بیستمین همایش ملی بیمه و توسعه 13 آذرماه با حضور نایب رییس مجلس ، رییس کل بیمه مرکزی ایران ، دبیرکل سندیکای بیمه گران، مدیران عامل شرکت های بیمه و کارشناسان این صنعت درسالن همایش‌های میلاد برگزارشد.
نقطه طلایی همایش اعلام آمادگی دولت و مجلس از صنعت بیمه بود که توسط محمد رضا باهنرنایب رییس مجلس اعلام شد.
باهنرگفت : حمایت دولت و مجلس از صنعت بیمه حمایت از اقتصاد کشور است و تمامی بخش های تصمیم گیر و تصمیم ساز نظام باید با بیمه مهربانتر باشند. او افزود: صنعت بیمه حلقه ی مفقوده توسعه اقتصادی است و با پوشش ریسک های بزرگ به بنگاه های اقتصادی این جرات و احساس امنیت را می بخشد تا در چارچوب اهداف توسعه گرایانه خود حرکت کنند. نایب رییس مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اتکای بخش اقتصادی کشور به درآمدهای نفتی تصریح کرد: اگر صنعت بیمه در پوشش ریسک‌های اقتصادی به توفیق کامل دست پیدا کند میزان مالیات دریافتی دولت از بنگاه‌ها نیاز کشور را به درآمدهای نفتی برطرف خواهد کرد.
وی سهم بخش دولتی و شبه دولتی را از کل پرتفوی صنعت بیمه تا ۷۰ درصد ارزیابی کرد و گفت: خوشبختانه بیمه مرکزی در مسیر کاهش تصدی گری دولت حرکت می کند و انشالله در آینده نزدیک با حفظ و توسعه فضای رقابتی سالم شاهد افزایش سهم شرکت های خصوصی خواهیم بود.

بیستمین همایش ملی بیمه و توسعه 13 آذرماه با حضور نایب رییس مجلس ، رییس کل بیمه مرکزی ایران ، دبیرکل سندیکای بیمه گران، مدیران عامل شرکت های بیمه و کارشناسان این صنعت درسالن همایش های میلاد برگزارشد.pic1
نقطه طلایی همایش اعلام آمادگی دولت و مجلس از صنعت بیمه بود که توسط محمد رضا باهنرنایب رییس مجلس اعلام شد.
باهنرگفت : حمایت دولت و مجلس از صنعت بیمه حمایت از اقتصاد کشور است و تمامی بخش های تصمیم گیر و تصمیم ساز نظام باید با بیمه مهربانتر باشند.
او افزود: صنعت بیمه حلقه مفقوده توسعه اقتصادی است و با پوشش ریسک های بزرگ به بنگاه های اقتصادی این جرات و احساس امنیت را می بخشد تا در چارچوب اهداف توسعه گرایانه خود حرکت کنند.
نایب رییس مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اتکای بخش اقتصادی کشور به درآمدهای نفتی تصریح کرد: اگر صنعت بیمه در پوشش ریسک های اقتصادی به توفیق کامل دست پیدا کند میزان مالیات دریافتی دولت از بنگاه ها نیاز کشور را به درآمدهای نفتی برطرف خواهد کرد.
وی سهم بخش دولتی و شبه دولتی را از کل پرتفوی صنعت بیمه تا ۷۰ درصد ارزیابی کرد و گفت: خوشبختانه بیمه مرکزی در مسیر کاهش تصدی گری دولت حرکت می کند و انشالله در آینده نزدیک با حفظ و توسعه فضای رقابتی سالم شاهد افزایش سهم شرکت های خصوصی خواهیم بود.
نایب رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این موضوع که تحریم صنعت بیمه با تمامی اصول حقوق بشری در تعارض است خاطرنشان کرد: نظام سلطه و جامعه زورمدار جهانی نگاه دوگانه ای به ما دارد و در خصوص صنعت بیمه ایران نهایت بی انصافی را به کار برده است. وی افزود: بیمه یک نیاز اصلی آحاد مختلف جامعه است و هرگونه تحریمی از سوی قدرت های جهانی با الفبای حقوق بشر تضاد دارد.
این نماینده مجلس در پایان با اشاره به برخی مشکلات صنعت بیمه ابراز امیدواری کرد که با حمایت کامل مجلس و دولت این مشکلات به حداقل برسد.
تشکیل گروه ارزیابان مستقل خسارت
" راه اندازی گروه ارزیابان مستقل خسارت در حوزه ی صنعت بیمه یک نیاز اساسی است و می تواند فضای اعتماد به این صنعت را گسترش دهد." این بخشی ازصحبت های محمد ابراهیم امین رییس کل بیمه مرکزی ایران دربیستمین همایش بیمه و توسعه بود.
امین افزود: صنعت بیمه در مدت فعالیت خود در ایران منشا خدمات بسیاری بوده و البته کاستی هایی هم وجود دارد که با یک برنامه ریزی دقیق و نظارت کامل قطعا برطرف خواهد شد.
رییس کل بیمه مرکزی با تاکید بر لزوم توانمدسازی علمی عوامل شبکه فروش بیمه خاطرنشان کرد: صنعت بیمه تنها در حوزه بازاریابی و فروش با مردم سر و کار ندارد بلکه باید در هنگام خسارت هم با همان دغدغه و حساسیت کنار بیمه گذاران باشد.
وی با بیان این نکته که تخلف برخی شرکت ها در هنگام پرداخت خسارت می تواند زمینه بدبینی را برای بیمه گذاران فراهم کند تصریح کرد: در صورت استفاده از ارزیابان مستقل خسارت دیگر این تصور که ارزیابان خسارت فقط منافع شرکت های بیمه را در نظر می گیرند اصلاح خواهد شد.
امین با تشریح آخرین وضعیت مالی شرکت های بیمه به ضرورت توجه بیشتر دولت و سایر قوا به این صنعت تاکید کرد و افزود: احقاق حقوق بیمه گذاران بدون در نظر گرفتن حقوق طبیعی و مشروع بیمه گران امکان پذیر نیست چرا که فقط شرکت های بیمه توانمند می توانند خدمات مناسب بیمه ای را به مردم عرضه کنند.

شرایط تقویت نظارت بهتر در صنعت بیمه
غلامرضا تاجگردون دبیر کل سندیکای بیمه گران گفت: امروزه ۳ فاکتور اصلی عامل مهم نظارت بهتر هستند که عبارتند از رقابت، شفافیت و استفاده از سیستم های نوین فناوری. باید این موارد در نظارت بیمه مرکزی مورد توجه باشد.
تاجگردون با بیان اینکه انتظار نداریم صنعت بیمه در مدت کوتاهی تمامی فاکتورهای نظارتی را داشته باشد، افزود: تا زمانی که نظارت مالی جایگزین نظارت تعرفه ای نشود نباید انتظار نظارت بهتر بر صنعت بیمه را داشته باشیم.

ضرورت نظارت بیمه مرکزی
غدیرمهدوی رئیس پژوهشکده بیمه در افتتاحیه بیستمین همایش ملی بیمه و توسعه، اعلام کرد:حق بیمه دریافتی در سال ۹۱ معادل ۹۹ هزار و ۸۷۹ میلیارد ریال و خسارت پرداختی ۸۲ هزار و ۸۲۳ میلیارد ریال بوده که ضریب خسارت معادل ۸۲.۹۳ درصد بوده است.pic۲
وی ادامه داد: حق بیمه کشور در سه شاخه شخص ثالث، بدنه و تکمیلی در مجموع ۷۳ هزار میلیارد ریال بوده که این رقم معادل ۷۳.۳ درصد بازار بوده است.
رئیس پژوهشکده بیمه میزان خسارت وارده به این سه رشته را مجموع ۶۸.۶۹۸ میلیارد ریال ذکر کرد که ضریب خسارت آن بدون در نظر گرفتن هزینه های بالاسری و مالیات برای بیمه شخص ثالث ۹۰ درصد، بیمه بدنه ۷۴ درصد و درمان ۱۰۸ درصد بوده است.
وی گفت: ضریب خسارت بدون هزینه های بالاسری مانند مالیات و اداری برای سه شاخه یاد شده به طور میانگین ۹۴ درصد و برای کل بازار برابر ۷۳.۳ درصد بوده است.
مهدوی میزان حق بیمه عاید شده در بیمه عمر را ۳.۰۶۹ میلیارد ریال و میزان خسارت پرداخت شده در این رشته را ۲.۰۳۳ میلیارد ریال عنوان کرد که ۶۹ درصد ضریب خسارت داشته است، گفت: در حالی که ضریب نفوذ بیمه در جهان در سال ۲۰۱۲ به ۶.۵ درصد و حق بیمه برای هر نفر به طور متوسط ۶۶۵ دلار در دنیاست اما این ارقام برای کشور در ۹ ماهه اول سال ۹۱ برابر با ۱.۸۴ درصد، حق بیمه سرانه برای کل سال ۲۰۱۲ برای هر نفر ۱۰۸ دلار و رتبه کشور در دنیا ۶۶ بوده است.
وی با یادآوراینکه تقاضا برای بیمه عمر در ایران ۸ درصد است، گفت: بیمه مرکزی به عنوان نهاد ناظر باید فراتر از نظارت حرکت کند. مهدوی یکی از مشکلات اصلی صنعت بیمه کشور را کمبود دانش و عامل انسانی متخصص عنوان کرد و گفت: متاسفانه در سه دهه گذشته در این زمینه سرمایه گذاری کافی نشده است. ضمن آنکه رسالت پژوهشکده بیمه آن است تا جایی که توان دارد فاصله ها را بپوشاند که توفیقاتی داشته اما کافی نیست.
مهدوی با بیان اینکه رئیس کل بیمه مرکزی طرح های کاربردی مهمی به پژوهشکده محول کرده است ، گفت: اولین مورد آن اعلام ضریب نفوذ دقیق بیمه بود که اعلام شد.

کلید توسعه فرهنگ بیمه در دست اصحاب رسانه است
توسعه فرهنگ بیمه در گرو نگاه حرفه‌ای، تخصصی و ساده سازی ادبیات صنعت بیمه است.
شهریار شیبانی درحاشیه نخستین نشست خبری رییس کل دولت یازدهم ضمن بیان مطلب فوق گفت : میزان سهم صنعت بیمه از فضای رسانه ها با رشد توسعه یافتگی و ضریب نفوذ صنعت بیمه در کشور ارتباط غیرقابل انکاری دارد.
مدیر کل روابط عمومی بیمه مرکزی، با تشریح سیاست های جدید رسانه ای این نهاد به خبرنگاران گفت: سیاست اصلی بیمه مرکزی در دوره ی جدید تاکید بر امر نظارت است و در این مسیر همراهی و همگامی اهالی رسانه ها می تواند بسیار اثرگذار باشد.
شیبانی تصریح کرد: فرهنگسازی در صنعت بیمه به نقشه راه نیاز دارد و کلیدی که با آن قفل های فروبسته ی ضعف اطلاع رسانی گشوده شود و من قاطعانه اعلام می کنم که کلید توسعه فرهنگ بیمه در دست اصحاب رسانه است.
وی صنعت بیمه را زمینه ساز آرامش خاطر و امنیت روانی جامعه دانست و گفت: صنعت بیمه باید در مسیر همگانی سازی حرکت کند و توسعه آن به توسعه ی فرهنگ عمومی جامعه منتهی خواهد شد.

روابط عمومی های برتر صنعت بیمه انتخاب شدند
بیستمین همایش ملی و ششمین همایش بین المللی بیمه و توسعه کار خود را با معرفی روابط عمومی های برترصنعت بیمه خاتمه داد .
شرکت های بیمه ای در ۸ رشته ی مرتبط با روابط عمومی با هم به رقابت پرداختند که در پایان شرکت های بیمه آسیا، ایران، سامان، البرز، ما، پارسیان، نوین و همچنین روابط عمومی پژوهشکده بیمه، رتبه های برتر را به خود اختصاص دادند و لوح تقدیر، تندیس جشنواره توسط محمد ابراهیم امین - رییس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران - به آنان اهدا شد.
در بخش برنامه ریزی لوح تقدیر، تندیس جشنواره وهدیه بیمه مرکزی به محمودافشاری مدیر روابط عمومی شرکت سهامی بیمه آسیا رسید و در بخش ارتباط با رسانه ها سید عباس فرجی سرپرست روابط عمومی شرکت سهامی بیمه ایران این عنوان را به خود اختصاص داد.
آرام رشیدی مدیر روابط عمومی شرکت سهامی بیمه ما لوح تقدیر، تندیس جشنواره و هدیه بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران را در بخش امور هنری از آن خود کرد و مریم زمردیان مدیر روابط عمومی شرکت سهامی بیمه سامان جایزه بخش تبلیغات را دریافت نمود.
همچنین آرش باباییان مدیر روابط عمومی شرکت سهامی بیمه نوین در بخش ارتباطات درون سازمانی، علیرضا محمد علی مدیر روابط عمومی پژوهشکده بیمه در بخش روابط عمومی الکترونیک، نصرت الله محمدی مدیر روابط عمومی شرکت سهامی بیمه البرز در بخش انتشارات و مهدی عزیزیها مدیر روابط عمومی بیمه پارسیان در بخش پژوهش اجتماعی رتبه برتر را به خود اختصاص دادند.