چرا انسان‌های با هوش هیجانی بالا زندگی بهتری دارند؟

متاسفانه بسیاری از مردم دنیا، قوانین هستی را به درستی نمی‌شناسند و همین عدم شناخت باعث می‌شود که در زندگی خود کار‌هایی را انجام دهند که موجب ناراحتی، آزار و بیماری‌شان می‌شود. خیلی‌ها نمی‌دانند که دنیا پر است از قوانین و سرپیچی از این قوانین به رنج و بیماری منجر می‌شود. انسان‌های با هوش کسانی هستند که هوشمندانه زندگی می‌کنند و نوع تفکر و انتخاب‌های آنان با دیگر مردم تفاوت دارد. افرادی که هوش هیجانی بالایی دارند و همزمان در جهت مثبت و بهتر شدن قدم بر می‌دارند، در زندگی باور‌هایی دارند و کار‌هایی را انجام می‌دهند که شادی و سلامتی را افزایش می‌دهند. اما افرادی که هوش هیجانی و هوش معنوی پایین‌تری دارند، به ساده‌ترین و راحت‌ترین راه‌ها و باور‌ها بسنده می‌کنند. در این مقاله می‌خواهیم چند رفتار و باور افراد با هوش هیجانی بالا را برای شما شرح دهیم که موجب افزایش شادی، نشاط، سلامتی و برکت در زندگی آنها می‌شود:

۱- افراد با هوش هیجانی بالا، شادی را به تعویق نمی‌اندازند. آن‌هایی که شادی و لذت بردن از زندگی را به تعویق می‌اندازند، در حقیقت، به پیشنهاد هستی جهت شاد کردن‌شان «نه» می‌گویند. این افراد وقتی چندین بار به هستی نه می‌گویند، به تدریج با درد و غم مواجه می‌شوند. درست مانند کسانی که همیشه پول پس انداز می‌کنند و در نهایت مجبور می‌شوند که این پول را صرف بیماری یا مرگ کنند. یکی از ناشکری‌های ما در زندگی ناشکری نسبت به زمان است، و بخشی از ناشکری نسبت به زمان این است که زمان خود را بدون کیفیت و منفی بگذرانیم. به همین خاطر است که کسانی که زمان خود را صرف غم خوردن می‌کنند در نهایت به مرگ زودرس یا بیماری‌های مختلف دچار می‌شوند. در زندگی آن‌هایی برنده هستند که مانند کودکان از کوچکترین چیز‌ها فرصتی برای شادی و لذت می‌سازند. انسان‌های با هوش هیجانی بالا که در جهت مثبت قدم بر می‌دارند، در درست‌ترین زمان، شادی می‌کنند و از زندگی لذت می‌برند و این زمان درست، لحظه اکنون است.

۲- افراد با هوش هیجانی بالا، خود را محکوم به شرایط موجود نمی‌دانند. درک این موضوع کمی سخت است، اما حقیقت این است که ما محکوم به چیزی نیستیم. هستی هر لحظه ما را به تغییر و مهاجرت فرا می‌خواند زیرا یکی از مهم‌ترین قوانین آن «تغییر» است. آنان که تغییر نمی‌کنند، حذف می‌شوند! افرادی که گمان می‌کنند به یک جا یا شرایط محکوم هستند در واقع دید و باور خود را محدود می‌سازند، و این ساده‌ترین راه است ولی بهترین راه نیست. کسانی که قلبا از شرایط خود نا راضی هستند و قلبا می‌خواهند آن را تغییر دهند، قدم بر می‌دارند و تغییر می‌کنند. اولین کار در مسیر تغییر، تغییر جایگاه و دیدگاه در جهان هستی است. اگر خود را محکوم به چیزی بدانیم، چاره‌ای نداریم جز آنکه تا آخر عمر آن را تحمل کنیم، اما تجربه صد‌ها و هزاران نفر ثابت کرده است که محکومیت معنایی ندارد. زمانی که شما از جا‌به‌جا شدن اجتناب می‌کنید، به مرور، جهان هستی هم خواسته شما، مبنی بر محکومیت و عدم تغییر را می‌پذیرد، در این زمان نعمات و برکات از زندگی شما کم می‌شوند. یکی از ابتدایی‌ترین کار‌هایی که افراد با هوش هیجانی بالا انجام می‌دهند، این است که دائما تغییر می‌کنند و از حالی به حال بهتر می‌رسند.

۳- افراد با هوش هیجانی بالا، دوستان نامتناسب را اطراف خود نگه نمی‌دارند. برخی از ما زمانی که می‌توانیم انسان‌های مثبت و تاثیر گذار را اطراف خود نگه داریم، به معاشرت و صمیمیت با افرادی می‌پردازیم که تاثیرات منفی بر زندگی ما می‌گذارند. زمانی که شما در زندگی به «بهتر» نه می‌گویید، بهتر‌ها را از دست می‌دهید و در نهایت عواقب انتخاب خود را می‌بینید. کسانی که خود را از داشتن دوستانی که بر زندگی‌شان تاثیر مثبت می‌گذارند، محروم می‌کنند، در واقع محکوم می‌شوند به نتایج و تاثیرات منفی ناشی از معاشرت با افرادی که مناسب آنها نبوده‌اند. این مساله تا حدی ظریف است که غالبا نادیده گرفته می‌شود، اما در عمل، بخش عظیمی از زندگی افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. انسان‌های با هوش هیجانی بالا، اطراف خود را با دوستانی متناسب، متعادل و مثبت پر می‌کنند. آن‌هایی که عزت نفس سالم‌تری دارند نیز اینگونه رفتار می‌کنند. همچنین، برای این افراد تعدد دوستان مهم نیست، بلکه کیفیت دوستان و دوستی‌ها مهم است.

۴- افراد با هوش هیجانی بالا، قبل از اینکه بر هر شخص دیگری مسلط شوند، بر خود مسلط می‌گردند. افراد با هوش به جای تلف کردن انرژی و زندگی خود برای تسلط بر دیگران و کنترل آن‌ها، به مدیریت بر خود مشغول می‌شوند. هوش هیجانی با تمرین مدیریت بر هیجانات و مدیریت بر خود شروع می‌شود. بنابراین، افرادی که هوش هیجانی بالاتری نسبت به دیگران دارند، به جای کنترل و تسلط بر دیگران، تمرین می‌کنند که بر خود مدیریت کنند و بر خود مسلط شوند. آنها تمرکز خود را از روی دیگران برداشته و بر خود می‌گذارند. به همین دلیل، از بسیاری از حالات منفی، درد‌ها، اتلاف انرژی و وقت در امان هستند.