در هتل از وان حمام استفاده کنیم یا نه؟

مترجم: امیررضا فخاریان

بعد از یک پرواز طولانی، بعد از یک روز فرساینده کاری یا چرخیدن اطراف یک شهر جدید، چند چیز وجود دارد که بهتر از حمام آب داغ به نظر می‌رسند. حتما باید آب وان حمام را پر کنید و داخل یک ظرف پر شده از مخلوط باکتری، جرم و مواد پاک‌کننده شیمیایی بنشینید؟! مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۲ پیرامون نظافت و پاکیزگی هتل‌ها انجام شد که نشان می‌دهد نظافت‌چی‌ها برای تمیز کردن هر اتاق نیم ساعت زمان می‌گذارند و بعضی از آلوده‌ترین وسایل هتل‌ها، اسفنج‌ها و چوب‌های گردگیری هستند که در چرخ دستی نظافت‌چی‌ها وجود دارند. این وسیله‌ها، در تمیز کردن وان‌های حمام هم استفاده می‌شوند. تحقیقی که اخیرا انجام شده، یک حقیقت تلخ دیگر را هم نشان می‌دهد و آن اینکه دستشویی و حمام هتل‌ها، از هواپیماها هم آلوده‌تر هستند! شاید بگویید موضوع مهمی نیست! درست است؟ شاید بگویید باکتری همه جا هست، حتی در حمام خانه خودمان. اما وقتی به این فکر کنیم که چند نفر در این وان حمام کرده‌اند، موضوع برای افرادی که فوبیای چیزهای آلوده و جرم‌ها را دارند، بسیار منزجرکننده می‌شود. خب، پس با این اوصاف، جرات اینکه در طول سفرتان درون یک وان غوطه ور بشوید را دارید؟ نویسنده‌های نشریه Conde Nast Traveler نظرات شخصیشان در این مورد را با شما در میان می‌گذارند!

مخالفان

«من از آن دسته افرادی که وان حمام را دوست دارند، نیستم. پس خیلی تعجب‌برانگیز نیست که در حمام از وان استفاده نکنم. من فکر می‌کنم نه تنها این کار آرامش‌بخش نیست، بلکه تا اندازه‌ای خسته‌کننده و حتی تا حدودی منزجرکننده هم هست. نمیتوانم تصور کنم که درون مایع داغ و راکدی بنشینم! اما اشتباه نکنید. من دوشِ یک هتل لوکس و بزرگ را دوست دارم. با این همه، نشستن و خیس خوردن طولانی مدت در یک وانِ هتل را که معلوم نیست چند نفر دیگر در آن قرار گرفته‌اند، دوست ندارم!» فاینا مالری درباره استفاده از وان حمام در یک هتل اینطور فکر می‌کند. «من در مورد جِرم‌ها و کثیفی، دیوانه‌ام. پس حتی فکر نشستن در یک وان آب داغی که توسط مردم بی‌شماری استفاده شده را با تمام وجود پس می‌زنم. پاییز گذشته به بالی سفر کردم و در یک هتل ساحلی که یک وان بزرگ داشت ماندم. آن وان آنقدر بزرگ بود که می‌شد در آن یک فیل کوچک را حمام کرد و شست! سرویس بهداشتی معمولا محل امن من است. خدا را شکر می‌کنم که مواد شوینده و دوش بخار وجود دارند.» نظر کایتلین موسکاتلو هم درباره حمام کردن در وان این است.

طرفداران

«دلیلی وجود دارد که من همیشه از طریق Airbnb محل اقامتم در سفر را انتخاب می‌کنم. برای من تعطیلات یعنی جایی که مجبور نباشم تختم را مرتب کنم و چون در نیویورک در ساختمانی زندگی می‌کنم که به سختی به اندازه یک کمد است، هتل تنها جایی است که می‌توانم در وان حمام غوطه‌ور شوم. درباره دوش‌هایی که پایین‌شان یک وان کوچک دارد صحبت نمی‌کنم. منظورم یک وان بزرگ، عمیق و دوست داشتنی است که فقط برای لم دادن و کتاب خواندن طراحی شده؛ درست مثل چیزی که در کاپلا واشنگتن یا فیرمونت پاسیفیک ریم در ونکوور وجود دارد؛ جایی که تنش و استرس و خستگی ۸ ساعت راه رفتن و دویدن اطراف شهر را رها می‌کنید و آرامش می‌گیرید. خیلی از هتل‌های فوق مدرن در حال کار بر روی وان‌هایی با تکنولوژی بالا و دوش‌هایی شبیه به باران‌های جنگلی هستند که ظاهرا با امواج مغز فعال می‌شوند.

اما من یک وان مدل قدیمی و خوب را هم قبول می‌کنم! » این نظر لیلیت مارکوس درباره حمام کردن در وان بود. «من فقط در هتل‌ها از وان استفاده می‌کنم. تعجب می‌کنم چطور بعضی از مردم از وان استفاده نمی‌کنند و به‌جایش استفاده از دوش را ترجیح می‌دهند. نمی‌توانم تصور کنم چطور به سریع دوش گرفتن عادت کرده‌اند! علی‌رغم اینکه برخی از بهداشت وان‌ها نگران هستند، حرفه‌ای‌هایی وجود دارند که کارشان برق انداختن وان‌هاست و همین برای من کافی است.» این هم نظر لارا دانن ردمن درباره استفاده از وان. به هر حال، این یک انتخاب شخصی است؛ اینکه شما بخواهید از وان در حمام هتل‌ها استفاده کنید یا نه. اما همیشه خوب است که به مسائل بهداشتی دقت کنید و فراموش نکنید که در سفرهای کاری یا تفریحی و بعد از سفر، نیاز مبرمی به سلامتی خود دارید.