کنترل دانلود تورنت‌ها از کامپیوتر دیگر
شاید برای شما پیش آمده که در هنگام گشت و گذار در اینترنت با سایت و لینک‌های تورنت مواجه شوید یا اینکه اسم تورنت را از افرادی که فایل‌هایی مانند فیلم یا موسیقی دانلود می‌کنند شنیده باشید. حتما در این شرایط این سوال برایتان به وجود آمده که تورنت چیست و چه کاری انجام می‌دهد. در یک تعریف ساده می‌توان گفت که تورنت بزرگ‌ترین شبکه اشتراک‌گذاری فایل بین کاربران سراسر دنیا است. با استفاده از تورنت می‌توانید هر چیزی را که فکر می‌کنید نیاز دارید مانند بازی، فیلم، موزیک، نرم‌افزار، عکس و.... به راحتی دانلود کنید. در واقع ۱۰ سالی می‌شود که روشی برای دانلود به وجود آمده که تا امروز با هیچ قانونی نتوانسته‌اند با آن مقابله کنند. این روش که «بیت‌تورنت» یا همان « تورنت» نام دارد، پروتکلی برای اشتراک‌گذاری فایل بین چند کاربر در نقاط مختلف است.

با این روش بدون هیچ محدودیتی و با بالاترین سرعت ممکن می‌توان هرگونه فایلی را از اینترنت دانلود کرد. حالا دیگر این روش، برای دانلود بسیار مورد استقبال قرار گرفته و به دلیل مزیت‌های بسیار زیادی که دارد هر روز درحال گسترش است و شرکت‌های بزرگ فیلم‌‌سازی، با وجود تلاش فراوان، هنوز نتوانسته‌اند روشی برای مقابله با این سیستم پیدا کنند. اگر می‌خواهید درخصوص تورنت اطلاعات دقیق‌تری به دست بیاورید و با کارایی و مدیریت آن بیشتر آشنا شوید مطلب زیر کمک شایانی به شما خواهد کرد.

تورنت چیست؟
بیت‌تورنت (BitTorrent) نام نوعی پروتکل اشتراک داده‌ است که در سال ۲۰۰۱ توسط «برام کوهن» نوشته شد. بیت‌تورنت امکان انتقال اطلاعات با حجم بسیار بالا را بین چند کاربر، به‌صورت مستقیم و بدون استفاده از یک سرور مرکزی و با حداقل پهنای باند و سرعت فراهم می‌کند. اتفاق بزرگی که توسط این پروتکل افتاد، کم شدن نیاز سایت‌ها به سرور‌های بیشتر و صرفه جویی در استفاده از پهنای باند و سرور است. توسط این پروتکل، سایت‌ها می‌توانند اطلاعات مورد نیاز کاربران خود را از دیگر کاربرانی که آن اطلاعات را دارند تامین کنند. کاری که هم اکنون فیس‌بوک و توئیتر به آن دست زده‌اند.به‌طور خلاصه می‌توان گفت که این پروتکل، عملا نیاز به سرور مرکزی را به حداقل رسانده و امکان انتقال اطلاعات بین کاربران با یکدیگر را به‌صورت مستقیم فراهم کرده‌است. در این روش، سرور مرکزی تنها باید کاربران را به یکدیگر متصل کند.

روی دیگر استفاده از بیت‌تورنت، بین کاربران معمولی و برای به اشتراک‌گذاری فایل است. توسط یک «کلاینت» (Client) بیت‌تورنت، که روی کامپیوتر افراد قرار دارد، می‌توان فایل‌های حجیم را به راحتی به اشتراک گذاشت. مزیت این سیستم این است که این کلاینت در مورد فایل‌های رد‌و‌بدل شده هیچ اطلاعی ندارد و فقط برای اتصال کاربران به یکدیگر به سرور نیاز است.استفاده از پروتکل بیت‌تورنت به سرعت در حال افزایش است. طبق آماری که شرکت بیت‌تورنت در فوریه ۲۰۰۹ منتشر کرد، بین ۴۳ تا ۷۰ درصد (بسته به موقعیت جغرافیایی) انتقال اطلاعات در کل اینترنت توسط بیت‌تورنت انجام می‌شود. براساس آمار دیگری نیز که در سال ۲۰۱۲ منتشر شد، ۵/۳ درصد از پهنای باند کل اینترنت دراختیار پروتکل بیت‌تورنت است. این یعنی بیش از نیمی از ۶ درصد از کل پهنای باندی که به اشتراک‌گذاری فایل اختصاص دارد.

تورنت چگونه کار می‌کند؟
شیوه‌ای که ‌تورنت تحت آن کار می‌کند «همتا به همتا» (Peer to peer) گفته می‌شود. اما بگذارید در اینجا بحث‌های تخصصی را کنار بگذاریم و خیلی ساده برای شما بگویم که بیت‌تورنت چگونه کار می‌کند. تصور کنید که افرادی از یک گروه، هر کدام پاره‌ای از یک عکس را در اختیار دارند، اما در عین حال هیچ‌کدام عکس کامل را ندارند. حالا هر کدام از افراد، تکه‌ای را که در اختیار داشته کپی کرده و در اختیار دیگران قرار می‌دهد. حالا همه افراد همه تکه‌های عکس را دارند و با گذاشتن آنها کنارهم عکس کامل را دارند. به این ترتیب افراد به همدیگر در کامل شدن عکس کمک کرده‌اند.به گزارش فارنت، یک فایل مشخص به‌صورت ناقص نزد افراد مختلفی قرار دارد. با متصل شدن همه کاربران با یکدیگر توسط پروتکل بیت‌تورنت، این افراد می‌توانند قسمت‌های نداشته این فایل را از دیگر کاربران گرفته و قسمت‌هایی را که دارند به کاربران دیگر بدهند.

به این‌ ترتیب همه کاربران، فایل را به‌صورت کامل خواهند داشت. پروتکل بیت تورنت کاربران را به سروری متصل می‌کند که آن سرور افراد حاضر را به یکدیگر متصل می‌کند.حالت مفروض دیگر، حالتی است که یک کاربر قصد به اشتراک‌گذاری فایل خاص با دیگران را دارد. وی فایل خود را برای دیگران آپلود می‌کند و دیگران فایل را از او دریافت می‌کنند. افراد دریافت‌کننده، قسمت‌هایی را که دانلود کرده‌اند برای کسانی که آن قسمت‌ها را ندارند آپلود کرده و به محض اینکه فایل را به‌صورت کامل دریافت کنند، خود به آپلود‌کننده تبدیل می‌شوند و فایل را برای دیگران ارسال می‌کنند و این سیستم اشتراک فایل به شکل تار عنکبوت به کار خود ادامه می‌دهد. حتی ممکن است نفر اولی که این فایل را به اشتراک گذاشته است دیگر به آپلود کردن فایل ادامه ندهد، اما با توجه به اینکه افراد دیگری این فایل را به‌صورت کامل در اختیار داشته و آپلود می‌کنند مشکلی به وجود نمی‌آید. به این ترتیب تا زمانی که یکی از کاربرانی که دارای تمام اطلاعات فایل است آن را به اشتراک بگذارد، یا تمام تکه‌های فایل به‌صورت جداگانه نزد افراد آنلاین باشد، امکان دانلود کامل فایل وجود دارد.از مزایای این پروتکل این است که برخلاف سیستم‌های اشتراک‌گذاری دیگر، هرقدر تعداد افراد حاضر در به اشتراک‌گذاری بیشتر شود، کیفیت و سرعت افزایش پیدا می‌کند. در واقع پهنای باند افراد اضافه شده به شبکه، به پهنای باند کل شبکه افزوده می‌شود. این شبکه آن‌قدر هوشمند است که کاربر را به بهترین کاربرانی که با سرعت‌های بیشتر درحال به اشتراک‌گذاری فایل هستند متصل می‌کند.

کلاینت‌ تورنت چیست؟
کلاینت یا نرم‌افزار‌های تورنت را می‌توان شبیه به یک پل در نظر گرفت که وظیفه انتقال یک فایل از سیستمی به سیستم دیگر را به عهده می‌گیرند. خود فایل تورنت اطلاعات لازم را برای اینکه از کجا باید فایل را دریافت کند، به کجا باید اطلاعات را ارسال کند یا چگونه در نهایت همه بیت‌های دریافتی را در کنار یکدیگر بگذارد در اختیار دارد، اما کلاینت تورنت می‌تواند با گرفتن فایل تورنت تمام اطلاعات را اجرایی کند و ارتباطی بین چندین سیستم جداگانه به وجود آورد تا در نهایت شما بتوانید اطلاعات را دریافت یا ارسال کنید.با این توضیحات مشخص است که بدون در اختیار داشتن یک کلاینت تورنت شما نمی‌توانید هیچ فایل تورنتی را دانلود کنید. در حال حاضر بیت‌تورنت (BitTorrent) شناخته شده‌ترین کلاینت موجود است که کلاینت uTorrent بر پایه آن و برای پروتکل بیت‌تورنت ساخته شده است. یک کلاینت تورنت به شما اجازه می‌دهد چندین فایل مختلف را به‌صورت همزمان دانلود کنید.

سایت‌های تورنت
سایت‌های تورنت در حقیقت پایگاه‌‌های داده بسیاری از فایل‌های چند کیلوبایتی تورنت هستند که شخص می‌تواند با جست‌وجو در آن فایل مورد نظر خود را پیدا کند و تورنت آن فایل را از آن سایت دریافت کند. ناگفته مشخص است که تعداد فایل‌های تورنت به میلیون‌ها عدد می‌رسد و به همین دلیل نیاز است تا محلی برای ذخیره و جست‌وجو با دسته‌بندی‌های مشخص برای آنها وجود داشته باشد. سایت‌های زیاد و شناخته‌شده‌ای همچون The Pirate Bay و Kickass Torrents وجود دارند که میلیون‌ها فایل تورنت را درون خود جای داده‌اند.

چگونگی کنترل تورنت‌ها از کامپیوتر دیگر
برخی از افراد باید کامپیوترهایی که ازلحاظ جغرافیایی در یک محدوده قرار ندارند یا حتی به یک شبکه متصل نیستند را کنترل کنند. شاید این کنترل به دانلود حجم زیادی از فیلم، ویدئو و تقریبا هر فایلی با حجم بالا مربوط شود.بهتر است این دانلودها را زمانی که در خانه نیستید انجام دهید و به نحوی بر آنها کنترل داشته باشید؛ مثلا زمانی که سر کار هستید، به مسافرت رفته‌اید، با دوستانتان وقت می‌گذرانید یا حتی خوابیده‌اید، دانلودهای بیت‌تورنت می‌توانند انجام شوند و به‌این‌ترتیب سرعت اینترنت شما را زمانی که به آن احتیاج دارید، کاهش ندهند. یکی از مشکلات رایج درمورد دانلودها زمانی که خانه نیستید، نظارت بر پیشرفت، تعداد Seed، peer و دیگر چیزهای آن است.

چگونه دانلودهای میکروتورنت را از طریق کامپیوترهای دیگر کنترل کنیم
ایده اصلی، کنترل هر نوع لیست دانلود چه در دانلود منیجر، میکروتورنت، بیت‌تورنت یا هر برنامه دانلود دیگر، در سیستمی که همیشه به اینترنت اتصال دارد، است. اگر بتوان تورنت جدیدی را به لیست دانلودها اضافه یا از آن حذف کرد، دانلودها را در هرزمانی متوقف کرده یا ادامه داد و فایل‌ها را از ماشین موردنظر و راه دور حذف کرد، شرایط عالی می‌شود! خبر خوب اینکه امکان انجام آن وجود دارد.و حالا نحوه انجام؛ در سیستم خانگی خود، آیکون تنظیمات در سمت راست و بالای برنامه میکروتورنت را فشار دهید و تب Preferences را انتخاب کنید. به ترتیب به Advanced > Web UI وارد شوید و گزینه Enable Web UI را فعال کنید. یوزرنیم و پسوردی را بنا به سلیقه وارد کنید، به این دو مورد برای ورود به کلاینت میکروتورنت از راه دور نیاز دارید.در سمت راست صفحه، Connections را انتخاب کنید و به شماره پورتی که برایتان نمایش داده می‌شود توجه کنید. به این شماره برای پیدا کردن دسترسی به برنامه میکروتورنت در سیستمی که در خانه قرارگرفته نیاز دارید. توجه کنید که دسترسی شما از طریق مرورگر کامپیوتری که با آن تلاش به برقراری اتصال می‌کنید، تامین می‌شود.در مرحله آخر، باید آی‌پی کامپیوتری که در خانه قرارگرفته را بدانید. گوگل را باز کنید و عبارت What's my ip را بنویسید، حالا باید آی‌پی عمومی کامپیوتری که در خانه قرارگرفته را مشاهده کنید.

دسترسی و کنترل بیت‌تورنت از کامپیوتر دوم
حال که کامپیوتر میزبان به اینترنت متصل است و رابط کاربری وب برای میکروتورنت را فعال کرده‌اید، می‌توانید از هر کامپیوتر دیگری به آن دسترسی داشته باشید. تنها کاری که باید انجام بدهید واردکردن URL زیر در کامپیوتری که از آن اتصال را برقرار می‌کنید است.
https://[آدرس آی‌پی کامپیوتر میزبان]: شماره_پورت/gui
به‌عنوان‌مثال، اگر آی‌پی کامپیوتری که در خانه قرارگرفته ۲۱.۲۴.۲۵.۲۴۱ و پورت ۱۸۷۰۱ باشد، باید URL زیر را در مرورگر کامپیوتر دوم وارد کنید.
https://۲۱.۲۴.۲۵.۲۴۱:۱۸۷۰۱/gui
درنتیجه می‌توانید وضعیت فعلی کلاینت بیت‌تورنت که در کامپیوتر منزل کار می‌کند را در مرورگر کامپیوتر دوم ببینید. با این روش کنترل کامل برنامه میکروتورنت را در اختیار می‌گیرید.

نکات :
اگر این URL بارگذاری نشود کامپیوتر میزبان خاموش شده، اتصال به اینترنت خود را از دست داده یا آدرس آی‌پی اشتباهی را وارد کرده‌اید. اگر از ارائه‌دهنده خدمات اینترنت یا ISP استفاده می‌کنید که آی‌پی‌های دینامیک در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد، در استفاده از این روش به مشکل بر خواهید خورد. یک راه‌حل این است که کامپیوتر را به دامنه‌ای آزاد متصل کنید.بهتر است بدانید که در کنترل کلاینت بیت‌تورنت از راه دور و به کمک برنامه گوشی، نیازی به داشتن آی‌پی استاتیک نیست و تنها با استفاده از یوزرنیم و پسورد انجام می‌شود. در کامپیوتر دومی که از آن اقدام به برقراری اتصال می‌کنید، باید یوزرنیم و پسوردی که در مراحل قبل تعیین کرده‌اید را وارد کنید. این دو را در اختیار هیچ‌کس قرار ندهید.

دانلود به روش تورنت قانونی است؟
با تمام این سوال‌ها شاید در آخر این سوال هم در ذهنتان به وجود بیاید که آیا دانلود فایل با کمک تورنت قانونی است؟ کاملا مشخص است که دانلود فایل‌های مختلف به کمک تورنت خلاف قانون کپی رایت است و ما نیز از این روش دفاع نمی‌کنیم. اما شاید کاربران ایرانی با توجه به رعایت نشدن قانون کپی‌رایت در کشور و همچنین در دسترس نبودن بسیاری از فایل‌ها به شکل قانونی راهی به جز روی آوردن به خدمات تورنت ندارند در واقع قانونی بودن دانلود فایل‌های تورنت مخصوصا در ایران که معمولا حق کپی‌رایت رعایت نمی‌شود خیلی جنبه مشخص و پراهمیتی ندارد و بیشتر به جنبه استفاده‌های صحیح شخصی باز می‌گردد. همانطور که می‌دانید دانلود نسخه‌های اصلی و قانونی فیلم، سریال‌ها، بازی یا برنامه‌های کامپیوتری و مواردی از این دست در ایران تقریبا غیرممکن است، بنابراین استفاده از تورنت یک جایگزین مناسب به حساب می‌آید.

قطعا اگر آثاری وجود دارند که بتوان با پرداخت هزینه آنها را خریداری کرد، استفاده از روش دانلود با کمک تورنت توصیه ما نیست. بنابراین استفاده از تورنت و سایت‌های تورنت به خود افراد باز می‌گردد و به همان چاقوی دو لبه‌ای شبیه‌ است که می‌تواند هم استفاده صحیح و هم ناصحیح داشته باشد.نکته دیگری که بیان آن حائز اهمیت است توجه به ریسک‌های امنیتی دریافت فایل در بستر تورنت خواهد بود. محبوبیت تورنت زمینه‌ای برای سوء‌استفاده برخی هکرها را نیز فراهم کرده است. چرا که بسیاری از این فایل‌ها خصوصا نرم‌افزارها از سوی تولیدکنندگان رسمی به اشتراک گذاشته نشده‌اند و احتمال آلوده شدن یا دستکاری آنها پیش از آنکه به دست شما برسند نیز محتمل است. بنابر این باید با دقت و حساسیت بیشتری نسبت به دریافت و اجرای این فایل‌ها اقدام کنید.