سونامی شکایت علیه عربستان

چراغ سبز کنگره به مردم آمریکا برای شکایت از عربستان سعودی موجب رونق شرکت‌های حقوقی در ایالات‌متحده شده است. در این زمینه گفته می‌شود در هفته‌ای که گذشت، شرکت‌های حقوقی در مناطق پایین شهر نیویورک به طرز گسترده‌ای آگهی تبلیغاتی خود را به داخل صندوق‌های پستی مردم انداخته و از آنها خواسته‌اند از عربستان سعودی شکایت کنند.

در حالی که هنوز ده روز از الغای وتوی باراک اوباما از سوی کنگره نگذشته است شرکت‌های حقوقی در سطحی وسیع اقدامات خود را برای سود بردن از این قانون آغاز کرده‌اند.در روی برگه‌هایی که شرکت‌های حقوقی اقدام به پخش آن کرده‌اند نوشته‌اند اگر از زمان حملات تروریستی در نیویورک در ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ تا ۳۰ ماه مه سال ۲۰۰۲ دچار سرطان شده‌اند یا از بیماری مرموزی رنج می‌برند (شامل بیماری‌های روانی هم می‌شود) می‌توانند علیه عربستان سعودی اقامه دعوی کنند.

نیوزویک اخیرا در شماره ۱۶ سپتامبر خود به مناسبت پانزدهمین سالگرد حادثه ۱۱ سپتامبر نوشت سونامی سرطان پس از حادثه ۱۱ سپتامبر در نیویورک به وجود آمده است. این مجله در گزارشی با عنوان موج دوم ۱۱ سپتامبر در یک گزارش تحقیقی نوشت: ۴۰۰ هزار نفر به دلیل حادثه ۱۱ سپتامبر به شکل مستقیم و غیرمستقیم متاثر شده‌اند. به نوشته این مجله از اثرات حادثه ۱۱ سپتامبر افزایش سرطان و بیماری‌های روحی و جسمی کسانی بوده که مستقیم و غیرمستقیم با این حادثه در ارتباط بوده‌اند. در این گزارش، گزارشگر با برخی از کسانی که در این حادثه حضور داشته‌اند ارتباط برقرار کرده و از مصایب آنها نوشته است. پالاسیدو پرز، یکی از کسانی که در لحظه حادثه در برج بوده است می‌گوید: «کبد من متورم شده است، گویی که یک لوله داخلی دور کمر من کشیده‌اند.» پرز جزو نیروهای اورژانسی بوده که در آن روز وظیفه داشته است تا به آسیب‌دیدگان این حادثه کمک کند.

پرز اضافه می‌کند: من در زمین صفر (محل حادثه) بودم و اوضاع روحی و جسمی‌ام روز به روز بیشتر خراب می‌شد. فکر کنم از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹ در حدود ۵ تا ۶ بار به دلیل مشکلات قلبی در اتاق ویژه بستری شدم. براساس تحقیقاتی که پس از ۱۱ ستامبر صورت گرفته است بیشتر کسانی که با این حادثه در ارتباط بودند به ترتیب به بیماری‌های قلبی، ریوی و سرطان دچار شده‌اند. بر این اساس تخمین زده می‌شود که هزاران نفر خود را آماده شکایت از عربستان سعودی کنند. این سونامی می‌تواند در واقع رابطه بین دو کشور را بیش از پیش بحرانی کند.به نوشته نیوزویک شمار کسانی که به دلیل حادثه ۱۱ سپتامبر از بیماری رنج می‌برند در حال افزایش است. پیش‌تر برخی از حامیان طرح کنگره گفته بودند وتوی باراک اوباما در واقع ظلم و ستمی است که کاخ سفید در حق مصدومان و مجروحان این حادثه می‌کند. این در حالی است که با چراغ سبز کنگره فرصت برای بسیاری از مردم طبقات پایین شهر نیویورک فراهم شده است تا بتوانند به‌طور رسمی علیه عربستان سعودی اعلام شکایت کنند.

گفته می‌شود بیماری‌های تنفسی مانند آسم پس از حادثه ۱۱ سپتامبر بسیار افزایش یافته است. یکی از مصدومان روز حادثه که حاضر نشده نام خود را به نیوزویک بگوید تصریح می‌کند که وی در نزدیکی برج‌های دوقلو زندگی می‌کرده اما پس از حادثه تنگی نفس گرفته است. وی می‌گوید که بعد از آن حادثه شب‌ها هراسان از خواب برمی‌خیزد و مجبور می‌شود که از اسپری استفاده کند. پرز و افراد دیگر جزو هزاران نفری هستند که به تشخیص پزشکان پس از حادثه ۱۱ سپتامبر به بیمای‌های مرموز دچار شده‌اند. زمین صفر (محل حادثه) تبدیل به یک معضل جدید برای مردم نیویورک شده است. کسانی که در اثر تماس با محل حادثه ۱۱ سپتامبر دچار بیماری‌های گوناگون شده‌اند و می‌توان از آن به عنوان موج دوم قربانیان حادثه ۱۱ سپتامبر نام برد.برخی از پزشکان می‌گویند که آنها قربانیانی داشته‌اند که پس از حادثه ۱۱ سپتامبر به سرطان دچار شدند اما نتوانستند از این بیماری جان سالم به در ببرند. گفته می‌شود تنها ۲۶۵ نفر به این طریق فوت کرده‌اند.

براساس این قوانین خانواده‌های افراد آسیب دیده که اعضای خود را به این دلیل از دست داده‌اند می‌توانند با استفاده از فضای جدیدی که ایجاد شده علیه حامیان این حمله اقامه دعوی کنند. در اثر حادثه ۱۱ سپتامبر بیش از ۳ هزار نفر کشته شدند اما یک برآورد آماری نشان می‌دهد که بیش از ۴۰۰ هزار نفر به دلیل مشکلات به‌وجود آمده پس از حادثه ۱۱ سپتامبر دچار بیماری شده‌اند. سوخت ناشی از بنزین هواپیما و سایر محصولات خطرناکی که پس از انفجار برج‌ها به‌وجود آمد جزو عواملی است که گفته می‌شود در شیوع بیماری‌هایی مانند سرطان نقش اساسی دارند.

به نظر می‌رسد با وقوع سونامی بیماری پس از ۱۱ سپتامبر سونامی شکایت علیه دولت عربستان در راه باشد. به گفته کارشناسان، عربستان در زمین صفر بازنده اصلی بوده است. طرح کنگره موجب شده تا عربستان برای فرار از بلوکه شدن اموال و دارایی‌های خود به فکر خروج آن بیفتد. اما برخی پیش‌بینی می‌کنند با توجه به طول کشیدن خروج دلارهای نفتی عربستان سعودی بخشی از اموال این کشور توسط آمریکایی‌ها به سود قربانیان ۱۱ سپتامبر بلوکه شود.

سونامی شکایت علیه عربستان