نابلدان تبلیغات، دشمنان محصولات

گروه گفت و گو- درخیابان‌‎های شهر بیش از اینکه چشم درگیر مناظر سبز و فضای شهری شود، نظرها به تبلیغات شهری جلب می‌شود: تبلیغ پیش پا افتاده ترین محصولات مورد مصرف روزانه تا تجملاتی و شیک ترین آن‍ها.تابلو ها و بیلبوردهای غول‌آسای تبلیغاتی چنان جنگی در اصفهان راه انداخته اند که ناخودآگاه تکرار و چندباره دیدن این محصول مشتری را به خرید و یا استفاده حتی یک بار از آن قانع می‌کند. شیوه ای که درعلم تبلیغات به آن اقناع می‌گویند. اقناعی با شعارهای آرمانی و چهره‌های محبوب کار خود را ساده تر می‌کند.

مشکل سوالاتی است که در ذهن ها همچنان می چرخد و پاسخ تلخی هم دارند: استانداردهای تبلیغات در اصفهان چگونه است؟ آیا این شهر طبق استانداردتبلیغات خود را پیش می‌برد و طراحان تبیلغاتی به فاکتورهای مهم در این علم اهمیت می‌دهند؟ اصلا طراح تبیلغاتی کیست؟ آیا هرکس به نرم افزار طراحی مسلط بود می‌تواند در تبلیغات اعتمادها را جلب‌کند و حرفه ای لقب بگیرد؟داوود اصفهانی- طراح تبلیغات تجاری اصفهان- در رابطه با علل شکل‌گیری کانون‌های تبلیغاتی نوین در اصفهان با اشاره به گروه بندی این کانون‌ها گفت: کانون‌های تبیغاتی در اصفهان وارد گروه بندی‌های تخصصی شده اند. گروه طراحان گرافیک، گروه دفاتر تبلیغاتی که مکمل های تبلیغاتی را فروشندگی می‌کنند وگروه افراد جویای کار که نرم افزار فتوشاپ را دوره دیده و یاد گرفته اند وگروه دیگر گروه مشاوران بازاریابی و تبلیغات هستند.

اصفهانی ادامه داد: گروه طراحان گرافیک که در طول دوران تحصیلی خود با تبلیغات آشنا می شوند و تنوع گسترده محصولات تبلیغاتی ذهن آنها را برای ایده پردازی و طرح‌های گوناگون آماده می‌کند؛ برای آینده شغلی و رفع نیازهای خود وارد کانون‎های تبلیغاتی می شوند. این درحالی است که گروه مکمل های تبلیغاتی که فروشندگان هدایای تبلیغاتی و سازه های نمایشگاهی و بازاریابان رسانه ای هستند، تخصصی در امور تبلیغاتی ندارند و فقط جنس وارداتی جدید را به فروش می‌رسانند.این کارشناس تبلیغاتی ادامه داد: اما برخی افراد گروه جویای کار که نرم افزارهایی چون فتوشاپ را در دوره های کوتاه آموخته و با این فکر و ذهنیت که با کپی برداری از ایده دیگران و نوشته های یک طرح می‌توانند طرح جدید خلق کنند، خود را طراح نامیده و با استفاده از ضعف قانونی که هر رشته ای با مدرک لیسانس می‌تواند دفتر تبلیغاتی ثبت کند شرکت تبلیغاتی تاسیس می‌کنند .نویسنده کتاب ۱۰ نکته کلیدی افزود: گروه مشاوران که دوره های مدل کسب و کار و تحلیل بازار و روش های بازاریابی و تبلیغات را در تحصیلات خود جای داده اند با در نظر گرفتن تولیدات و مخاطبان مورد نظر برای هر محصول، روش تبلیغاتی خاص آن را پیشنهاد می‌دهند و با بهره گیری از گروه طراحان گرافیک نتایج این تحلیل را به مرحله طراحی می‌رسانند.

اصفهانی با اشاره به اینکه افراد غیر مرتبط با هزینه های مادی کم، شرکت های کوچک تبلیغاتی ثبت می‌کنند گفت: آنان برای جذب مجریان اجرایی به سراغ افراد جویای کار که نرم افزار فتوشاپ را می‌دانند رفته و با دریافت هزینه های کم در قبال ارایه محصول گرافیکی نامرغوب، تعرفه های اصناف مربوطه را تخریب و ذهنیت مخاطبان را نسبت به تاثیر حرکت‌های تبلیغاتی ضعیف می‌کنند، در حالی‌که کانون‌های تبلیغاتی با " پشتوانه فکر و ذهنیت افراد " سرمایه گذاری می شود؛ نه صرفا با کامپیوتر و نرم افزار و کاربر ارزان قیمت .وی ادامه داد: راهکارهای ارائه شده توسط شرکت‌های نامرغوب باعث اجرای ایده های تکراری و قدیمی و یا بهتر بگویم تاریخ مصرف گذشته خواهد بود و باعث صرف هزینه و از دست رفتن زمان، بدون رسیدن به هدف صحیح تبلیغاتی است. برای هر محصول و هر تولیدی مخاطبانی مورد هدف قرار می‌گیرند که به کاربرد آن محصول نیاز دارند . تبلیغات باید هدفمند برای مشاهده مخاطب خاص خود را داشته باشند.این کارشناس تبلیغاتی در رابطه با نقش تبلیغات در توسعه بازارهای نوین گفت: شرکت‌هایی که هویت بصری و برندینگ را رعایت کرده اند و در ذهن و خاطر مخاطبان جای خود را بازکرده اند، تبلیغات نامحسوس و غیرمستقیم و مخاطبان مشتاق خود را دارند و فقط هر از چندگاهی اعلام موجودیت می‌کنند ولی شرکت‌هایی که رقیب دارند و یا محصول جدیدی را معرفی خواهندکرد ، نیاز به این دارند که دیده شوند.

اصفهانی ادامه داد: در مجموعه های فروش، مخاطبان به نیّت خرید وارد آن می‌شوند و از جمله مکان هایی هستند که محصولات شرکت‌های مختلف در کنار هم قرار می‌گیرد و هر کدام که بیشتر بتواند خودنمایی کند در سبد خرید مخاطب قرار خواهدگرفت، این خودنمایی و معرفی فقط در محیط خرید نیست بلکه در رسانه های مختلف نیز باید تاثیرگذاری لازم را داشته باشند. در مکان های فروش نوین مشتری یا مخاطب وقت کمتری را صرف انتخاب و پیداکردن محصول مورد نظر می‌کند ولی تنوع و تعداد بیشتر خواهدبود، پس در همان زمان کم باید محصولات خود را معرفی و در سبد کالا قرار دهند و این کار باید سنجیده و حساب شده باشد و اینجاست که نقش مدیران تبلیغاتی دیده می شود. نویسنده کتاب «پاسخ به ۳۰۳ سوال طراحان قبل از چاپ» ازاستانداردهای تبلیغاتی دراصفهان این چنین گفت: اصفهان شهری سنتی است و بازارهای قدیمی زیادی در مرکز شهر دارد که زیر نظر فروشندگان وتولید کنندگان سنتی اداره می شود. ولی شهرک‌های صنعتی در اطراف شهر با قدرت تولیدات خود را عرضه می‌کنندو به دنبال بازارهای فروش هستند. در این زمانه که شرکت‌های تولیدی در هر زمینه با رقیبان داخلی و خارجی مواجه هستند، اشتباه در تبلیغات توسط نابلدان و مدیران تبلیغاتی که ریشه و اصالتی در تبلیغات و فرهنگ تبلیغات ندارند، باعث می‌شود تولیدات یک شرکت یا واحد تولیدی نتواند به فروش خوب برسد و شکست را تجربه کند.

وی ادامه داد: مدیران با تجربه در زمینه تبلیغات لازم است با بهره‌گیری از طراحان، ایده های خلاق و کارآمد ایجاد کنند و با تحلیل بازار و نیاز مصرف‌کننده، تولیدات را به بازار هدف معرفی کنند. مدیران تبلیغات باید به رسانه هایی که مخاطبان از آن استفاده می‌کنند آگاهی داشته باشند، نسل جدید و جوان برای پیدا کردن محصولاتی که بتواند نیازهای خود را بر طرف کند کمتر از تجربه افراد استفاده می‌کند و سعی می‌کند بدون اینکه از محیط خانه یا محل کار خود جدا شود و مغازه به مغازه اطلاعات جمع کند، به صورت آسانتر و سریع از محیط مجازی استفاده کند و در نرم افزارهای ارتباط جمعی برای سوالات خود جواب پیداکند.داوود اصفهانی سخن خود را اینگونه به پایان رساند که استاندارد در تبلیغات اصفهان وجود ندارد و برای هر محصولی و هر مخاطبی، روشی خاص باید اجراکرد و این امر در تخصص مشاوران تبلیغاتی است.