بازار داغ سوئیت و آپارتمان اجاره ای
دنیای اقتصاد،گروه مسکن- شهر مشهد با وجود حرم مطهر رضوی، جاذبه‌های تاریخی، ییلاقات دیدنی و خوش آب و هوا و خدمات بهداشتی و سلامتی مناسب، همه ساله میزبان بیش از 25 میلیون زائری است که فصل تابستان را به شلوغ‌ترین فصل این شهر بدل می‌کنند. بدون شک حضور این حجم گسترده از مسافران، تقاضاهای بسیاری را برای کالاها و خدمات در پی خواهد داشت که یکی از مهم‌ترین این تقاضاها، تقاضا برای مسکن است. ساده‌ترین پاسخ به این تقاضا را می‌توان در هتل‌ها جست‌وجو کرد، به همین خاطر به سراغ چند هتل در سطح شهر رفتیم. جالب این بود که قیمت ارزان‌ترین اتاق دو تخته برای یک شبانه‌روز اقامت 175 هزار تومان بود، برخی نیز بسته به کیفیت اتاق‌های دو تخته، مبالغ 268هزار تومان، 304هزار تومان و 382 هزار تومان را اعلام کردند و بعضی نیز علاوه بر کیفیت اتاق‌های دو خوابه، زمان ارائه خدمات را نیز عاملی برای قیمت دانسته و قیمت ارزان‌ترین اتاق دو تخته هتل را که 390 هزار تومان بود، برای پس از تیر ماه به 490 هزار تومان اعلام کردند. اما مسافرانی که توان پرداخت چنین مبالغی را ندارند، چگونه می‌توانند سرپناهی را برای خود مهیا کنند؟
برای پاسخ به این سوال کافی است در خیابان‌های مشهد، به‌ویژه خیابان‌های منتهی به حرم مطهر رضوی گام بردارید تا با صحنه‌ای متداول مواجه شوید، جوانانی در حاشیه خیابان‌ها با دستانی کشیده برگه‌هایی را از نظر مسافران می‌گذرانند که روی آنها نوشته شده: «هتل، آپارتمان، سوئیت». در مشهد به این جوانان «زوارکش» می‌گویند، آنها علاوه بر ارتباط با هتل‌ها، بازار موازی هتل‌ها یعنی اجاره کوتاه‌مدت (چند روزه) سوئیت‌ها و آپارتمان‌های شهر را نیز در دست دارند.
زوارکش‌ها و بازار موازی
تامین مسکن مسافران
به سراغ چند تن از زوارکش‌ها در خیابان امام رضا و راه آهن مشهد می‌رویم، پای صحبتشان می‌نشینیم، در می‌یابیم که این افراد به صورت کاملا قانونی و زیر نظر اماکن مشغول به فعالیت هستند. هر یک به نوبت کارت‌های شناسایی‌شان را نشان می‌دهند و می‌گویند ماهانه مبلغی را به اداره اماکن واقع در خیابان طبرسی پرداخت می‌کنند. برخی از آنان این مبلغ را معادل 40 هزار تومان و بعضی معادل 20 هزار تومان عنوان می‌کنند. در ادامه از درآمد آنها جویا می‌شویم و درمی‌یابیم که بسته به مهارت، تجربه و تراکم مسافران پورسانتی 20 الی 40 درصدی دریافت می‌کنند، اما به قول خودشان «حساب و کتاب ندارد» گاه تا یک هفته هیچ معامله‌ای انجام نمی‌شود و گاهی طی یک روز چندین معامله را صورت می‌گیرد.
در ادامه گفتگو وارد جزئیات می‌شویم و قیمت خانه‌ها را می‌پرسیم که می‌گویند بسته به نزدیکی به حرم، نزدیکی به خیابان اصلی، متراژ بیشتر، افزایش تعداد اقامت‌کنندگان در یک واحد و کیفیت، امکانات و نوساز بودن خانه‌ها قیمت‌ها متفاوت است. نکته جالب توجه در صحبت برخی از این زوارکش‌ها بیمه بودن خانه‌ها است، به این معنا که مسافران ساکن در یک خانه نسبت به حوادث احتمالی بیمه هستند.
قیمت خانه‌ها در خیابان امام رضا و در ایام عادی تابستان به قرار جدول زیر است، اما در اعیاد، مناسبت‌های خاص که منجر به افزایش تقاضای مسکن می‌شود این قیمت‌ها تا دو برابر افزایش می‌یابد و قیمت برخی خانه‌ها به شبی 300 هزار تومان هم می‌رسد، اما در اطراف راه‌آهن قیمت‌ها اندکی پایین‌تر است و قیمت‌های اولیه سویئت،آپارتمان یک‌خوابه و دو‌خوابه به ترتیب 25 الی 35هزار تومان، 40 الی 50هزار تومان و 50 الی 60هزار تومان است که بسته به کیفیت، قیمت هر یک از واحدهای فوق افزایش می‌یابد. برای مثال هم اکنونی سوئیتی بسیار با کیفیت با اجاره روزانه 100 هزار تومان موجود است و سرانجام آنکه قیمت‌ها در ایام شلوغ تابستان دو برابر هم می‌شود.