رضا اخلاق پور
استمرار کاهش قیمت نفت خام در بازارهای جهانی می تواند نگران کننده باشد، چراکه اگر قیمت نفت خام در بازار های جهانی همچنان با کاهش مواجه شود، این موضوع می تواند بر میزان درآمدهای نفتی ایران تاثیر گذار باشد و باعث کاهش درآمدهای نفتی شود و چون بخش عمده ای از درآمد های بودجه ای کشور تا حدود زیادی به درآمدهای نفتی بستگی دارد، بنابراین بدیهی است که استمرار کاهش قیمت جهانی نفت، می تواند باعث کسری احتمالی بودجه در ماه های باقی مانده از سال جاری شود.

کسری بودجه ای که از یک طرف می تواند بر میزان مخارج عمومی دولت تاثیر گذار باشد و باعث کاهش مخارج عمومی و همچنین کاهش بودجه پروژه های عمرانی دولت شود و چون عملآ می توان دولت را یکی از بزرگترین مصرف کنندگان و بنگاه اقتصادی کشور دانست، بنابراین بدیهی است که کاهش کسری احتمالی بودجه و به تبع آن کاهش مخارج عمومی دولت می تواند بر میزان تقاضا و سودآوری بنگاه های مختلف اقتصادی تاثیر گذار باشد و باعث کاهش سودآوری آن ها شود.

از طرفی نیز کاهش کسری احتمالی بودجه دولت
می تواند دولت را مجبور کند تا برای تامین کسری احتمالی بودجه، اوراق مشارکت منتشر کند و یا ازبانک مرکزی استقراض کند. موضوعی که بر میزان نقدینگی و به تبع آن ارزش پول ملی کشور تاثیر گذار خواهد بود و باعث کاهش ارزش پول ملی و افزایش نرخ تورم در جامعه شود. از طرف دیگر تداوم کاهش قیمت نفت خام می تواند باعث کسری احتمالی بودجه و کاهش ارزش پول ملی و همچنین افزایش نرخ تورم در جامعه شود، موضوعی که می تواند باعث افزایش تقاضا و قیمت در بازار هایی از جمله بازار طلا و ارز شود، چراکه ممکن است برخی از مردم برای پوشش ریسک و جبران کاهش ارزش دارایی هایشان در برابر افزایش نرخ تورم و کاهش ارزش پول ملی، به سراغ خرید کالاهای باارزشی از جمله طلا ویا حتی ارز بروند تا شاید از این طریق بتوانند ارزش دارایی هایشان بخصوص نقدینگی هایشان را در مقابل افزایش نرخ تورم و همچنین کاهش ارزش پول ملی حفظ نمایند . موضوعی که به احتمال زیاد می تواند باعث افزایش میزان تقاضا و به تبع آن افزایش نرخ طلا و ارز در بازار های داخلی در ماه های آینده و بخصوص پایانی سال شود .