خودروهای بی‌کیفیت با سوخت‌های غیراستاندارد و نبود توجه جدی به رعایت استانداردهای فنی و زیست‌محیطی خودروها، یکی از علل اصلی آلودگی ‌هوای شهر تهران هستند. برخی منابع سهم وسایل نقلیه موتوری موجود را در ایجاد آلودگی هوا 80 درصد تخمین می‌زنند. امروزه تولید خودروهای برقی و خودروهایی با سوخت‌های کربن خنثی در دنیا در حال گسترش است. با هم نگاهی به چند نمونه از این خودروها می‌اندازیم.

کارخانه لامبورگینی اولین شرکت در جهان است که رسما گواهی کربن خنثی را از موسسه DNV دریافت کرده است. طی این گواهی لامبورگینی فرآیند تولید خود را خنثی کرده است. این بدان معنی است که معادل کربنی که در فرآیند تولید وارد جو می‌شود، از راه‌های دیگر جذب می‌کند. این شرکت تمام موارد را بازبینی کرده تا مواد زائد را حذف و بهره‌وری را به بالاترین حد ممکن برساند. لامبورگینی برای تولید کربن خنثی، یک نیروگاه سه منظوره در نظر گرفته است. این نیروگاه سه منظوره، گرمایش، سرمایش و برق کارخانه‌ها را تامین خواهد کرد. در حالی که از گاز طبیعی یا بیوگاز استفاده می‌کند و بدین وسیله انتشار دی‌اکسید‌کربن را تا 820 تن در هر سال کاهش می‌دهد. این امر موجب خواهد شد تا پایان سال 2015 دی‌اکسید‌کربن خروجی از هر ماشین 25 درصد کاهش داشته باشد و این مقدار تا سال 2017 به 5600 تن خواهد رسید.

تلاش‌های دیگر که به لامبورگینی کمک کرده است تا گواهی کربن خنثی را به دست آورد، نصب یکی از بزرگترین صفحه‌های خورشیدی قدرت‌زای نوری در منطقه و همکاری با شورا محلی برای توسعه رفت و آمد دوچرخه در این منطقه است. این شرکت در کنار کارخانه‌هایش پیست دوچرخه‌ سواری ساخته است. گرچه لامبورگینی در ایجاد یکی از خطوط تولید دوستدار محیط زیست جهان موفق بوده است، این ابرسازنده خودرو همچنان باید رانشگرهای برقی یا هیبریدی را مانند برخی دیگر از رقبا در ماشین‌هایش استفاده کند. لامبورگینی سال گذشته در نمایشگاه پاریس، لامبورگینی آستریون را به عموم معرفی کرد. آستریون اولین نمونه ماشین برقی دوگانه در این کلاس است.

ایلان ماسک مالک شرکت تسلا با اعتقاد به اینکه پاکیزه نگه داشتن هوای زمین در صدر اولویت‌های شخصی و حرفه‌ای او قرار دارد، یک خودروی سواری تمام برقی و با عملکرد و شتاب بالا و انتشار کربن در حد صفر ارائه داده است. این اتومبیل نیروی خود را تماما از باتری به دست می‌آورد. تسلا با ارائه‌ این خودرو یک بار دیگر گامی برای تحول صنعت خودروسازی و نیز حمل و نقل پاک برداشت.یکی از انواع خودروهای این شرکت، تسلا مدل S در سال ۲۰۱۱ تولید شد. این خودرو با یک بار شارژ می‌تواند تا ۲۵۰ کیلومتر مسافت بپیماید. شتاب صفر تا صد این خودرو هم زیر ۶ ثانیه است و حداکثر سرعتی هم که می‌تواند طی کند ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت است. تسلا، علاوه بر ساخت اتومبیل‌های صد هزار دلاری، در زمینه باتری‌هایی با ظرفیت بالا برای خانه‌های هوشمند نیز فعال است. این خودرو هم جذابیت و امکانات سوپرخودروهایی مانند لامبورگینی و بوگاتی را دارد و هم قیمت آن باعث می‌شود در رده خودروهایی با قیمت متوسط قرار بگیرد.فراری، مک‌لارن و پورشه هم سیستم‌های فول هیبریدی ارائه می‌دهند که می‌توانند تنها با نیروی برق کار کنند.