باید توجه داشته باشید که گوش دادن صرف به حرف فرزندانتان نمی‌تواند چندان تاثیری بر آنها داشته باشد. قبل از هر چیزی این را بدانید که گاهی اصلا قرار نیست که جوابی دهید و قرار است که فقط به او گوش بدهید و با او همدلی کنید. پدر و مادر‌هایی که دائما امر و نهی یا نصیحت می‌کنند، برای فرزندان منزجر‌کننده هستند. احساس انزجار واکنش دوری از شما را ایجاد می‌کند. زمانی که به حرف فرزندتان گوش می‌‌دهید قرار نیست او را سرزنش، تنبیه یا سرکوب کنید بلکه قرار است با او همدلی کنید و به او جهت مناسبی را نشان دهید. بهتر است که ابتدا خود شما مهارت گوش دادن موثر و فعال را کسب کنید. این مهارت به شما کمک می‌کند که گفت‌وگو‌های تاثیر گذار‌تری با فرزندان خود داشته باشید.

بهتر است که برای شنیدن حرف فرزند خود زمان مجزایی را در نظر بگیرید، یعنی یک زمان خاص تمام کار‌های خود را کنار بگذارید و با او بنشینید و به تمام حرف‌هایش بدون واکنش منفی و قضاوت گوش کنید. سپس با همدلی و درک او، یعنی اینکه خود را به جای او بگذارید و از دیدگاه او به مساله نگاه کنید، می‌توانید به او مسیر درست را نشان دهید. این کار شما به او حس امنیت و پذیرفته شدن می‌دهد. این کار احساسات منفی او را کاهش می‌دهد و حس احترام و درک شدن را به او منتقل می‌کند. امنیت، احترام و درک شدن از اساسی ترین نیاز‌های فرزند شما است. همدلی می‌تواند هدیه‌ بزرگی از طرف شما به فرزندتان باشد.

فراموش نکنید: «شما قرار نیست فرزند خوبی داشته باشید، شما قرار است فرزند کامل و سالمی داشته باشید.» پس تمرکز خود را بر خوب بودن فرزندتان نگذارید بلکه بر کامل و سالم بودن او بگذارید. «کامل» کسی است که تمام ویژگی‌های مثبت و منفی خود را دیده و پذیرفته است و چنین فردی از سطح سلامتی بالایی برخوردار است. وقتی ناراحت است نگویید نباید ناراحت باشی، وقتی حسادت می‌کند نگویید نباید حسادت کنی، وقتی گریه می‌کند نگویید نباید گریه کنی، و وقتی می‌خندد نگویید کمتر یا آهسته‌تر بخند اجازه دهید زندگی کند. فرزند شما یک انسان است با تمام ویژگی‌های مثبت و منفی انسانی. به جای تلاش برای خوب بودن او، به او کمک کنید که کامل باشد و مسیر و جهت سالم را انتخاب کند. اما لازمه این کار این است که ابتدا خود شما با مسیر سالم آشنا شوید زیرا مسیر سالم آن چیزی نیست که در باور عموم مردم است.

وقتی فرزندتان ناراحت است لازم نیست تمام تلاشتان را بکنید تا او احساس خوبی داشته باشد و ببیند اوضاع کاملا خوب است، فقط کافی است که با گوش دادن و همدلی با او اجازه دهید رشد کند و بداند که «گاهی در زندگی محدودیت‌‌هایی وجود دارد که باید آنها را بپذیرد. او باید یاد بگیرد که همیشه قرار نیست همه چیز بر وفق مراد ما باشد؛ می‌توانیم ناراحت شویم و ناراحت شدن طبیعی، لازم و صحیح است. گاهی بهتر است که فرزند شما با احساس فقدان مواجه شود. این احساس برای رشد و ادامه زندگی او لازم است. پس نگران نباشید، فقط همدل او باشید و گوشی شنوا برای او داشته باشید. اما این را هم به خاطر بسپارید که همدلی به این معنی نیست که در برابر بازی‌ها و دیکتاتوری‌های او سر خم کنید. بنابراین، اگر می‌خواهید فرزند سالم‌تر و بالغ‌تری پرورش دهید، گوش دادن و همدلی با او را در زمان‌‌هایی که او با احساس فقدان و محدودیت در زندگی مواجه می‌‌شود به برنامه تربیتی خود اضافه کنید. برای اینکه فرزند شما به حرف شما گوش کند، لازم است که ابتدا شما مثل یک دوست به حرف او گوش کنید و با او همدل شوید.