تنگنای قانونی بـرای رئیس‌جمهور آمریکا

مترجم: مریم رضایی

وکلا و اطرافیان دونالد ترامپ می‌خواهند در سوابق سیاسی و حرفه‌ای بازرسانی که رابرت مولر، بازرس ویژه دادستانی آمریکا استخدام کرده، کندوکاو کنند تا با استفاده از تعارض منافع، بازرسی‌های صورت گرفته را بی‌اعتبار کرده یا حتی برای اخراج مولر پرونده‌سازی کنند. جست‌وجو برای یافتن این تعارضات بالقوه بسیار گسترده است و موشکافی در مورد کمک‌های مالی به نامزدهای دموکرات انتخابات و رابطه مولر با جیمز کومی (که عزل او از ریاست FBI بخشی از فرآیند تحقیق بازرسی ویژه است) را دربرمی‌گیرد. تلاش برای تحقیق و تفحص از بازرسان، نشانه‌ دیگری از مناقشه فزاینده بین ترامپ و مولر است. مولر تیمی قدرتمند از بازرسان و عوامل اطلاعاتی را جمع‌آوری کرده تا بررسی کنند آیا هیچ‌یک از مشاوران و اطرافیان ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری سال گذشته پای روسیه را به میان کشیده‌اند یا نه.

برخی از این بازرسان در تحقیق در مورد جرایم مالی تجربه زیادی دارند و این احتمال که بررسی‌های مولر ممکن است به تفحص گسترده سوابق مالی ترامپ هم منجر شود، نگرانی اطرافیان و دستیاران رئیس‌جمهور آمریکا را برانگیخته است. ترامپ و اطرافیانش گفته‌اند که کاملا علنی فعالیت‌های مولر را زیر نظر دارند تا مطمئن شوند بررسی‌های او تنها بر انتخابات سال گذشته متمرکز می‌ماند. ترامپ در مصاحبه‌ای با روزنامه نیویورک تایمز گفته بود می‌داند که اعضای تیم مولر تعارض منافع دارند و هر زمان ممکن است اطلاعات را افشا کنند. ترامپ همچنین گفته بود اگر مولر تحقیق و بررسی مسائل غیرمرتبط با مساله روسیه (مثل بررسی اموال شخصی رئیس‌جمهور) را شروع کند، از ماموریت خود خارج شده است. ترامپ در این مصاحبه به هیچ وجه اعلام نکرد اگر چنین اتفاقی رخ دهد و مولر پا را از ماموریت اصلی خود فراتر بگذارد، چه واکنشی درخصوص او نشان خواهد داد. اما اظهارات ترامپ در گفت‌وگو با نیویورک تایمز پیام واضحی به مولر فرستاد.

سارا ساندرز، سخنگوی کاخ سفید، اخیرا گفته: «رئیس‌جمهور تصریح کرده که بازرس ویژه نباید از حوزه مشخص شده تحقیق و تفحص خود خارج شود. جاشوا استوییو، سخنگوی بازرسی ویژه، این گفته را رد کرده است. جمهوری‌خواهان چند هفته است که به وجود تعارض‌های بالقوه در میان اعضای تیم مولر پی برده‌اند. به‌طور خاص، آنها به هزاران دلار کمک مالی سیاسی به دموکرات‌ها اشاره کرده‌اند؛ از جمله کمک به باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، از سوی اندرو ویس‌من که از مقامات ارشد سابق وزارت دادگستری آمریکا است و به فساد و دیگر جرایم مالی شهره است. گزارش‌های خبری حاکی از کمک‌های مالی مشابه از سوی دیگر اعضای تیم مولر هستند که متحدان ترامپ آن را نشانه سوگیری سیاسی دانسته‌اند. جینی ری، حقوقدان دیگری که مولر استخدام کرده، عضو بنیاد کلینتون بوده است. وکلای ترامپ برای مبرا کردن او می‌توانند این پرونده را به خود مولر یا رئیسش، ژنرال راد روزنشتین، معاون دادستان کل ارجاع دهند. وزارت دادگستری آمریکا قوانین صریحی در مورد تعارض منافع دارد. اگر دادستان‌ها روابط شخصی یا سیاسی با موضوع یک پرونده داشته باشند، نمی‌توانند دخالتی در بازرسی‌ها داشته باشند. کمک‌های مالی انتخاباتی جزو مواردی نیست که «رابطه سیاسی» ایجاد کند.

بررسی‌های تیم بازرسی مولر نگرانی‌های عمیقی را در میان اطرافیان ترامپ برانگیخته مبنی بر اینکه مولر همانند بازرسی‌های کنث استار در دهه ۹۰، تحقیق و تفحص گسترده‌ای خواهد کرد. تحقیقات استار در مورد بیل کلینتون، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، با بازرسی در مورد سرمایه‌گذاری‌های املاک آرکانزاس شروع شد و چند سال بعد به افشای رسوایی اخلاقی بیل کلینتون رسید. دولت ترامپ با پرونده‌سازی برای تیم مولر، پا جای پای کاخ سفید زمان کلینتون می‌گذارد که آشکارا استار را به چالش کشید. مشاوران ترامپ در مورد اینکه برای به چالش کشیدن استقلال مولر که رئیس سابق FBI بوده و در جامعه حقوقی آمریکا بسیار محترم است، تا کجا پیش بروند، با هم اختلاف دارند. برخی مشاوران هشدار داده‌اند که برکناری مولر می‌تواند آشوبی سیاسی و قانونی در آمریکا ایجاد کند. با این حال، ترامپ حملات علیه او را همچنان ادامه می‌دهد. او در مصاحبه با نیویورک تایمز که باعث شگفتی اعضای حقوقی تیمش شد، بر این واقعیت متمرکز شد که مولر یک روز قبل از انتصابش به‌عنوان بازرس ویژه، در گفت‌وگویی خواهان جانشینی کومی به‌عنوان رئیس FBI شده بود و ترامپ گفته بود این درخواست می‌تواند تعارض ایجاد کند. ترامپ در این زمینه گفت: «او قبلا در این سمت بوده و دوباره خواهان آن بود.» ترامپ توضیح نداد چگونه این گفت‌وگو و درخواست می‌توانست موجب تعارض منافع شود.

بازرس ویژه علاوه بر تحقیق و تفحص در مورد تبانی احتمالی بین روسیه و مشاوران ترامپ، به دنبال این است که دریابد آیا رئیس‌جمهور با اخراج کومی مانع قضایی برای بررسی پرونده ایجاد کرده یا نه. برخی از حامیان ترامپ کومی و مولر را دوستان نزدیک و صمیمی دانسته‌اند. هر دو آنها در وزارت دادگستری آمریکا در زمان دولت جورج بوش کار می‌کردند و اطرافیانشان می‌گویند به‌طور خاص، روابط نزدیکی با هم دارند. تیم مولر بررسی سوابق مالی را شروع کرده و به گفته یک مقام ارشد، درخواست ارسال برخی اسناد را از «سرویس درآمد داخلی» مرتبط با پائول مانافورت، رئیس سابق کمپین انتخاباتی ترامپ داده است. این سوابق به جرایم مالیاتی مرتبط می‌شوند که پرونده آن مدت‌ها قبل از آغاز مبارزات انتخاباتی ترامپ باز شده بود. مانافورت هیچ‌گاه در این پرونده مجرم شناخته نشد. همچنین بازرسان فدرال با دویچه بانک آلمان در مورد حساب‌های ترامپ تماس برقرار کرده‌اند و این بانک قرار است اطلاعاتی در اختیار مولر قرار دهد. یکی از وکلای ترامپ به نام جی سکولو، از پرداختن به تعارضات بالقوه‌ای که او و دیگر وکلای ترامپ در مورد تیم مولر پرده‌برداری کرده‌اند، خودداری کرده است. به هر حال، او می‌گوید «هر وکیل خوبی در زمان مناسب و در مکان مناسب، مساله تعارض منافع را مطرح می‌کند.»

سکولو یکی از اعضای تیم حقوقی ترامپ است که در میانه تغییرات قرار گرفته‌اند. نقش مارک کاسوویتز، وکیل قدیمی ترامپ در نیویورک به میزان قابل توجهی کمرنگ خواهد شد. ترامپ به سبک تهاجمی و جسورانه کاسوویتز علاقه‌مند بود، اما او با بازرسی‌های جنایی سیاسی تناسب نداشت. جان دوود، از وکلای قدیمی واشنگتن، وکالت رئیس‌جمهور را در ماجرای روسیه به عهده خواهد گرفت. سکولو، وکیلی تندرو که تمایلات محافظه‌کارانه شدیدی هم دارد، معاون دوود خواهد شد. این دو وکیل در ساختار جدیدی که گفته می‌شود به دلیل تمرکز بازرسی‌ها در واشنگتن ایجاد شده و دوود در آنجا سابقه‌ای طولانی در سروکار داشتن با وزارت دادگستری دارد، جای گرفته‌اند. مارک کورالو هم دیگر سخنگوی تیم حقوقی نیست. او یکی از چند فردی بود که با انتقاد علنی علیه مولر مخالفت بود. تغییرات بنیادی چند هفته پس از ملاقات رودرروی دوود و کاسوویتز با مولر شروع شده است. این وکلا می‌گویند امیدوارند مولر بازرسی‌های درستی انجام دهد و آن را به موقع به سرانجام برساند؛ چون این مساله ریاست جمهوری را تحت‌الشعاع قرار داده است. به گفته دوود، ترامپ کاملا با مولر همکاری می‌کند. دیدار وکلا با بازرسان ویژه برای ایجاد خط ارتباطی یا تشویق آنها به پیشبرد سریع کار امری غیرعادی نیست. البته موقعیت ترامپ با توجه به اینکه تیمش علنا تهدید کرده ممکن است هر زمانی مولر را اخراج کنند، بسیار منحصر به فرد است.

منبع: New York Times