در جا بزن، لاغر شو
مریم عسگری حفظ تناسب اندام و به قولی نگه داشتن اندام روی فرم از دغدغه‌های اکثر ماست.دغدغه‌ای که با وجود گرفتاری و مشغله روزمره پای گروه‌های گوناگون را به کلاس‌های ورزشی گروهی یا انفرادی باز کرده است.
دسته‌ای نیز در کنار کلاس‌های ورزشی از رژیم‌های خاص غذایی پیروی می‌کنند.
گروهی نیز تنها به صرف وقت بسنده کرده و به پیاده‌روی روی آورده‌اند. در هر حال هر فردی برای داشتن اندامی موزون و مورد قبول، زمان و هزینه‌ای را متحمل می‌شود، اما گروهی قادر به صرف زمان نبوده و به‌دلیل مشغله کاری ترجیح می‌دهند از ابزارهای ورزشی در خانه یا محل کار استفاده کنند. به همین دلیل این دسته از افراد به سراغ تجهیزات ورزشی نظیر دوچرخه‌های ثابت، دستگاه‌های تردمیل و... رفته و از آنها در محیط خانه یا حتی محل کار استفاده می‌کنند. تجهیزاتی که تردمیل شناخته‌شده‌ترین آنها است و برای اکثر افراد استفاده‌ای مفید دارد. اما خرید این تجهیزات نیازمند بررسی‌های کارشناسی شده است. زیرا ممکن است مبلغی هنگفت صرف کرده و دستگاهی خریداری کنید که ممکن است به‌کار شما نیاید. یا حتی برای شما مضر باشد.
با توجه به این موضوع در این بخش ما ضمن معرفی انواع گوناگون دستگاه تردمیل، به نکاتی که توجه به آنها هنگام خرید لازم است اشاره خواهیم کرد. پس اگر قصد خرید یک تردمیل را دارید این مطلب را بخوانید:


تردمیل چیست؟
تردمیل (treadmill) ابزاری ورزشی است که برای در جا راه رفتن، دوی آهسته و دوی سریع ساخته شده است.
البته کاربرد اصلی این وسیله در تست ورزش است که در آن بیمار فعالیتی محدود را متناسب با وضعیت پایش سیستم قلبی ـ عروقی خود انجام می‌دهد. تردمیل‌ها همچنین در فیزیوتراپی به عنوان فعالیتی در جهت توان‌بخشی اعضای آسیب دیده یا بهبود سریع‌تر پس از جراحی به‌کار می‌روند.
تردمیل در اصل یک تسمه نقاله یا نوار متحرک است که به یک موتور الکتریکی یا چرخ طیار متصل است.
تسمه نقاله یا نوار متحرک در بالا به سمت عقب حرکت می‌کند، بنابراین به دونده روی آن امکان می‌دهد با همان سرعت در جهت متضاد بدود. به این ترتیب می‌توان سرعت دویدن را به آسانی اندازه گرفت یا تنظیم کرد.
انواع تردمیل کدام است؟
در یک دسته‌بندی کلی تردمیل‌ها در انواع دستی و موتوری در بازار موجودند. تردمیل ممکن است موتور داشته یا نداشته باشند. در تردمیل دستی یا بدون موتور در واقع، نیروی وزن و فشار پاهای کاربر است که باعث به حرکت درآوردن صفحه تردمیل می‌شود. این نوع تردمیل، دستگاهی سبک است و اگر هزینه مختصری برای خرید این دستگاه در نظر گرفته باشید، می‌توانید همین نوع را برای ورزش در منزل خودتان انتخاب کنید.
اما نوع موتوردار تردمیل، تکنولوژی پیشرفته تری دارد و موتوری که در آن کار گذاشته شده‌است به کمک عضلات شما می‌آید و به این ترتیب، شرایط گوناگونی برای دویدن یا راه رفتن برای شما به وجود می‌آورد.
در این دستگاه، موتور تردمیل است که باعث چرخش تسمه و حرکت صفحه تردمیل می‌شود. شما می‌توانید سرعت آن را به صورت شیب دار تنظیم کنید و حالتی را به وجود آورید مثل اینکه دارید در یک مسیر سربالایی راه می‌روید یا می‌دوید. این تردمیل‌ها معمولا یک مانیتور کامپیوتری دارند که با سیم‌های مخصوصی به بدن وصل می‌شوند و می‌توانند ضربان قلب را نشان دهند تا ورزشکار متوجه شود که آیا شدت حرکت‌هایش روی تردمیل کافی است و موجب کاهش وزنش می‌شود یا نه. اگر به صفحه مانیتور این تردمیل‌ها نگاه کنید، برنامه‌های از پیش تعیین شده‌ای را خواهید یافت که به کمک آنها می‌توانید الگوی راه رفتن یا دویدن خودتان را روی تردمیل تنظیم کنید. به غیر از اینها دسته‌ای از تردمیل‌های چندکاره هم در بازار موجودند که علاوه بر دویدن امکان عملکرد‌های تمرینی ورزشی دیگر را نیز فراهم می‌کنند. معمولا این تردمیل‌ها عملکردهای اضافه شده شامل کمربند ماساژر، ویبراتور، مسگری یا چرخونک، درازنشست، کش ایروبیک، دسته‌های مخصوص شنا سوئدی، جای وزنه، پخش موزیک و فیلم یا تلویزیون و غیره را دارا هستند.
اکثر افرادی که علاوه‌بر تردمیل تمایل به تهیه دیگر ابزارهای ورزشی را دارند تردمیل چند کاره را مقرون به صرفه و اقتصادی می‌یابند. زیرا قیمت تمام شده این مدل‌ها از هزینه تهیه ابزار ورزشی به‌طور مجزا کمتر است. ولی ورزشکاران حرفه‌ای کمتر تردمیلی با عملکردهای اضافه را انتخاب می‌کنند و هزینه خود را برای تهیه تردمیل تک‌کاره پیشرفته‌تری متمرکز می‌کنند.
علاوه‌بر این در سال‌های اخیر، طراحی تردمیل‌ها بهبود چشمگیری پیدا کرده است و اکنون تردمیل‌های تاشو هم به بازار آمده‌اند که با تردمیل‌های غیرتاشوی قبلی قابل مقایسه نیستند که هنگام خرید این نوع تردمیل‌ها، به پایداربودن، آسانی تاکردن، میزان تحمل وزن و آسانی جابه‌جایی توجه داشته باشید. این را هم بگوییم که تردمیل‌هایی برای کودکان از جانب برخی از شرکت‌ها عرضه شده است که به‌طور خاص برای کودکان ۴ تا ۸ ساله طراحی شده‌اند.
این تردمیل‌های مخصوص به کودکان کمک می‌کنند تا تناسب اندام خود را حفظ کنند و تمرین‌های مرتب انجام دهند. با توجه به اینکه این تردمیل‌ها با توجه به قابلیت‌ها و نیازهای کودکان ساخته شده‌اند. اغلب آنها بدون موتور و دستی هستند.علت این کار هم واضح است اگر روی یک تردمیل موتوردار قدمی به اشتباه بردارد ممکن است تعادلش را از دست بدهد و در نتیجه سقوط کردن آسیب ببیند.
مزایا و معایب استفاده از تردمیل
کار با تردمیل هم باعث سوختن چربی و هم ساختن عضله می‌شود. می‌توان با برنامه‌های تمرینی متنوع و منظم سه ماهه روی تردمیل تمرین کرد و خسته نشد و با عضله‌سازی از تناسب اندام خوبی بهره‌مند شد.
کار کردن درست و منظم با تردمیل باعث تقویت عضلات داخلی و خارجی ران و باسن، کاهش وزن، بدنسازی و تناسب اندام، بالا بردن انرژی بدن، بهبود فعالیت ورزشی، بهبود مقاومت بدن و قدرت قلب و عروق، حفظ وزن ایده‌آل بدن، تصحیح برنامه خواب و کاهش استرس و در نتیجه شادابی و سلامت جسمی و همچنین روحی و روانی خواهد شد.
عوامل تاثیرگذار بر قیمت تردمیل
فاکتورهای گوناگونی موجب اختلاف قیمت مدل‌های گوناگون تردمیل با یکدیگر می‌شود.
فاکتورهایی نظیر قدرت موتور، نوع شیب برقی یا دستی، فضای دویدن یا عرض تسمه، چندکاره بودن (دراز نشست، ویبراتور، مسگری، میل شنا و...) یا تک کاره بودن، برند و کشور سازنده محصول و... برخی از این مولفه‌ها هستند.


نکاتی برای خرید تردمیل
1- بودجه خود را مشخص کنید:
این یک اقدام مهم هنگام انتخاب و خرید هر کالایی است. در مورد تردمیل ممکن است برای بسیاری از ما خریدن هر نوع تردمیلی یک سرمایه‌گذاری عمده محسوب شود. به همین دلیل هنگام خرید باید دقت داشته باشید در طیف قیمت‌های مختلف، بهترین دستگاه را انتخاب کنید.
به‌طور کلی تردمیل‌ها در انواع ارزان‌قیمت (با قیمت بین نیم تا یک و نیم میلیون تومان)، میان قیمت (با قیمت یک و نیم تا سه میلیون تومان) و گران‌قیمت (با قیمت بالای سه میلیون تومان) در بازار موجودند.
2- در مورد آنچه قصد خرید آن را دارید تحقیق کنید:
اگر شما تصمیم دارید که یک تردمیل بخرید، در‌ درجه نخست باید اطلاعات لازم را در‌مورد آن به‌دست آورید. سپس در فروشگاه‌های مختلف مدل‌های گوناگون را امتحان کرده و با یکدیگر مقایسه کنید تا به بهترین دست یابید!
سعی کنید در هنگام خرید به‌خصوصیات زیر در دستگاهی که می‌خرید توجه کنید: ۱) بدنه: فولاد فشرده معمولا مقاوم‌تر از آلومینیوم اما سنگین‌تر از آن است و حتما باید با مواد ضد زنگ پوشیده شود تا تردمیل زنگ نزند. ۲) دسته: محل قرارگیری دسته‌ها در دستگاه مساله بسیار مهمی‌است. اگر می‌خواهید تردمیلی بخرید که دسته‌هایش در جلو یا در دوطرف دستگاه باشد، اطمینان حاصل کنید که دسته‌ها شل نباشد و در هنگام حرکت یا دویدن شما به بازویتان نخورد. ۳) موتور: بیشتر تردمیل‌های خانگی دارای موتور با جریان برق مستقیم هستند، اما تردمیل‌هایی که برای باشگاه‌های بدن‌سازی طراحی می‌شوند ممکن است دارای موتور با جریان برق متناوب یا جریان برق مستقیم باشند. موتور‌های با جریان برق متناوب در هنگام کار پرسروصدا‌تر بوده و معمولا نیاز به جریان برق اختصاصی دارند. ۴) قدرت موتور: قدرت موتور تردمیلی را که می‌خواهید بخرید کنترل کنید. اگر قدرت موتور دستگاه برحسب اسب بخار سنجیده شود اطمینان یابید که عدد آن بیشتر از 5/1 باشد. دستگاهی که قدرتش کمتر از 5/1 اسب بخار باشد ممکن است به‌سرعت خراب شود. ۵) سرعت: بیشتر تردمیل‌ها سرعتی بین صفر تا ۱۰ ساعت/مایل (صفر تا ۵/۴ ثانیه/متر) دارند. یک تردمیل خوب باید با شیوه راه رفتن شما که در آن احساس راحتی می‌کنید، هماهنگ باشد. یک سرعت شروع ۵/۰ ساعت/مایل (۲۰ ثانیه/سانتی‌متر) یا کمتر به‌دلایل ایمنی بسیار مهم است. ۶) تسمه: اطمینان حاصل کنید که درازای تسمه دستگاه به‌حد کافی برای بلند‌ترین گام شما مناسب باشد. عرض تسمه نیز باید به‌اندازه‌ای باشد که دست شما به‌راحتی به دسته‌های تردمیل برسد.
3-قدرت دستگاه را مد نظر قرار دهید:
مشخصات موتور تردمیل یکی از مهم‌ترین عوامل کیفیت آن است. قدرت موتور که بر حسب اسب بخار بیان می‌شود، ممکن است شما را گیج کند.
رقمی را که باید به آن دقت کنید، <میزان قدرت کار مداوم> است که باید بین ۵/۱ تا ۵/۲ اسب بخار باشد.قدرت حداکثر کار کمتر ارزش مند است.
4-تردمیل مناسب شرایط بدنی خود خریداری کنید:
با توجه به وزن خود قدرت موتور تردمیل مورد نظرتان را انتخاب کنید. هر تردمیلی تا وزن مشخصی را می‌تواند تحمل کند.به یاد داشته باشید فشاری که از طرف شما در حین دویدن به دستگاه وارد می‌شود خیلی بیشتر از وزن طبیعی شما است.
5-تردمیل ایمن بخرید:
توجه به ویژگی‌های ایمنی یک ابزار ورزشی اهمیت بسیاری دارد. تردمیل نیز از این قاعده مستثنی نیست. بعضی از انواع تردمیل در صورتی که یک میزان حداقل وزن بر روی نوار چرخان آنها وجود نداشته باشد، حرکت نمی‌کنند که این ویژگی به‌خصوص برای خانواده‌هایی که دارای فرزندان کم سن هستند مناسب است. زیرا کودکان می‌توانند به سادگی با روشن کردن تردمیل به عقب پرتاب شده و آسیب‌هایی جدی به خود وارد کنند.
بعضی از انواع تردمیل نیز دارای یک دگمه توقف اضطراری هستند که با دور شدن بیش از حد کاربر از صفحه کنترل و امکان سقوط او، فعال شده و دستگاه را خاموش می‌کند. برای انتخاب تردمیل مناسب کمی وقت بگذارید. به‌خصوص الان که به خاطر استقبال زیاد از آن مدل‌های مختلفی در بازار وجود دارد. از انواع ایرانی آن گرفته تا انواع خارجی. تفاوت قیمت بستگی دارد به امکانات و قدرت موتور دستگاه. تردمیل‌‌هایی در خانه استفاده می‌‌شود که به‌طور معمول یک سری کار ثابت را انجام می‌دهد. جلو دستگاه یک صفحه وجود دارد که روی آن علاوه‌بر نشان دادن سرعت و زمان، مسافت، ضربان قلب و کالری را که سوزانده شده است نشان می‌دهد. البته محاسبه کالری تقریبی است و برحسب سرعت و زمان و شیب اندازه‌‌گیری می‌شود. به‌علاوه روی اکثر دستگاه‌ها یک بیضی به نشانه پیست تارتان دور استادیوم وجود دارد که موقع استفاده از دستگاه نشان می‌‌دهد تا کجای استادیوم دویده‌اید.
6- تردمیل بی‌سروصدا بخرید:
به این نکته اساسی دقت لازم داشته باشید که هنگام استفاده از تردمیل، امکان اینکه سر و صدا برای همسایه پایین داشته باشد، وجود دارد و میزان سر و صدا بستگی به نوع تردمیل‌ها دارد. پس هنگام خرید دقت کنید تردمیلی را انتخاب کنید که سر و صدای کمتری برای همسایه‌ها ایجاد کند.
7- مشخص کنید چه انتظاری از تردمیل دارید:
این کار به شما کمک می‌کند انتخاب دقیق‌تری داشته باشید. اگر یک تردمیل حرفه‌ای می‌خواهید بهتر است به سراغ نمونه‌های حرفه‌ای و گران بازار بروید. اگر هم یک نمونه چندکاره می‌خواهید می‌توانید از تردمیل‌های چندکاره (دارز نشست، ویبراتور، مسگری، میل شنا) جهت داشتن دستگاه ورزشی کامل‌تری برخوردار شوید.
8- تردمیل بدون گارانتی نخرید:
علاوه‌بر اینکه از خرید تردمیل بدون گارانتی اجتناب می‌کنید در نظر داشته باشید که به دنبال موتوری با طولانی‌ترین گارانتی باشید؛ دست کم یکسال.