28 درصد؛ میزان برخورداری از مسکن‌ بادوام  روستایی
دنیای اقتصاد، زهرا صفدری- مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی گفت: میزان برخورداری از مسکن بادوام در روستاهای استان در گذشته 4.6 درصد بود که با عملکرد سال‌های اخیر، این میزان به 28 درصد رسیده است. سیدرضا موسوی‌نیا در نشست خبری با خبرنگاران، اظهار کرد: هم‌اکنون 125هزار و 119 واحد مسکونی روستایی در خراسان رضوی بادوام و بیش از 300 هزار واحد معادل 72 درصد، کم‌دوام یا بی‌دوام هستند.
موسوی‌نیا با بیان اینکه در برنامه‌های سال ۹۴ توجه خاصی به روستاها و مناطق محروم شده است، افزود: این موضوع نشان‌دهنده تاکید دولت بر تامین مسکن در روستاهاست.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان از انعقاد تفاهم‌نامه‌ای مبنی بر تامین مسکن نیازمندان با عنوان خانواده‌های دارای بیش از دو معلول خبر داد و گفت: این تفاهم بین بنیاد مسکن، بهزیستی، بنیاد مستضعفان، سازمان ملی زمین و انجمن خیران مسکن‌ساز امضا شده است.
موسوی‌نیا ادامه داد: در این زمینه هشت هزار و ۷۶۴ خانوار در کشور شناسایی شده است که ۷۴۱ خانوار مربوط به خراسان رضوی است. ۳۵۳ واحد از این تعداد در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر، ۱۰۳ واحد در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر و ۲۸۵ واحد در روستاها احداث خواهد شد.
مدیرکل بنیاد مسکن خراسان رضوی اظهار کرد: براساس این تفاهم‌نامه، بهزیستی 10 میلیون تومان، بنیاد مستضعفان 15 میلیون تومان و انجمن خیرین مسکن‌ساز پنج میلیون تومان کمک بلاعوض به خانوارهای شناسایی شده در شهرها خواهند داشت، در مجموع برای تامین مسکن این قشر از جامعه 30 میلیون تومان کمک نقدی بلاعوض، زمین رایگان و حدود 25 میلیون تومان وام با کارمزد پایین اعطا می‌شود.

احداث 741 واحد مسکونی
برای خانوارهای دارای بیش از دو معلول
موسوی‌نیا یادآور شد: برای تامین مسکن خانوارهای دارای بیش از دو معلول در سطح روستاها، بنیاد مسکن زمین رایگان و دو میلیون تومان کمک بلاعوض، بهزیستی شش میلیون تومان و بنیاد مستضعفان 10 میلیون تومان در اختیار این افراد قرار داده و مبلغی حدود 15 میلیون تومان وام اعطا خواهد شد. وی گفت: صدور پروانه ساخت برای این واحدهای مسکونی به طور رایگان انجام می‌شود و تمامی موارد لازم برای آسایش معلولان در این واحدها اعمال خواهد شد. امیدواریم تا پایان امسال 741 واحد مورد نظر در سطح استان به بهره‌برداری برسد ضمن اینکه برخی از خیرین مسکن‌ساز هم اعلام کرده‌اند که واحدهای مسکونی آماده را تحویل می‌دهند.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همچنین از امضای تفاهم‌نامه‌ای دیگر با سازمان بهزیستی خبر داد و افزود: در این تفاهم، افراد مددجوی بهزیستی در روستاها برای تامین مسکن به بنیاد مسکن معرفی می‌شوند که سهمیه اعلامی برای خراسان رضوی در این زمینه ۲۴۱۵ واحد روستایی است. برای تهیه مسکن این مددجویان شش میلیون تومان از سوی بهزیستی و اعطای زمین رایگان به علاوه دو میلیون تومان بلاعوض و وام مسکن از سوی بنیاد مسکن کمک صورت می‌گیرد.
موسوی‌نیا با اشاره به طرح احداث واحدهای مسکونی برای دهک‌های متوسط جامعه توسط بنیاد مسکن، گفت: سهمیه استان در سال‌جاری در این زمینه 4520 واحد بوده که 80 درصد از این تعداد واحد مربوط به شهر مشهد است. این واحدها در متراژ 65 تا 130 متر بوده و یک چهارم هزینه پروژه‌ها به صورت پرداخت اولیه، دو چهارم پرداخت در طول ساخت و یک چهارم دیگر به صورت اعطای وام است.

پیشرفت فیزیکی 87 درصدی
مسکن مهر استان
مدیرکل بنیاد مسکن استان درباره وضعیت ساخت مسکن مهر در خراسان رضوی نیز اظهار کرد: سهمیه مسکن مهر استان در شهرهای زیر 25 هزار نفر 19 هزار و 500 واحد است که در مجموع با پیشرفت فیزیکی 87 درصدی در حال ساخت است، تاکنون 10 هزار و 947 واحد افتتاح شده و فروش اقساطی آن‌ها نیز انجام گرفته است. واحدهای باقیمانده نیز تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید.
موسوی‌نیا به وضعیت مطلوب استان در زمینه اجرای طرح هادی در روستاها اشاره و تصریح کرد: ۲۵۲۵ روستای بالای ۲۰ خانوار در سطح استان وجود دارد که تاکنون برای ۹۴ درصد از این روستاها مطالعه طرح هادی و تهیه شناسنامه توسعه کاربردی صورت گرفته است و در این زمینه ۹ درصد از میانگین کشوری جلوتر هستیم. تا پایان سال جاری مطالعه طرح هادی روستاها در استان به ۱۰۰ درصد خواهد رسید اما در زمینه اجرای طرح سه درصد از میانگین کشوری عقب هستیم.
مدیرکل بنیاد مسکن خراسان رضوی دلیل عقب ماندن در اجرای طرح هادی روستاهای استان را تعدد و کثرت روستاهای خراسان رضوی دانست و افزود: اعتبار طرح‌های هادی در سال 93 برای استان، 39 میلیارد تومان در قالب 289 پروژه بود که امیدواریم این اعتبار برای سال جاری بیشتر باشد.