گرچه خانواده‌ها به موفقیت تحصیلی فرزندان‌شان اهمیت فراوانی می‌دهند و آنها را برای این موفقیت آماده می‌کنند، اما فصل پاییز و زمان بازگشت به مدرسه معمولا دوره پرهزینه‌ای برای آنها محسوب می‌شود.
مخارج مدرسه از هزینه خودکار و مداد گرفته تا دفتر و کتاب به سرعت افزایش می‌یابد و ممکن است به یک دردسر هرساله تبدیل شود. اما با یک برنامه‌ریزی قبلی می‌توانید برخی از هزینه‌های بازگشت به مدرسه را مدیریت کنید و در حساب بانکی خانواده پول بیشتری برای مخارج پیش‌بینی نشده مانند گردش علمی و رویدادهای ورزشی نگه دارید. در اینجا روش‌هایی برای صرفه‌جویی در مخارج بازگشت به مدرسه ارائه می‌شود:

استفاده از وسایل قدیمی
وسایلی را که از سال تحصیلی قبل باقی مانده جمع‌آوری کنید و ببینید کدام یک از آنها دوباره قابل استفاده است. مدادهای نوک شکسته را بتراشید، ابزار ریاضی(گونیا، پرگار و غیره) را تمیز کنید و آنها را برای استفاده مجدد آماده کنید. اگر کوله‌‌پشتی قابل استفاده است، آن را برای استفاده مجدد تمیز و آماده کنید. این کار علاوه‌بر کاهش هزینه‌های خانواده صرفه‌جویی را به فرزندان آموزش می‌دهد. این کار در شکل‌دهی به شخصیت کودکان و نسل آینده موثر است.

خرید عمده
وسایل و ابزار مدرسه را به صورت عمده بخرید و یک کمد طبقه‌بندی شده را به نگهداری این وسایل اختصاص دهید. در اواسط سال تحصیلی اگر ابزار و وسایل فرزندتان گم یا خراب شد، می‌توانید از ذخیره این کمد استفاده کنید. البته باید به فرزندان‌تان آموزش دهید از وسایل‌شان به خوبی مراقبت کنند و آنها را خراب یا گم نکنند.

تقسیم خریدها با دیگر والدین
قبل از اینکه ابزار خاصی مانند ماشین حساب یا کلاسورهای رنگی خریداری کنید، ببینید آیا در اطرافتان کسی این ابزار را دارد تا با او معامله کنید. برای مثال، ممکن است فرزند شما ظرف غذایی با طرح باب‌اسفنجی داشته باشد که دیگر مناسب سن او نیست؛ ولی کسی در اطراف شما باشد که آن را بخواهد. در این صورت می‌توانید آن را با وسایل مورد نیاز فرزندتان عوض کنید.

خرید خارج از فصل
به جای اینکه پول زیادی را برای جدیدترین مدها بپردازید، برای خرید لباس مدرسه خارج از فصل خرید کنید. یعنی لباس‌های زمستانی را در تابستان و لباس‌های تابستانی را در زمستان خریداری کنید. به این روش می‌توانید لباس‌های زیادی را با پایین‌ترین قیمت بخرید. اگر فرزندتان هنوز در سن رشد است، برای خرید پوشاک، سایز تقریبی او را حدس بزنید یا یکی دو سایز بزرگ‌تر بخرید؛ چون بالاخره اندازه‌اش می‌شود.

استفاده از چک رایگان
معمولا مدارس برای برنامه‌هایی مانند گردش علمی، برنامه‌های ورزشی و دیگر هزینه‌ها از والدین چک می‌گیرند. بنابراین باید حساب بانکی‌ای داشته باشید که چک نامحدود رایگان ارائه می‌کند.

خرید وسایل در زمان مورد نیاز
در دبیرستان‌ها سیستم ترمی اجرا می‌شود. بنابراین برای فرزند دبیرستانی خود وسایلی خریداری کنید که در ترمی که در آن ثبت‌نام کرده است، لازم دارد؛ چون اگر وسایل ترم بعدی را هم خریداری کنید، ممکن است این وسایل گم یا خراب شوند و مجبور شوید دوباره برای خرید آنها هزینه کنید.

وسایل ورزشی جدید نخرید
وسایل ورزشی از پرهزینه‌ترین وسایل مدرسه هستند. اما نیازی نیست این وسایل را خریداری کنید. می‌توانید آنها را از دانش‌آموزان سال بالایی قرض بگیرید.
علاوه‌بر موارد ذکر شده، بودجه‌ای را برای بازگشت به مدرسه درنظر بگیرید و این مساله را با فرزندان‌تان درمیان بگذارید. قبل از رفتن به فروشگاه، فهرستی از وسایل مورد نیاز فرزندتان تهیه کنید. اگر فرزندتان کوله‌پشتی گران‌قیمتی را انتخاب کرد که در این فهرست نیست، از این فرصت برای آموزش برنامه‌ریزی مالی به او استفاده کنید. آموزش مدیریت مالی به فرزندان از سن مدرسه علاوه‌بر کاهش هزینه‌های خانواده، آنها را برای مدیریت و برنامه‌ریزی مالی در بزرگسالی آماده می‌کند. پولی را که به این شیوه‌ها پس‌انداز می‌شود، می‌توان صرف کمک به دانش‌آموزانی کرد که به‌دلیل نیاز مالی قادر به ادامه تحصیل نیستند. به این ترتیب فرزندان‌تان کمک به دیگران را یاد می‌گیرند و از سوی دیگر، افراد بیشتری می‌توانند به تحصیل خود ادامه دهند و درنتیجه در آینده جامعه تحصیلکرده و پیشرفته‌تری خواهیم داشت.