محمد حسین باقی
عضو گروه بین‌الملل
حمله نظامی روس‌ها به سوریه می‌تواند معادلات منطقه‌ای را دگرگون کند.

روسیه با استقرار در جنوب سوریه و هدف قرار دادن داعش و نیروهای مخالف اسد آشکارا علامت سوال بزرگی در برابر عملیات‌های ائتلاف غرب به رهبری آمریکا علیه داعش قرار داده است. واشنگتن با مشاهده حضور روس‌ها به این باور رسید که قافیه را باخته و از کرملین‌نشینان رودست خورده است. به همین دلیل آمریکایی‌ها مجبور به تغییر استراتژی خود شدند تا آب رفته را به جوی بازگردانند.

اگرچه «ائتلاف غرب» و «ائتلاف شرق» بر سر زمینگیر کردن داعش اشتراک دارند اما در مورد سوریه و آینده اسد اختلاف نظرهای اساسی دارند. اکنون ائتلاف غرب می‌کوشد با تجهیز ۳ تا ۵ هزار مبارز عرب شکست طرح ۵۰۰ میلیون دلاری پنتاگون در آموزش اپوزیسیون سوری را جبران کند. قرار است این نیروها در کنار نیروهای متعلق به کردهای کوبانی و نیروهای عملیات ویژه آمریکا در عراق که به این نیروها در سوریه ملحق خواهند شد حدود ۲۵ هزار نیروی مبارز را تشکیل دهند.

گزارش‌ها حاکی است که اکنون سوریه به دو قسمت تقسیم شده است: شمال سوریه در اختیار ائتلاف آمریکایی- عربی است و جنوب که در اختیار ائتلاف شرق به رهبری سوریه است. اگرچه به گفته مارتین دمپسی، رئیس وقت ستاد مشترک ارتش آمریکا «ائتلاف به لحاظ تاکتیکی در برابر داعش به بن‌بست رسیده است» اما به نظر می‌رسد ائتلاف شرق و غرب با یک عملیات گاز انبری به «رقه» می‌خواهند داعش را از پایتخت سوریه بیرون کنند