نیشابور سزاوار معرفی به عنوان پایتخت کتاب ایران است
دنیای اقتصاد- مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: نیشابور بیش از هر شهر دیگری سزاوار آن است که به عنوان پایتخت کتاب ایران معرفی شود. سید سعید سرابی افزود: نیشابور برای پایتختی کتاب ایران در فهرست ۱۰ نامزد نهایی معرفی به یونسکو قرار گرفت که این افتخار بزرگی برای این شهر است. وی اظهار کرد: با فراخوان سراسری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ۶۰ شهر کشور طرح های خود را برای گرفتن عنوان پایتخت کتاب ایران ارائه کرده‌اند. با توجه به اینکه یک شهر برای پایتخت جهانی کتاب توسط سازمان جهانی یونسکو معرفی خواهد شد، امیدواریم با توجه به پیشینه شهر فرهنگ مدار نیشابور این شهر انتخاب شود.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ادامه داد: پایتخت جهانی کتاب، عنوانی است که همه ساله از سوی یونسکو به شهری که در راستای تقویت جایگاه کتاب و ترویج فرهنگ کتابخوانی و رعایت قانون کپی رایت فعالیت چشمگیری داشته باشد، داده می شود.
سرابی با بیان اینکه یکی از اهداف این طرح ترویج فرهنگ کتاب خوانی و ارزیابی شهرهای مختلف ایران است، گفت: ارائه ایده های خلاق و جدید در عرصه کتاب خوانی توسط اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیشابور صورت گرفت.
مدیر کل ارشاد افزود: موقعیت و سوابق تاریخی، علمی و فرهنگی این شهر گرانقدر، به قدری درخشان است که شعاع آن از دید هیچ انسان منصفی پنهان نمانده و انبوهی از توصیف‌ها و نقل و قول‌های شخصیت‌های مهم وجود دارد که گویای همان پیشینه‌ درخشان و سیمای زرین این شهر است.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی بیان کرد: نیشابور سالیان بسیار پایتخت سیاسی، فرهنگی، علمی و هنری ایران پهناور بوده و مدارس و کتابخانه ها و نظامیه آن قطب بلا منازع و بزرگ جهان اسلام و کشور ایران بوده است و از این رو بیش از هر شهر دیگری در کشورمان سزاوار آن است که با انتخاب آن به عنوان پایتخت کتاب ایران، پیشینه ارزشمند خود را بازیابد.