نزدیک به 7 میلیارد نفر در جهان با آلودگی شدید هوا زندگی می‌کنند

به این آمار توجه کنید: ۵/ ۶ میلیون نفر در جهان سالانه در اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند و ۹۲ درصد جمعیت جهان در مکان‌هایی زندگی می‌کنند که سطوح آلودگی آن بالاتر از حد مجاز است. ماریا نیرا یک مقام ارشد محیط‌زیستی در سازمان بهداشت جهانی سازمان ملل متحد (WHO) می‌گوید: «عملکرد سریع برای حل مشکل آلودگی هوا نمی‌تواند خیلی زود محقق شود». او از یک مدل جدید کیفیت هوا صحبت می‌کند که شامل نقشه‌های آلودگی می‌شود و مناطق برجسته در کشورها را ترسیم می‌کند که از حدود سازمان بهداشت جهانی تجاوز کرده‌اند. طبق آمار سازمان ملل، سال گذشته جمعیت جهان به ۳۵/ ۷ میلیارد نفر رسید.

دکتر نیرا می‌افزاید: «حمل‌ونقل پایدار در شهرها، مدیریت ضایعات جامد، دسترسی به سوخت خانگی پاک و پخت و پز با برق، به علاوه انرژی‌های تجدیدپذیر و کاهش انتظار گازهای صنعتی، راه‌حل‌هایی برای این مشکل هستند». نزدیک به ۹۰ درصد مرگ و میرها در کشورهایی با درآمد کم و متوسط رخ می‌دهد؛ در مناطق جنوب شرق آسیا و اقیانوس آرام غربی از هر سه مورد مرگ دو مورد به‌دلیل آلودگی است. فلاویا باسترئو معاون مدیر کل سازمان بهداشت جهانی می‌گوید: «آلودگی هوا به صدمه بر سلامتی جمعیت آسیب‌پذیر- زنان، کودکان و افراد مسن‌تر- ادامه می‌دهد». او می‌افزاید: «برای اینکه مردم در سلامت باشند، باید از اولین نفس تا آخرین نفس، از هوای پاک تنفس کنند».منابع اصلی آلودگی هوا شامل روش‌های ناکارای حمل‌ونقل، سوخت خانگی و سوزاندن ضایعات، کارخانه های تولید برق که با سوخت فسیلی کار می‌کنند و فعالیت‌های صنعتی می‌شود. اما همه عوامل آلودگی هوا از فعالیت‌های انسانی نشات نمی‌گیرند. به‌عنوان مثال، کیفیت هوا می‌تواند تحت‌تاثیر توفان‌های گرد و خاک بخصوص در مناطق نزدیک به بیابان‌ها قرار بگیرد. دکتر باسترئو می‌گوید: «مدل جدید سازمان بهداشت جهانی کشورهایی را نشان می‌دهد که در آنها نقاط خطرناک آلودگی هوا وجود دارد و مبنایی برای نشان دادن پیشرفت در مبارزه با آن ارائه می‌دهد».

سازمان بهداشت جهانی با همکاری دانشگاه بث در انگلستان توانسته است اطلاعات کامل سلامتی مربوط به آلودگی هوای بیرونی را ارائه دهد. این اطلاعات بر مبنای اندازه‌گیری‌های ماهواره‌ای، مدل‌های حمل‌ونقل هوایی و مانیتورهای ایستگاه زمینی در بیش از ۳۰۰۰ مکان، هم شهری و هم روستایی، است. تعدادی از سه میلیون مرگ سالانه به قرار گرفتن در معرض آلودگی هوای بیرونی مرتبط است. آلودگی هوای داخلی می‌تواند به همان اندازه مرگ‌آور باشد. در سال ۲۰۱۲، برآورد شد که حدود ۵/ ۶ میلیون مرگ (۶/ ۱۱ درصد از مرگ و میر در جهان) به آلودگی هوای داخلی و خارجی مرتبط است. ۹۴ درصد مرگ و میرها به علت بیماری‌های غیرواگیر است؛ بخصوص بیماری‌های قلبی-عروقی، سکته مغزی، بیماری مزمن انسداد ریه و سرطان ریه. آلودگی هوا همچنین ریسک عفونت تنفسی حاد را افزایش می‌دهد. این مدل جدید قدم بزرگی به سوی تخمین‌های مطمئن‌تر از هزینه عظیم جهانی از بیش از شش میلیون مرگ ناشی از در معرض آلودگی داخلی و خارجی قرار گرفتن است (یک مرگ از هر ۹ مرگ در جهان). اهداف توسعه پایدار (SDGs) خواستار کاهش اساسی شمار مرگ و میرها و بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا است. سازمان بهداشت جهانی، در ماه مه یک نقشه راه جدید برای تسریع فعالیت با بخش‌های محلی سلامتی مطرح و بر نقش موثرتر رهبری و هدایت سیاست‌های ملی موثر بر آلودگی هوا تاکید کرده است.