فروش یادگار دکتر پورشه!

مهندس فردیناند پورشه یک نام فراموش نشدنی در تاریخ خودرو جهان به حساب می‌آید. حالا فکرش را بکنید ماشینی را سوار شوید که شخص فردیناند پورشه شخصا بر ساخت آن نظارت داشته است. فولکس واگن بیتل مدل ۱۹۴۳ خودرویی است که در اوج دوران جنگ جهانی دوم ساخته شده است. در روزهایی که بخش زیادی از صنعت خودرو اروپا به دلیل جنگ متوقف شده بود، فولکس واگن با قدرت تمام تولید می‌شد. به تازگی یک دستگاه از این خودرو برای فروش گذاشته شده است. خودرویی که برای خرید آن باید بیش از ۲۹۵ هزار دلار پرداخت کرد. با این پول می‌شود یک دستگاه رولزرویس گوست خرید. اما خب رولزرویس گوست از دل بزرگ‌ترین جنگ تاریخ بشریت بیرون نیامده و مهندس پورشه هم بر ساخت آن نظارت نکرده است.

جالب است بدانیم که این فولکس واگن در همان سال تنها ۸۵۰ دلار به فروش می‌رسید. این فولکس واگن به‌طور کامل مورد بازسازی قرار گرفته و از رنگ کربنی مات برای بدنه آن استفاده شده است. این خودرو از نسلی از فولکس بیتل است که هنوز به یک ماشین چهار در تبدیل نشده بود. ساختار طراحی داخلی آن در ساده ترین حد ممکن است. در بازسازی انجام شده این سادگی حفظ شده اگر چه روکش صندلی‌های آن کمی ظاهر امروزی دارد. موتور خودرو در عقب قرار گرفته و ساختار هواخنک دارد. تاقبل از پایان جنگ جهانی دوم فولکس بیتل تنوع موتور زیادی نداشت و از دو موتور ۱۱۰۰ و ۱۲۰۰ سی سی برای آن استفاده می‌شد. این موتورها دارای آرایش سیلندر معروف به H شکل بودند. فردیناند پورشه بعدها با اصلاح طراحی آن موتور تخت یا بکسوری را برای خودرو پورشه طراحی کرد. موتور ۱۱۰۰ سی سی این خودرو می‌تواند ۳۹ اسب بخار قدرت تولید کند. گشتاور آن هم ۸۲ نیوتن متر است. با این مشخصات فولکس بیتل می‌توانست به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد. برخی منابع هم سرعت نهایی آن را با این موتور ۱۲۰ کیلومتر در ساعت ذکر کرده‌اند.

مصرف سوخت آن هم ۲/ ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. مجموعه این موارد بود که بیتل را در زمان خودش به یک خودرو اقتصادی تبدیل کرده بود. وزن این خودرو نیز در مدل ۱۹۴۳ نزدیک به ۸۲۰ کیلوگرم است. بنا براسنادی که همراه با این ماشین ارائه شده، این دومین باری است که این خودرو به حراج گذاشته می‌شود. مرتبه قبل قیمت ۸۷ هزار دلار برای آن پرداخت شده بود. خودروهای فولکس واگن به ویژه در دهه اول تولید آن تغییرات شکلی کمی نسبت به هم دارند که تشخیص مدل‌های قدیمی آن را نسبت به هم دشوار می‌کند. به همین دلیل مدل‌های قدیمی که دارای اسناد و پلاک هویت (وین نامبر) مشخص‌کننده هستند از ارزش بسیار بالایی برخوردارند و تعداد زیادی از آنها نیز باقی نمانده است. فولکس واگن از سال ۱۹۳۸ تا ۲۰۰۳ به‌طور مستمر تولید می‌شد. تیراژ تولید آن بیش از ۲۱ میلیون و ۵۳۰ هزار دستگاه است که برای مدت‌ها عنوان پرتیراژترین خودرو جهان را در اختیار داشت. در حال حاضر فولکس واگن به‌طور محدود و تنها برای زنده نگه داشتن نام بیتل این خودرو را روی پلت‌فرم فولکس واگن گلف تولید می‌کند.