داعش از هر سو تحت فشار قرار گرفته است. این گروه تروریستی از هر سو در حال از دست دادن اراضی خود است. با پاکسازی موصل، حالا نوبت رقه است تا از لوث داعش پاک شود. ایندیپندنت که گزارشگر خود را به سوریه فرستاده است می‌نویسد: «عواد»، که یکی از فرماندهان سوری در خط مقدم مبارزه با داعش است می‌گوید: «بعید می‌دانم آزادسازی رقه به اندازه موصل طول بکشد. ما خیلی سریع در حال پیشروی هستیم؛ ضمن اینکه موقعیت جغرافیایی رقه با موصل متفاوت است».

بر اساس این گزارش، نیروهای سوری عملیات آزادسازی رقه را که شهرستانی با ۳۰۰ هزار نفر جمعیت واقع در شمال رودخانه فرات است، آغاز کرده‌اند. پیش‌تر، عملیات این گروه به‌دلیل مداخله نظامی ترکیه متوقف شده بود، چرا که آنکارا گروه‌های کرد سوری را تروریست می‌خواند. اولویت نخست ترکیه، جلوگیری از تشکیل دولت خودمختار کرد در شمال سوریه است. «بینالی ییلدیریم»، نخست‌وزیر ترکیه نیز هشدار داده است که اگر در رقه شرایطی پیش آید که امنیت ملی ترکیه تهدید شود، نیروهای ترکیه بلافاصله وارد عمل خواهند شد. عواد ۳۲ ساله، سال گذشته، پیش از آنکه «طبقا» به تصرف نیروهای سوریه درآید، از رقه به غرب این شهرستان آمد و ۴ ماه پیش به عضویت گروه‌های مستقل نظامی با بیش از ۱۳ هزار جنگجوی عرب درآمد.

وی در یک گفت‌وگوی تلفنی با ایندیپندنت شرایط در خط مقدم را پرشور و هیجانی توصیف کرد و افزود که ستاد عملیات نیروهای دموکراتیک سوریه هم‌اکنون در ۳ کیلومتری غرب و شمال رقه و یک کیلومتری شرق این شهر قرار دارد. بر اساس برآوردها، سه تا چهار هزار تروریست داعشی در رقه هستند. این در حالی است که گمانه‌زنی‌ها حکایت از این دارد که این داعشی‌ها بدون فرماندهان خود در این شهر رها شده‌اند. سی‌ان‌ان در گزارشی نوشت: در فیلمی که اخیرا از داخل شهر رقه منتشر شده سربازان خلافت کاملا سرگردان و عاطل به‌نظر می‌رسند. در این فیلم مشاهده شده است که مردم شجاع‌تر شده‌اند و ستمگران داعشی را به چالش می‌کشند. این شهر مملو از سنگرهای شنی است. در برخی نقاط هم داعشی‌ها پارچه بالای سر خود کشیده‌اند تا از سوی پهپادهای آمریکایی و جنگنده‌های گروه ائتلاف مورد حمله قرار نگیرند. این در حالی است که در جریان حملات هوایی در سوم فوریه گذشته، دست کم دو پل ارتباطی به کرانه جنوبی رود فرات منهدم شد که این مساله سبب شد تا نیروهای داعش تنها توسط قایق قادر به عبور از رودخانه باشند.

مخفی شدن در تونل

عواد یکی از فرماندهان جنگ رقه در مورد وضعیت فعلی گروه تروریستی داعش می‌گوید: «آنها در حال عقب‌نشینی هستند، با این حال برخی از آنها تا پای مرگ پیش می‌روند و موقعیت خود را ترک نمی‌کنند. ده‌ها تن از نیروهای داعش در جریان عملیات آزادسازی المنصوره در غرب رقه و سد بعث به هلاکت رسیدند و از زمان جنگ طبقا، شمار زیادی از ضد حمله‌های داعش توسط ما دفع شده‌اند». در دهم ماه مه، نیروهای سوری موفق شدند پس از هفته‌ها نبرد، سد طبقا، بزرگ‌ترین سد سوریه در جنوب دریاچه اسد را از چنگ نیروهای داعش درآورند. دولت ترکیه ادعا کرده بود که نیروهای آنها در داخل سوریه که توسط ارتش ترکیه حمایت می‌شوند، می‌توانند جایگزین نیروهای سوری شوند، اما آمریکا این گزینه را واقع‌بینانه ندانسته بود. عواد افزود: داعش هفته گذشته از روستایی به نام «ابوقباب» واقع در شرق رقه به نیروهای سوری حمله کرده است.

آنها در تونل‌هایی که قبلا بازرسی نشده بودند، خود را پنهان کرده بودند. اما در جریان این درگیری، نیروهای داعش محاصره شدند و دست کم ۱۰ نفر از آنها به هلاکت رسیدند. طی چند روز آینده مشخص خواهد شد که آیا داعش حاضر است با از دست دادن جنگجویان با تجربه‌اش، از رقه دفاع کند یا خیر. براساس گزارش ایندیپندنت، داعش تاکتیک خود را در موصل که از ۱۷ اکتبر سال گذشته تحت محاصره قرار گرفته، معکوس کرده است. به‌گونه‌ای که تمرکز خود را به سمت مرکز شهر متوجه ساخته است. آنها با استفاده از ترکیب تک تیراندازهای حرفه‌ای، به‌کارگیری مین، خمپاره و تله‌های انفجاری موقعیت‌شان را خیلی سریع تغییر می‌دهند. این موضوع، سبب شده تا پیشروی نیروهای عراقی به داخل موصل به کندی پیش رود و تلفات افزایش یابد. داعش ممکن است از این تاکتیک در رقه نیز استفاده کند، اما این شهر از لحاظ جغرافیایی کوچک‌تر از موصل است و جمعیت کمتری در حدود ۳/ ۱ میلیون نفر دارد.

عواد بر این باور است که آزادسازی رقه به اندازه موصل طول نخواهد کشید، چرا که نیروهای داعشی آن بیشتر از عراق نیستند. او می‌گوید: «در ماه گذشته دوبار به داعش هشدار دادیم که خودشان را تسلیم کنند، اما کسانی که تسلیم شدند، همگی از نیروهای محلی بودند و هیچ نیروی خارجی تاکنون تسلیم نشده است». برخی نیروهای خارجی داعش که نمی‌توانند با نیروهای محلی ترکیب شوند، انتظار دارند در صورت تسلیم شدن مورد رحمت بیشتری قرار گیرند. عواد اظهار کرد: «ما به خاطر تک‌تیراندازهای داعشی، چندین فرمانده خود را از دست داده‌ایم. در چند روز گذشته که ما در المنصوره در حال جنگ بودیم، یکی از نیروهای ما یک تک تیرانداز داعشی را به هلاکت رسانده است». در این شرایط قدرت و تخصص نظامی نیروهای عراقی و سوری در خلال جنگ با نیروهای تروریستی بسیار افزایش یافته است. افسران و فرماندهان نیروهای کرد با جدیدترین دستگاه‌های فنی آموزش می‌بینند و تمرین می‌کنند.

برخی از تجهیزات این نیروها از سوی ایالات متحده و اروپا تامین می‌شود. آنها در ادامه عملیات پاکسازی شهر رقه، توانستند از سه محور به سوی شرق، غرب و شمال شهر پیشروی کنند و ده‌ها روستا، مزرعه و ارتفاع را تصرف کنند و در نهایت توانستند از محور غربی و شرقی وارد شهر رقه شوند. توانایی این گروه‌ها به اندازه‌ای است که در آینده توانایی ایستادن در برابر ارتش ترکیه را نیز خواهند داشت. ترکیه محاسبه کرده است که چنانچه نیروهای دموکراتیک سوریه و کردهای سوری موفق به شکست داعش شوند، ایالات متحده آمریکا دیگر برای آنها فایده‌ای ندارد و آنها به اتحاد سنتی خود با ترکیه برخواهند گشت.