تشکل‌ها در توسعه صادرات غیر نفتی نقشی ندارند
امروز متاسفانه تشکل‌ها در حاشیه اقتصاد کشور هستند و در تصمیم گیری‌های کلان در امر توسعه صادرات غیر نفتی نقشی ندارند.این در حالی است که اساساً تشکل‌ها موظفند تصمیمات یک شبه مسئولین را که موجب کند شدن صادرات غیرنفتی و یا ایجاد موانع شده است، پیگیری نمایند. این مطلب را رضا نورانی رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در گفت و گو با دنیای اقتصاد بیان کرد و در پاسخ به اینکه چه موانعی روند رشد صادرات غیر نفتی را با کندی روبرو ساخته است، گفت: در حال حاضر عدم ثبات در قوانین صادرات، افزایش تصمیمات یک شبه، افزایش بهره‌های تولیدی و صادراتی در بانک توسعه صادرات، تعرفه صادراتی برای اقلام صادراتی مانند کااهای معدنی، کشاورزی و ......، مالیات بر ارزش افزوده و جلوگیری از ورود کانتینرهای یخچالی مهم ترین موانع کند شدن روند صادرات غیر نفتی در کشور است.
وی افزود: معتقدم هنوز عزم و اراده دولتی برای جهش در صادرات غیرنفتی وجود ندارد، هر چند در جلسه‌ای که در خدمت معاون اول ریاست جمهوری بودیم، پس از شنیدن مشکلات پیش روی صادرات اعلام کردند که در برنامه دولت عزم جدی دارد. به هرحال امیدواریم که امیدهای ما به یقین تبدیل گردد.
وی خاطرنشان ساخت: شورای عالی صادرات باید تنها متولی در امر صادرات غیرنفتی باشد تا فرامین آن ما را به جهش صادراتی امیدوار نماید.
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در باره نرخ ارز و تاثیر آن بر صادرات غیر نفتی گفت: دولت‌ها هر بار برای تثبیت نرخ ارز راهکاری ارائه نموده اند ولی بعد از گذشت ۴ یا ۸ سال، نرخ ارز ثابت نماند زیرا نتوانستند تورم را مهار کنند. امروز هم اگر دولت بخواهد همان سیاست‌ها را اعمال نماید، سرانجام یک روز بغض قیمت ارز خواهد ترکید.
به گفته وی، مهار نکردن تورم آثار مستقیم بر افزایش نرخ ارز دارد، زیرا هزینه تورمی روی قیمت تمام شده اثرگذار است و برای حضور در بازارهای جهانی نیاز است قدرت چانه زنی و رقابت پذیری داشته باشیم.
نورانی افزود: امروز بانک‌ها بر کاهش صادرات اثر مستقیم دارند زیرا صادرات غیرنفتی به اندازه بهره بانک‌ها سود ندارد، در نتیجه صادرات غیرنفتی اثر مستقیم بر توسعه تولید ، ارزآوری، اشتغال و نوآوری دارد. اگر نگاه به صادرات نفتی به صادرات غیرنفتی مبدل شود، می‌توان امیدوار بود که صادرات غیرنفتی جهش پیدا کند. نفت یک ارثیه محدود است و به زودی به پایان خواهد رسید. ما در فروش نفت هیچگونه پیشنهاد قیمتی نمی توانیم بدهیم و تابع بازار جهانی هستیم، اما در صادرات غیرنفتی باید تابع قیمت تمام شده باشیم.
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران تاکید کرد: همه ما امید به افق‌های روشن داریم زیرا توانمندی‌ها، پتانسیل‌های موجود، تفکر تیزهوشانه، عملکرد رو به جلو و دستاوردهای علمی و فرهنگی ما را امیدوار نموده که اقتصاد ایران رو به رشد است، اما سرعت آن مستلزم عزم دولتی است.