چرا ایمیل تا سال 2020 منسوخ خواهد شد؟
مترجم: مریم رضایی تا پنج سال آینده قرار است چه اتفاقاتی در ارتباطات دیجیتال رخ دهد؟ آیا همچنان به پاک کردن پیام‌های غیرمهم ادامه خواهیم داد و در میان انبوه ایمیل‌ها به‌دنبال یک ایمیل باارزش که با طرح کسب‌وکارمان ارتباط داشته باشد می‌گردیم؟ آیا همچنان برای اینکه Inbox را خالی کنیم، کشمکش خواهیم داشت؟ مطمئنا این‌گونه نخواهد بود. پیش‌بینی من این است که تا سال 2020 کانال ارتباطی جدیدی جایگزین ایمیل خواهد شد. در حقیقت، هم‌اکنون هم علائمی وجود دارند که نشان می‌دهند کسب‌وکار در حال تغییر است و از ایمیل به‌عنوان شکل اصلی ارتباط دیجیتال دور خواهد شد. گزینه‌های جایگزین زیادی وجود دارد. می‌توانید پیام متنی ارسال کنید یا در شبکه‌های اجتماعی پست بگذارید و گفت‌وگویی را شروع کنید.
در روزهای کاری خود من، ایمیل هر روز اهمیت کمتری می‌یابد. گروه زیادی از افرادی که با آنها کار می‌کنم، بیشتر در شبکه‌های اجتماعی با من تماس می‌گیرند. دوستانم که هرگز از ایمیل استفاده نمی‌کنند و معمولا یا پیامک می‌دهند یا در فیس‌بوک با هم چت می‌کنیم. حتی چند نفر از همکارانم بیش از ایمیل از اپلیکیشن‌هایی مثل کمپ‌فایر (Campfire) استفاده می‌کنند.
بسیاری از شرکت‌ها ترجیح می‌دهند برای راه‌اندازی بحث‌های گروهی از ابزارهایی مثل اسلک (Slack) استفاده کنند و دیگر چندان به ایمیل اتکا نمی‌کنند. این موضوع چند دلیل مهم دارد. یکی از آنها این است که اسلک آرشیوی عمومی از بحث‌ها درست می‌کند که می‌توان به راحتی در آن جست‌وجو کرد. همه می‌توانند چیزی را که می‌گویید ببینند و در مورد آن اظهارنظر کنند. دلیل دیگر، افزایش بار ساده این ابزار است. پرتال‌ها فراوانند و اسلک تلاش خوبی برای تبدیل هوش کسب‌وکار به یک پرتال شخصی است. در ضمن، ایمیل به یک سیاهچال تبدیل شده است. افراد خیلی وقت ندارند ایمیل خود را چک کنند و در نتیجه یا به ایمیل‌های خود پاسخ نمی‌دهند یا پاسخ‌های آنها زمان زیادی طول می‌کشد. همه ما هر هفته ساعات طولانی صرف می‌کنیم تا از شر پیام‌های غیرمهم خلاص شویم. تا سال 2020 بالاخره راهی مفید برای افزایش کارایی ارتباطات دیجیتال یافت خواهد شد. در مورد افراد زیر 20 سال حتی می‌توان گفت این امکان وجود دارد که اصلا حساب ایمیل شخصی نداشته باشند یا اگر هم داشته باشند، به ندرت آن را چک کنند.
تصور ما این است که تکنولوژی‌هایی که امروز از آنها استفاده می‌کنیم - به‌خصوص اپلیکیشن‌ها و خدماتی که به شدت به آنها وابسته هستیم - همیشه دوام خواهند داشت و شبکه‌های اجتماعی امروز، همان شبکه‌های اجتماعی فردا خواهند بود اما این موضوع هیچ‌گاه درست نیست. تکنولوژی به سرعت تغییر می‌کند و خدمات جدید ایجاد می‌شوند. در سال ۲۰۱۰ اپلیکیشن‌هایی مثل SnapChat (که برای ارسال پیام‌های تصویری است) و Meerkat اصلا وجود نداشتند.
پنج سال برای تحول تکنولوژی زمانی بسیار طولانی است و در عین حال آنقدر طولانی هم نیست که باعث شگفتی ما شود. در سال 2010 نیز ما به اینترنت پرسرعت دسترسی داشتیم، خودروها برخی از تکنولوژی‌های امنیتی امروز را داشتند و گوشی‌های هوشمند متداول بودند.
با این حال، تنها در مدت این ۵ سال ارتباطات شبکه‌های اجتماعی دگرگون و ارزش فیس‌بوک چهار برابر شده است. در سال ۲۰۱۰ کاربران توئیتر تنها حدود ۵۰ میلیون توئیت در هر روز ارسال می‌‌کردند که این میزان اکنون به ۵۰۰ میلیون رسیده است. پنج سال پیش، ایده استفاده گسترده از خودروهای بدون سرنشین در حد یک رویای دور از دسترس بود، اما شرکت تسلا موتور احتمالا تابستان امسال آن را به یک واقعیت تبدیل خواهد کرد و نیز هیچ‌کس فکر نمی‌کرد واقعیت مجازی در سال ۲۰۱۵ بدرخشد، اما این تکنولوژی به سرعت در حال تبدیل شدن به یک بخش قانونی در بازار است.
پیام‌رسانی دیجیتال شاید برند جدیدی را به بازار معرفی کند. من شخصا ابزاری را که بتواند درک و نظارت داشته باشد و روش‌های ارتباطی دیجیتال را که به‌صورت اتوماتیک از آنها استفاده می‌کنیم آرشیو کند، دوست دارم. چنین ابزاری می‌تواند یک فروشگاه واحد برای کلیه کارهای پیام‌رسانی، از جمله ارسال پیامک، چت، شبکه‌های اجتماعی و امثال اینها باشد.
ایمیل دیگر از سوی نسل جوان با استقبال مواجه نمی‌شود و تا سال ۲۰۲۰ دیگر ابزار اصلی برقراری ارتباطات دیجیتالی نخواهد بود. نمی‌توان قطعا گفت چه ابزاری جای آن را خواهد گرفت، ولی مطمئنا دیگر زحمت قرار دادن آدرس ایمیل روی کارت‌های ویزیت را نخواهیم داشت.
نویسنده: John Brandon