در جامعه پزشکان برانگیخته افزایش آمار ابتلای کودکان ایرانی به سرطان خون در سال‌های اخیر است. نکته قابل تامل این است که چرا افزایش آمار کودکان مبتلا به سرطان خون در دهه گذشته از سوی وزارت بهداشت که مسوول اعلام آمار مبتلایان به سرطان است تایید نمی‌شود؟ درحالی که موسسه غیردولتی محک اعلام کرده که تا قبل از سال 2008، ‌در سال‌های مختلف از هر ۱۰۰ هزار کودک ۹ نفر به سرطان مبتلا شده‌اند اما همین آمار در سال ۲۰۰۸ به ۱۵ کودک از هر 100 کودک افزایش یافته است.
در بین کودکان، سرطان خون بیش از انواع دیگر آن به‌خصوص در کودکان یک تا چهارسال شایع است. از میان ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ کودک زیر ۱۵ سالی که در کشور سرطان می‌گیرند، ۲۰ درصد از آنها به سرطان خون مبتلا می‌شوند، جای تاسف دارد که ازهر ۱۰۰ هزار کودک ایرانی ۶ کودک سرطان خون می‌گیرد و در این میان احتمال ابتلای پسران به این نوع سرطان ۱۰ درصد بیشتر از دختران است.
به اعتقاد برخی از متخصصان، علت افزایش سرطان خون در کودکان ایرانی آلاینده‌های هوا مانند سرب، آرسنیک و جیوه، تماس زیاد با میدان مغناطیسی وسایلی مانند تلویزیون و رایانه، تماس با مواد شیمیایی مثل کود‌ها و حشره‌کش‌ها، وجود منابع انتقال‌دهنده برق در شهر‌ها و سوءتغذیه است. تاثیر مخرب بسیاری از این عوامل از سوی منابع رسمی به تایید نرسیده است. این منابع به خاطر اینکه در میان مردم ترس و وحشت ایجاد نشود از اعلام برخی از آمار‌ها دوری می‌کنند.
دکتر مینا ایزدیار، رئیس بخش خون و سرطان مرکز طبی اطفال می‌گوید: «محاسبه افزایش یا عدم افزایش آمار ابتلای کودکان به سرطان خون باید در یک دوره ۲۰ ساله انجام شود اما می‌توان گفت که با افزایش جمعیت کشور، موارد ابتلای کودکان به این سرطان نیز افزایش یافته است. هرچند که مسوول اعلام چنین آمارهایی وزارت بهداشت است.»
عضو هیات‌مدیره انجمن تالاسمی ادامه داد: «تمامی مسائل محیطی بر این بیماری تاثیرگذار است، به‌عنوان مثال اتفاقی که به‌تازگی در کشور ژاپن در زمینه تشعشعات رادیواکتیو رخ داده ممکن است برکشور ما هم تاثیر بگذارد و باعث افزایش موارد سرطان خون در سال‌های آینده شود.»
این متخصص خون همچنین استفاده طولانی‌مدت از تلفن همراه را به‌دلیل امواج ماورای بنفش برای افرادی که به مدت طولانی از این وسیله استفاده می‌کنند مضر دانست و گفت: «علت افزایش سرطان خون در کودکان ایرانی هنوز در ابهام است اما زندگی در معرض مواد شیمیایی، کود‌ها و مواد شوینده تا حدودی بر این بیماری تاثیر می‌گذارد، البته مسائل ژنتیکی و مادرزادی را نیز نباید در پیدایش سرطان خون کودکان نادیده گرفت.»