فاتحه اقتصاد در دولت نهم و دهم خوانده شد
دنیای اقتصاد- عضو خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: نفوذ بیش از حد سیاست در اقتصاد، این بخش را دچار مشکل کرده است. به گزارش ایسنا، محسن شرکاء، با بیان اینکه حدود 12 هزار قانون وضع شده در کشور داریم، ‌عنوان کرد: امروز لازم است در مواردی قانون‌زدایی کنیم و مجلس شورای اسلامی باید در زمینه تصمیم‌گیری‌های اقتصاد به طور فوری عمل کند. وی افزود: برای مثال در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی باید هر قانونی که سرعت تحقق این سیاست را کاهش می‌دهد، حذف کنیم و تمام دستگاه‌ها باید در جهت تحقق این سیاست هم جهت باشند.
شرکاء با بیان اینکه امروز در زمان جنگ اقتصادی هستیم، تصریح کرد: زمانی که یک کشور در حال جنگ است از قوانین خاصی تبعیت می‌کند و برخی از قوانین گذشته تغییر می‌کند و امروز ما در صحنه اقتصادی در این مرحله قرار داریم.
رئیس انجمن ماشین‌سازی خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با بیان اینکه امروزه در بخش تولید افراد شایسته‌ زیادی داریم، عنوان کرد: این افراد شایسته در صحنه جنگ اقتصادی نیازمند تجهیزات هستند تا پیروز شوند. وی به مشکلات مختلف زیرساختی و قانونی برای تحقق توسعه اقتصاد اشاره و اظهار کرد: در قانون ما کارفرما،‌ کار، کارگر، تولید و ... به درستی تعریف نشده است و به همین دلیل می‌بینیم علی‌رغم تاکید مقام معظم رهبری در زمینه‌های مختلف اقتصادی و نام‎گذاری سال‌های مختلف به این موضوع از جمله کار و تلاش مضاعف، ‌جهاد اقتصادی و… هیچ یک از این موضوعات محقق نمی‌شود زیرا تحقق این موضوعات عزم و اراده ملی می‌طلبد که ما هنوز به این اعتقاد نرسیده‌ایم.

در تصمیمات اقتصادی
محافظه کاری می شود
شرکاء با بیان اینکه متاسفانه در گرفتن تصمیمات اقتصادی محافظه‌کاری می‌کنیم، عنوان کرد: زمانی که نفوذ سیاست در بخش اقتصاد فراتر از حد معمول شود و به اصطلاح اقتصاد دچار سیاست‌زدگی شود هم سیاست و هم اقتصاد ضربه می‌خورد. وی ادامه داد: اقتصاد و مشکلات آن با علم حل می‌شود و راهکارهای علمی و اقتصادی می‌طلبد اما متاسفانه در مجلس بیشتر از ورود به بحث‌های اقتصادی از منظر علمی، از منظر سیاسی به آن پرداخته می‌شود.
عضو خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی تصریح کرد: در حال حاضر چند درصد از افرادی که در مجلس شورای اسلامی هستند از بخش خصوصی انتخاب شده‌اند؟ بیشتر افرادی که در مجلس‌اند به طور عملی با مشکلات بخش اقتصادی آشنا نیستند و طبیعتا تحصیلات آکادمیک با تجربه متفاوت است. وی گفت: به دنبال این هستیم تا بخش‌های مختلف اقتصاد در مجلس شورای اسلامی کرسی داشته باشند و در این کرسی‌ها کسانی حضور خواهند یافت که از ریشه صنعت، ‌علم، تولید و … دارای تجربه باشند چرا که نخبگان اقتصادی باید به مجلس ورود پیدا کنند.
شرکاء گفت: در دولت نهم و دهم معادل صد سالی که از زمان کشف نفت می‌گذرد درآمد نفتی داشتیم و با این درآمد می‌توانستیم مجددا ایران را بنا کنیم، اما متاسفانه در همین زمان که فرصت مناسبی داشتیم فاتحه اقتصاد را خواندیم که البته فقط یک نفر مقصر نبود بلکه در به وجود آمدن این فاجعه همه ما به سهم خود مقصر بودیم.
رئیس انجمن ماشین‌سازی خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی اظهار کرد: در دوره‌های قبل هشت محور برای نظام اقتصادی کشور تعریف شد که یکی از این محورها اصلاح نظام مالیاتی، بانکی و اصلاح قیمت‌ها(هدفمند کردن یارانه‌ها) بود. وی ادامه داد: دولت آن بخش از این هشت محور را که فکر می کرد برای او درآمد ایجاد می‌کند یعنی هدفمندی یارانه‌ها را به نادرستی اجرا کرد و از دو بخش اصلی که زیرساخت تحقق اهداف بخش‌های بعدی بودند، غافل شد و همین غفلت از اصلاح نظام بانکی و مالیاتی بود که مشکلات عدیده امروز را به وجود آورد.
شرکاء ادامه داد: این بی‌توجهی به اصلاح نظام بانکی و مالیاتی باعث شد تا بانک‌ها رفتار نامناسبی با تولیدکنندگان داشته باشند و این در حالی است که تنها راه تحقق توسعه پایدار از مسیر تولید خواهد بود.
عضو خانه صنعت معدن و تجارت خراسان رضوی در ادامه با اشاره به تسهیلات ۳۰ درصدی در نظر گرفته شده برای بخش تولید، عنوان کرد: اگر تولید بخواهد از این تسهیلات استفاده کند یا این میزان را به بخش صنعت خواهد برد که قطعا برنخواهد گشت و به معوقه بانکی تبدیل می‌شود یا به سفته‌بازی روی می‌آورد. وی تاکید کرد: نرخ تسهیلات باید اصولی باشد و نرخ مالیات باید براساس درآمد تولیدکنندگان باشد امروز آلمان برای مسلمانان کشور خود بانک اسلامی با بهره کم تاسیس می‌کند و در این بانک پرداخت وام برای الکل، قمار، خرید خوک و … ممنوع است و تسهیلات آن با بهره‌های زیر پنج درصد اعطا می‌شود و این در حالی است که ایران به عنوان یک کشور اسلامی به تولیدکننده خود بهره ۳۰ درصدی می‌دهد!

نرخ بهره بانکی باید به ۱۸ درصد می رسید
شرکاء گفت: در شرایط کنونی که تورم به 14 درصد رسیده است بهره‌ بانک‌ها نیز باید به 18 درصد می‌رسید اما در حال حاضر ما خلاف این جریان را شاهد هستیم.
رئیس انجمن ماشین‌سازی خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در خصوص مذاکرات هسته‌ای، عنوان کرد: امروزه پنج کشور قدرتمند دنیا پای یک مذاکره بی‌سابقه با ایران نشسته‌اند و وزیر امور خارجه ۹ روز از وقت خود را به این مذاکره اختصاص داد این یعنی هم ایران و هم کشورهای قدرتمند دنیا به این نتیجه رسیده‌اند که راهی جز توافق وجود ندارد.
شرکاء تصریح کرد: در چند سال گذشته و به خصوص دهه اخیر با تصمیمات نادرستی که در بخش اقتصاد گرفته‌ایم بحران اقتصادی را به وجود آمده این درحالیست که می‌توانستیم از همان تحریم‌های به وجود آمده قبل از اینکه به تهدید تبدیل شوند به عنوان فرصت استفاده کنیم اما متاسفانه با تحریم‌ها با تدبیر برخورد نکردیم. وی افزود: دولت تدبیر و امید با موضوع تحریم با منطق و ضمن حفظ ارزش‌ها برخورد کرد که اگر این شرایط در گذشته ایجاد می‌شد مطمئنا امروز کشور در زمینه اقتصادی بسیار بهتر عمل می‌کرد و اکنون می‌بینیم که تیم مذاکره‌کننده با حمایت رهبر مقام معظم رهبری به درستی این موضوع را هدایت می‌کند.