بانوان و ورزش‌های گروهی عامل موفقیت ایران دراینچئون
یک مدال طلا در روز آخر توسط والیبالیست‌های ایران دو نوع اتفاق بزرگ برای ورزش ایران رقم زد، ابتدا اینکه ایران پس از مدت‌ها در یک ورزش گروهی توانست مدال طلا کسب کند و دیگری اینکه ورزش ایران توانست رکورد میزان کسب طلا را پس از انقلاب اسلامی ایران بشکند. در شرایطی که ایران توانست به 21 مدال طلا برسد اما نسبت به دوره قبل بازی‌ها با یک پله سقوط در رده پنجم قرار گرفت. در این میان اما نکته‌ای که حائز اهمیت است کسب مدال‌های با ارزش توسط ورزش‌های تیمی است. همیشه این انتقاد در ورزش ایران مطرح می‌شد که ایرانی‌ها در ورزش‌های گروهی ضعیف هستند و این ایراد را عمدتا ناشی از روحیه قهرمان‌پروری ایرانی‌ها و عدم تمایل به همکاری می‌دانستند. اما ورزش ایران آن گونه که چند صباحی است که نشان داده می‌شود به اصل این فرضیه خدشه وارد کرد. زیرا ورزش‌های گروهی ایران مثل بسکتبال و والیبال با مدیریت صحیح توانسته‌اند خودی نشان دهند و نام ایران را بیش از پیش مطرح کنند.والیبال ایران که زبانزد این نقض فرضیه است، در شرایطی راهی اینچئون شد که یک ماراتن نفسگیر با غول‌های جهان داشت. ابتدا بازی‌های طاقت‌فرسای لیگ جهانی و سفرهای دور و دراز آن و سپس حضور در بازی‌های قهرمانی والیبال جهان که باعث شده بود این تیم با اما و اگرهای فراوان در این دوره از مسابقات حضور پیدا کند. اما نمایش مقتدرانه ایران در این بازی‌ها نشان داد که والیبال ایران از مرزهای آسیا عبور کرده و به جرگه غول‌های دنیا پیوسته است. بسکتبال ایران نیز از این قاعده مستثنا نیست. این تیم هم توانست پس از حضور در مسابقات جهانی و بازی‌های درخور توجه در برابر بزرگان بسکتبال دنیا پا به این رقابت‌ها بگذارد و نمایش قابل قبولی از خود ارائه دهد و با یک بدشانسی رقابت را به کره میزبان واگذار و به مدال نقره بسنده کند. در این میان باید از تیم کبدی بانوان و مردان ایران نیز یادی شود که توانست در این ورزش گروهی وزن مدال‌های ایران را بالا ببرد و سری در میان سرها در بیاورد.ورزش‌های گروهی ایران نرم نرمک از زیر سایه ورزش‌های انفرادی در حال خارج شدن هستند و دیگر رقبای ایران، نام کشور ما را با کشتی فرنگی و آزاد و یا تکواندو و کاراته نمی‌شناسند. هر چند که حال و روز ورزش‌های انفرادی ایران هم چندان خوش نیست و رشته‌هایی مثل وزنه برداری که زمانی جزو امید‌های کسب طلا بودند، در این دوره حضوری بی تفاوت داشتند و نتوانستند انتظارات را برآورده کنند.
در این دوره از مسابقات باید به نکته دیگری اشاره کرد و آن هم حضور ضعیف فوتبال ایران بود که نتایجی در حد فاجعه کسب کردند و در مقابل ضعیف‌ترین تیم‌های آسیایی با شکست و تساوی تحقیرآمیزی به تهران بازگشتند. فوتبال رده‌های پایه ملی ایران در این چند سال اخیر نتوانسته‌ است مانند گذشته نتایج درخوری کسب کند. تیم فوتبال المپیک ایران در مسابقات بازی‌های آسیایی همیشه نتایج پرنوسانی داشته است. اما این دوره از آن جهت زبانزد شده که تصور می‌شد با توجه به گروهی که ایران در آن قرار گرفته است صعود آسانی در پیش خواهد داشت. ایران در این بازی‌ها یک باخت فاجعه آمیز در مقابل ویتنام داشت و با ۴ گل بازی را به این تیم واگذار کرد و در بازی با قرقیزستان نیز به تساوی دست یافت. ایران آخرین باری که توانست در بازی‌های آسیایی در این رشته ورزشی خوش بدرخشد به دوران برانکو باز‌می‌‌گردد که در سال ۲۰۰۲ یک قهرمانی را به ارمغان آورد. فوتبال المپیک ایران چند صباحی است که حال و احوال خوشی ندارد.
نکات مهم و مثبت کاروان ایران در اینچئون
یکی از مهم‌ترین مواردی که باید توجه زیادی به آن شود، چگونگی حضور بانوان ایرانی در این دوره بازی‌ها است. کاروان ایران در چند روز اول این رقابت‌ها هیچ مدالی کسب نکرده بود و در جدول رده‌بندی حضور نداشت که این قفل به دست بانوان شکسته شد. این مدال‌آوری که در تیراندازی رقم خورد، برای کاروان ایران خیلی ارزشمند بود. این نوع حضور بانوان ایران در بازی‌ها حکایت از انگیزه بالای ورزشکار ایرانی دارد که دیگر میدان‌های بزرگ را برای خود دست‌نیافتنی نمی‌بینند.
اولین مدال دوومیدانی بانوان در تاریخ بازی‌های آسیایی
لیلا رجبی در پرتاب وزنه اولین مدال تاریخ دو و میدانی بانوان ایران در بازی‌های آسیایی را به دست آورد که مدال بسیار با‌ارزشی است و قطعا با سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی مطلوب و برپایی اردوهای منظم به دست آمده است، همچنین در دوچرخه‌سواری، تیر و کمان و تیراندازی نیز نخستین مدال‌های طلا کسب شد.
رکوردشکنی بانوان
کاروان ورزشی ایران در دوره گذشته بازی‌های آسیایی در بخش بانوان یک مدال طلا کسب کرده بود، اما در این دوره تعداد طلای بانوان افزایش پیدا کرد که این می‌تواند بازتاب‌های خوب و زیادی داشته باشد و کمک کند به اینکه توجه بیشتری به ورزش زنان صوررت گیرد.
بهترین و بدترین
تکواندو ایران بهترین تیم اعزامی به بازی‌های آسیایی بود و فوتبال و جودو نیز در زمره بدترین تیم‌ها قرار گرفتند. فوتبالیست‌های ایران هم بازی را باختند و هم اخلاق را و کاری کردند که حسرت تماشای یک مسابقه زیبای فوتبال در اینچئون به دل خیلی‌ها بماند.