فرهنگی

طاقت عالی قاپو طاق شده!

عالی قاپو نماد قدرت در میدان نقش جهان سال های متمادی است که با داربست ها فلزی سرپا ایستاده است، فریدون الهیاری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که مدت ها است تلاش دارد این بنا را از دست داربست ها رهایی بخشد می‌گوید: با توجه به نشست زیر ستون‌ها، آن‌ها توانایی تحمل وزن سقف و بام را نداشتند، به همین منظور، مرمت این بنا در بخش استحکام‌سازی آغاز و تا پایان تابستان به پایان می‌رسد. یکی از مرمت‌های اساسی و بنیادی، بازسازی کاخ عالی قاپو است که بر اساس برآوردهای کارشناسان، تا بیش از ۵۰ سال آینده، این بنا از استحکام چشمگیری برخوردار است، ولی در بخش تزئین بنا که در معرض نور خورشید، آلاینده و بارش‌ها قرار دارد، ممکن است به بازسازی مستمری نیاز داشته باشد. همه باید در حفظ و نگهداری این اثر تاریخی کوشا باشند و با توجه به اینکه این بنا جزء میراث جهانی به شمار می‌رود، گردشگران خارجی نیز باید با حساسیت بیشتری به آن نگاه کنند.

اجتماعی

مرهم زنان اسیدسوخته

ناهید تاج الدین نماینده مردم اصفهان روزهای گذشته به طور جدی تر، هم در حوزه انتخابیه و هم در مجلس به موضوع زنان ورود کرده و در این خصوص گفته است: باید همه قبول کنید معضلات اجتماعی در جامعه رخنه کرده است. معضلاتی که تنها مربوط به زنان نیست و مردان را هم شامل می‌شود، ولی چون زن ستون خانواده است اگر دچار آسیب های فرهنگی و اجتماعی شود، این ستون واژگون شده و کل خانواده آسیب می بینید. لازم است دولت در این عرصه بیشتر ظهور و بروز پیداکند تا آسیب‌های اجتماعی خانم ها کمتر شود که متاسفانه در حال حاضر روز به روز پررنگ تر می‌شود. در ادامه همین مسیر تاج الدین پس از بازگشت سهیلا جورکش یکی از آسیب دیدگان اسید پاشی با حضور در منزل او و دلجویی اظهارکرد: مبارزه فرهنگی با ریشه های پدیده اسید پاشی، پیش نیاز حمایت از آسیب دیدگان این ناهنجاری اجتماعی است. جورکش هنوز برای بدست آوردن بینایی خود به هردری می زند و عامل یا عاملان اسیدپاشی در اصفهان هم با وجود گذشت زمان شناسایی و دستگیر نشده اند.

اقتصادی

ریالی به چاپ نرسید

محمدعلی انصاری پور، رییس اتحادیه چاپخانه داران اصفهان این هفته در گفت و گویی از متولیان صنعت چاپ که چاپ را جزو صنعت به حساب نمی‌آورند، ناراحت است و می گوید: چاپخانه‌هایی که در شهرک‌های صنعتی واقع شدند، پروانه فعالیت خود را از وزارت صنعت گرفته‌اند، اما باقی چاپخانه‌ها که حدود ۹۰ درصد چاپخانه‌ها را شامل می‌شوند، زیرمجموعه وزارت ارشاد محسوب می‌شونددولت ۱۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای واحدهای صنعتی کوچک و متوسط مصوب کرد تا از رکود خارج شوند، اما از این میزان حتی یک ریال هم نصیب صنعت چاپ نشده است. زمانی که برای دریافت این تسهیلات تلاش می‌کنیم، می‌گویند شما اصلا صنعت نیستید. به واحدهایی تسهیلات پرداخت می‌شود که مجوز از وزارت صنایع داشته باشد. تاکنون هیچ اقدامی در این زمینه انجام نشده و به نظر نمی‌رسد در صورت تایید وزیر صنعت، از ۱۶ هزار میلیارد تومان، چیزی برای صنعت چاپ باقی مانده باشد. دولت ۱۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای واحدهای صنعتی کوچک و متوسط مصوب کرده تا از رکود خارج شوند، اما از این میزان حتی یک ریال هم نصیب صنعت چاپ نشده است.

ورزشی

توپ و تور و فولاد!

انتخابات هیات فوتبال اصفهان بالاخره پس از کش و قوس های فراوان انجام شد و امیرمسعود هراتیان گوی رقابت را از یزدی زاده و مجیری ربود تا مدیرعامل فولاد هرمزگان حالا رییس هیات فوتبال استان اصفهان شود. هراتیان پس از انتخابش در جمع خبرنگاران از علت حضورش پرده برداشت: برخی ها در رسانه مطرح می‌کردند که انگیزه حضورم در هیات فوتبال چیست. باید بگویم که بنده از دهه ۶۰ و۷۰ فوتبال بازی می‌کردم و می دانم که در آن سالها استعدادهای خوبی بودند که متأسفانه به علت نبود امکانات هدر رفتند. به خودم قول داده بودم که اگر روزگاری در فوتبال به جایی رسیدم، امکانات را برای پرورش استعدادها مهیا کنم تا از سختی هایی که بازیکنان آن دوره کشیدند، کمی بکاهم. اخلاق گرایی، دانایی گرایی، قهرمان گرایی و تجاری سازی در فوتبال اصفهان از مهمترین اصل‌هایی است که می‌خواهم در آینده از آنها استفاده کنم چرا که اخلاق شرط اول هر چیزی است و اگر اخلاق در مجموعه ای وجود نداشته باشد باعث ضعف آن مجموعه خواهدشد.

سیاسی

استعفا؟ از خودشان بپرسید!

رسول زرگرپور که ۹ شهریور ماه برای نشستی یکساعته و برای حل مشکلات استان به دیدار رییس جمهور رفته بود در همان روز و هنگامی که هنوز هوا گرگ و میش بود، شایعه استعفا یا عزل او مطرح و به سرعت در فضای مجازی منتشر شد و برخی شبکه ها قاطعانه از جایگزین او نیز سخن به میان آوردند. صبح فردا، اما رسول زرگرپور هم در جلسه اقتصاد مقاومتی شرکت‌کرد و شامگاه ۱۰ شهریور در جلسه جشن ذوب آهن حاضرشد. او در این جلسه در پاسخ به خبرنگار ایسنا در خصوص شایعه استعفایش گفت: درباره این موضوع همان کسی که مطرح کرده، باید جواب بدهد. شما باید از همان فرد بپرسید که این مبحث را مطرح کرده است بنده چنین چیزی نگفته‌ام. در خصوص شایعه برکناری یا استعفای استاندار اصفهان؛ البته اصولگرایان شورای شهر و نمایندگان راستگرای مجلس، حمایت از استاندار تدبیر و امید را واننهادند. از جمله آنها صلواتی عضو شورای شهر هم از وزیر کشور خواست در زمان باقیمانده، استاندار را حمایت کند تا کارها بتواند بیشتر و بهتر به پیش برود. با وجود عدم همراهی دولتمردان و مسؤولان، استاندار اصفهان تا پای استعفا! برای آب پیش رفتند و واقعاً باید از این استاندار حمایت به عمل آید.