Bloomberg Businessweek

حامی پنهان ترامپ

حامیان ترامپ چه کسانی هستند. شاید پاسخ کلیشه‌ای این باشد که سفیدپوستان آمریکایی از مهم‌ترین حامیان ترامپ به‌حساب می‌آیند اما تنها این دسته نیستند که از ترامپ حمایت می‌کنند. درحالی‌که بیشتر رسانه‌های آمریکایی در برنامه‌های خود برای ترامپ و کابینه‌اش شمشیر را از رو بسته‌اند، در این میان یک جمهوری‌خواه در برنامه «Saturday night live» حضور پیدا می‌کند و به شدت از ترامپ حمایت می‌کند. به هر حال برخی جمهوری‌خواهان طرفدار ترامپ هستند اما این فرد دارای یک ویژگی دیگر هم هست که این موضوع را حساس‌تر می‌کند. این مجری کسی به جز بوریس آلکساندرویچ ایپشتین نیست. مردی اصالتا روس‌تبار که هم جمهوری‌خواه است، هم استراتژیست این گروه و هم وکیل و سرمایه‌گذار بانکی.

مجله بلومبرگ بیزینس ویک می‌نویسد: این فرد در حوزه رسانه آمریکا حضوری فعال دارد و شاید کمتر به نام و نشان این فرد توجه کرده باشید؛ بوریس ایپشتین در برنامه‌ای که حضور پیدا کرده بود به شدت از تیم ترامپ هم دفاع کرد. او از هدیه قبول کردن شان اسپایسر دفاع کرد. او برای گاف کلیانس کان‌وی متوسل به دلیل‌تراشی شد و از نفراتی همچون لواندوفسکی و جفری لرد نیز به حمایت برخاست. این برنامه را در آمریکا کمتر کسی به تماشا نشست اما اگر قصد داشته باشید بدانید که رسانه‌های حامی ترامپ در آینده به چه سمت و سویی حرکت خواهند کرد بهتر است این مرد را بشناسید. ایپشتین، ۳۴ ساله و در روسیه متولد شده و در نیوجرسی بزرگ شده است. او در رسانه فردی قوی است و دارای یک روزمه تقریبا بی‌نقص است. حقوق خوانده و با روسیه هم روابط تجاری بسیاری خوبی دارد. او در مناظره هم قهار است و با صدای بم صحبت می‌کند که برای مناظره این لحن بسیار مناسب به نظر می‌آید. او پیش‌تر در زمان کوتاهی هم در کاخ سفید کار کرده است اما از او می‌توان به‌عنوان حامی قدرتمند ترامپ یاد کرد.

People

رازها و دروغ‌ها

مجله معروف پی‌پل در این هفته به سراغ رسوایی دونالد ترامپ البته از نوع پسرش رفته است. دونالد ترامپ جونیور در دو هفته اخیر سیبل مطبوعات و رسانه‌های آمریکایی بوده است. زیرا فاش شده است که وی با وکیل روس که به کاخ کرملین نزدیک است دیدار داشته است. این مجله می‌نویسد: دونالد ترامپ به فرزندان خود آموخت که مبارزه کنند و ببرند و مهم نیست که این بردن چقدر هزینه در پی خواهد داشت. حالا وی با همین استراتژی دونالد ترامپ جونیور را تربیت کرده است و او با استفاده از نصایح پدر دست به کاری زده که به موجب آن حالا کاخ سفید و ریاست‌جمهوری پدرش در تیررس منتقدان قرار گرفته است. یکی از شرکای سابق ترامپ می‌گوید که او اصلا خطا و باختن را دوست ندارد و اصلا از نظر او هیچ خطایی پذیرفتنی نیست. ترامپ برای رسیدن به خواسته‌های خود دست به هر کاری می‌زند.

او زمانی که قصد ازدواج با ملانیا را داشت برای جلب توجه وی الماس ۵/ ۱ میلیون دلاری هدیه داد. البته این تنها رئیس‌جمهوری آمریکا نیست که برای رسیدن به اهداف خود دست به هر شیوه‌ای می‌زند. ترامپ‌جونیور برای ازدواج با یک مدل معروف از همین شیوه استفاده کرد و یک حلقه ۱۰۰ هزار دلاری برای وی خریداری کرد. ترامپ جونیور با این اقدام نشان می‌دهد در کلاس درس پدر خوب آموخته است و زمانی هم که به ملاقات وکیل روس می‌رود تا بتواند اطلاعاتی در مورد رقیب پدرش به دست آورد، به همین شیوه متوسل شده است: پیروزی به هر قیمتی. زمانی که راب گلدستون به ترامپ جونیور ایمیل می‌زند که رابطی روسی پیدا کرده که اطلاعات عجیبی از هیلاری کلینتون دارد او در ایمیل دیگر پاسخ می‌دهد که مشتاق است تا هرچه زودتر این فرد را ببیند. او برای رسیدن به هدف خود به دیدار این وکیل روسی می‌رود، بی‌آنکه بداند برای بازرس مولر، بازرس ویژه پرونده ارتباط تیم ترامپ با روس‌ها یک ادله محکمه‌پسند و خوب فراهم کرده است.

Time

نفوذ روسی

چند سالی است که گفته می‌شود پوتین در انتخابات کشورهای غربی دخالتی تاثیرگذار دارد. آخرین آن البته فرانسه است که گفته می‌شد روس‌ها قصد داشتند تا بر انتخابات این کشور به سود ناسیونالیست‌های افراطی تاثیر بگذارند. البته اگر این مدعا درست باشد آنها در فرانسه شکست خورده‌اند اما نتیجه انتخابات آمریکا یک پیروزی بزرگ برای کرملین به حساب می‌آید. این مجله می‌نویسد: نیروهای اطلاعاتی و حتی نظامی ایالات متحده به دنبال این هستند تا راز دخالت روسیه در انتخابات آمریکا را برملا کنند. این مجله در ادامه به روایت واقعه‌ای متوسل می‌شود: در روز هفتم ژوئن سال ۲۰۱۶ در منطقه رویورساید در روزی که قرار بود انتخابات مقدماتی برگزار شود بسیاری از کسانی که برای حضور در انتخابات ثبت‌نام کرده بودند، اعلام کردند آنها باوجود ثبت‌نام نتوانستند در رای‌گیری حاضر شوند زیرا نام آنها از لیست پاک شده است.

مایکل هسترین دادستان این منطقه می‌گوید که در آن روز حداقل ۲۰ مورد شکایت بابت این مساله به دستشان رسیده است. این کهنه سرباز آمریکایی که دانش‌آموخته دانشگاه حقوق استنفورد است عزم خود را جزم می‌کند تا به دنبال ریشه‌های این مشکل برود. هسترین می‌گوید که در روزهای اول تحقیقات زمانی که متوجه شده بود تعداد شکایات کم است، برای او قوت قلب بود اما هر چه بیشتر برای تحقیقات جلو رفت از اطمینان خاطر او کاسته شد. زیرا وی پی برده بود که بیشتر مردم در ثبت‌نام کردن برای انتخابات دچار مشکلات عدیده‌ای شده‌اند. آنها فهمیدند دست‌کم نصف کسانی که ثبت‌نام کرده بودند نامشان توسط هکرها مورد دستکاری قرار گرفته و رای‌شان تغییر کرده بود. هکرها توانسته بودند به اطلاعات شخصی بسیاری از رای‌دهندگان دست پیدا کنند و تحقیقات بیشتر نشان می‌داد هکرها به اطلاعات نیمی از رای‌دهندگان کالیفرنیا دست پیدا کرده‌اند. هسترین می‌گوید از این زمان به بعد او به شدت دچار ترس شده بود و نماینده دولت در کالیفرنیا نیز این حملات هکری را تایید کرد.

The economist

ماشین یادگیری

وارد قرن بیست و یکم شده‌ایم و لزوما شیوه‌های یادگیری تغییر کرده است. دیر زمانی است که یادگیری به شیوه‌ای صورت می‌گیرد که قرن بیستم ایجاب می‌کرد. قرنی که پس از دو جنگ جهانی سنگین و خانمان‌سوز نیاز به نیروهای کار داشت و اساس یادگیری را بر مبنای همین نیاز قرار داد. اما بسیار کارشناسان علوم یادگیری می‌گویند شیوه یادگیری در قرن بیست و یک باید تغییر کند. یکی از همین تغییرات ارتباط روزافزون فناوری با یادگیری است. اکونومیست نیز در این هفته به سراغ چنین موضوع حساسی رفته است. اساس یادگیری‌های این روزها یادگیری کودک محور است. در این مجله اشاره شده است که فناوری به این امر مهم کمک شایانی می‌کند. زیرا کودک خود می‌تواند در فرایند آموزش حضور پیدا کند. این مجله می‌نویسد: ایده استفاده از فناوری برای اصلاح آموزش و پرورش حرف تازه‌ای نیست. در سال ۱۹۲۸، سیدنی پرسی، یک روانشناس، یک ماشین تدریس اختراع کرد و گمان می‌کرد می‌تواند فرآیند طاقت‌فرسای یادگیری معلم و دانش‌آموز را از بین ببرد.

این دستگاه دارای یک صفحه کاغذی بود که حاوی سوالات چند گزینه‌ای بود. پاسخ درست موجب می‌شد شاگرد به صفحه و سوال دیگری هدایت شود. هر چند این دستگاه نتوانست آنگونه که باید جای خود را در آموزش پیدا کند اما این تنها یک نمونه از تلاش بشری برای تغییر شیوه آموزشی است. در دنیای امروزی هم استفاده از فناوری بسیار مرسوم شده است. بنجامین بلوم، روانشناس متاخر آمریکایی برای متقاعد کردن علمای آموزشی تلاش بسیاری کرد که بگوید دست از شیوه ورشکسته کارخانه‌ای بردارند و یادگیری را به سمت یادگیری شخصی سوق دهند. زیرا تحقیقات نشان داده است یادگیری شخصی بسیار موثرتر از یادگیری به شیوه تدریس است. نرم‌افزارهای یادگیری اکتسابی ابتدا در دهه ۱۹۷۰ توسط کامپیوترها توسعه داده شدند تا یادگیری «یک در برابر یک» را تقویت کنند اما امروزه این شیوه یادگیری فراتر از تصور رفته و باید گفت آینده آموزش و پرورش بر اساس همین یادگیری انفرادی استوار خواهد شد.

The week

بازگشت به معاهده پاریس

ترامپ از روزی که برای انتخابات ریاست‌جمهوری نامزد شد و تا الان که رئیس‌جمهوری این کشور است از معاهده مبارزه با تغییرات آب و هوایی در پاریس انتقاد و از آن به‌عنوان یک معاهده بد یاد کرده است. اما آیا در آینده ممکن است که عواملی باعث شود که ترامپ از اصرار خود عقب‌نشینی کند و به معاهده پاریس وفادار بماند؟ مجله ویک در این هفته نوشت: آیا یک سناریوی مصیبت‌بار می‌تواند دوباره توجه آمریکایی‌ها را به معاهده پاریس جلب کند؟ دانشمندان همواره نسبت به تغییرات آب و هوایی هشدار داده‌اند و این احتمال مطرح شده که ممکن است تا سال ۲۱۰۰ زندگی انسان‌ها با خطرات بی‌شماری مواجه شود. دیوید والاس ولز در مجله نیویورکر می‌نویسد: دانشمندان نسبت به تغییرات خطرناک آب و هوایی هشدار داده‌اند اما هشدار آنها کافی نبوده است. شواهد روبه رشدی وجود دارد که اگر انسان‌ها تا سال ۲۱۰۰ به کاهش کربن اقدام نکنند یا با مرگ و نابودی باید دست و پنجه نرم کنند یا به سمت سیاراتی که تاکنون غیرقابل سکونت بوده کوچ کنند.

این مجله سپس می‌نویسد: هوا که از قبل با افزایش دما روبه‌رو بوده است. البته افزایش گرما در مناطق قطبی تاثیر منفی بیشتری داشته و در چند دهه آینده گرمای هوا ممکن است به نابودی قطب شمال منجر شود و ۸/ ۱ تریلیون گاز کربنی گیر افتاده است، آزاد شود. این سلسله حوادث مرتبط با هم در نهایت به گرم شدن بیشتر زمین ختم می‌شود و زمین ۸ درجه بیشتر گرم خواهد شد. دریاها ۱۰ پا بیشتر بالا خواهند آمد. خشکسالی و بیابان‌زایی هم از مهم‌ترین پیامدهای این گرم شدن است. اما این سناریوی وحشتناک می‌تواند اتفاق نیفتد اگر به موقع برای جلوگیری این حوادث زنجیره‌ای اقدام شود. پیش‌بینی والاس ولز حالا بسیاری را در آمریکا به تکاپو انداخته، هر چند که هنوز مخالفان سرسختی از جمله اورن کاس دارد که این پیش‌بینی را در سایت «سیتی جورنل» یک افسانه خوانده است.

Newsweek

راهی برای توقف پیونگ‌یانگ

مجله نیوزویک برای این شماره به سراغ موضوع کره‌شمالی رفته است. کره‌شمالی با سرعت هرچه بیشتر به سمت موشک‌هایی می‌رود که مدام در حال افزایش برد خود هستند. همین امر موجب شده است تا نگرانی‌ها درباره این کشور بیشتر افزایش پیدا کند. زیرا در آخرین آزمایش موشکی کره‌شمالی این کشور دست به آزمایش موشکی زد که می‌تواند تا آلاسکا در آمریکا پیشروی کند. این مجله در این‌باره می‌نویسد: حداقل ۱۰ کمپانی چینی هستند که تهیه تجهیزات برنامه تسلیحاتی کره‌شمالی را به دوش می‌کشند. این مجله سپس این سوال را مطرح می‌کند که آیا ترامپ می‌تواند مانع این ۱۰ کمپانی چینی شود یا نه. به اعتقاد این مجله فشار ترامپ روی چین ممکن است موجب عقب‌نشینی کمپانی‌هایی شود که به داد و ستد با کره‌شمالی مشغول هستند. اما آیا ترامپ مایل به انجام این کار است؟

این مجله می‌نویسد: در نظر اول شهر دندونگ یک شهر کم‌اهمیت به نظر می‌رسد که فقط با کره‌شمالی هم‌مرز است اما ۸۵ درصد تجارت جهانی کره‌شمالی با چین است که عمده این داد و ستد هم توسط داندونگ صورت می‌گیرد. مهم‌تر از همه، داندونگ یک منبع مخفی برای داد و ستد بانک‌های چینی با طرف‌های کره‌شمالی خود است. بانک‌هایی که به نوعی در توسعه جنگ‌افزارهای کره‌شمالی نقشی حیاتی دارند. برنامه‌های جاه‌طلبانه کره‌شمالی در چهارم ژوئیه، همزمان با روز استقلال آمریکا یک قدم بیشتر برداشت. آنها توانستند موشکی را مورد آزمایش قرار دهند که به خاک آلاسکا در آمریکا می‌رسد. مهم‌ترین اقدام ترامپ فشار بر چین است. چین همان‌گونه که خود ترامپ گفته در فشار آوردن به کره‌شمالی رد شده است. پیش‌تر نیز متحدان آمریکا در آسیای شرقی گفته بودند که چین آن‌گونه که باید مایل به فشار آوردن بر پیونگ‌یانگ نیست. در بهار سال‌جاری در واشنگتن طرحی ارائه شد که هدف آن متوقف کردن کره‌شمالی از طریق فشارهای مالی بوده است اما این زمانی محقق می‌شود که راه‌های همکاری کمپانی‌های چینی با کره‌شمالی گرفته شود.

دکه مطبوعات

دکه مطبوعات

دکه مطبوعات

دکه مطبوعات

دکه مطبوعات

دکه مطبوعات