صدور مجوز تردد موقت ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای افغانستان در کشور
دنیای اقتصاد- صدور مجوز تردد موقت ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای افغانستان در کشور در جلسه مشترک مدیران کل حمل‌ونقل و پایانه‌های خراسان رضوی و سیستان‌وبلوچستان با انجمن‌ها و مسئولان حمل‌ونقل جاده‌ای بین‌الملل، مصوب شد. مدیر کل حمل‌ونقل و پایانه‌های استان گفت: گسترش و پیشبرد اهداف اقتصادی در منطقه به ویژه افزایش و گسترش مراودات تجاری با کشورهای همسایه، نیازمند گسترش تعاملات و ارتقای همکاری‌های حمل‌و‌نقل عمومی جاده‌ای در سطح بین‌الملل است.
وحدتی‌فرد افزود: استان‌های خراسان‌رضوی و سیستان‌وبلوچستان به عنوان مهمترین استان‌های هم‌مرز دو کشور می‌توانند در بهبود وضعیت حمل‌ونقل و ناوگان ترانزیتی برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام و عملی کنند تا مشکلات و کاستی‌های موجود در این بخش به حداقل ممکن برسد. وی خاطرنشان کرد: صدور مجوز برای ناوگان افغانی فقط در مواقع ضروری و برای تامین نیاز ترانزیتی صورت خواهد پذیرفت و در مابقی شرایط ناوگان حمل‌ونقل عمومی داخلی برای انجام امور ترانزیتی در اولویت قرار دارند.
مدیر کل حمل‌ونقل و پایانه‌های خراسان رضوی گفت: برای ساماندهی هر چه بهتر ناوگان حمل‌ونقل افغانی در نظر است تا شرکت‌های حمل‌ونقل و ناوگان تحت پوشش افغانستان عملکرد فعالیت‌هایشان در کشورمان را هر شش ماه یکبار به این اداره کل ارسال کنند و در غیر این صورت، از تمدید مجوز مربوطه خودداری به عمل خواهدآمد.
مدیر کل حمل ونقل و پایانه های استان سیستان و بلوچستان نیز گفت:۹۹ درصد ناوگان مورد استفاده ترانزیتی در سیستان و بلوچستان، ناوگان خارجی و به ویژه مربوط به کشور افغانستان است که تاکنون برای ساماندهی آن ها برنامه ریزی های لازم صورت گرفته است.
خانقایی با اشاره به تعاملات دستگاه های مختلف اجرایی کشور در حوزه ترانزیت و حمل و نقل افزود: در سیستان و بلوچستان هیچ محدودیتی برای صدور مجوز فعالیت شرکت های حمل ونقل بین المللی وجود ندارد.