روابط اقتصادی برد- برد غول‌ها با هم

خودروسازی به جایگاهی رسیده است که هر روز پذیرای فناوری‌های جدیدی است، فناوری‌هایی که از شرکت‌های دانش‌بنیاد یا انفورماتیک وارد خط تولیدشان می‌شود. خاستگاه بسیاری از نوآوری‌ها که اثرات اقتصادی قابل توجهی دارند منطقه‌ای موسوم به دره سیلیکون در منطقه‌ای در حدود ۷۰ کیلومتری جنوب شرقی سانفرانسیسکو در حومه سانتا کلارا، کالیفرنیا، ایالات متحده آمریکا است. این منطقه پر‌تراکم‌ترین منطقه در دنیا است که شرکت‌های صاحب فناوری در کنار هم قرار گرفته‌اند و خودروسازان مطرح دنیا بسیاری از فناوری‌های مورد نیاز خود را از آزمایشگاه‌های این منطقه به‌دست می‌آورند. وجود شرکت‌هایی که فناوی‌های پیشرفته را به خط تولید خودرو‌سازها تزریق می‌کنند باعث شده است مفاهیمی مانند ایمنی، عملکرد و پاکیزگی معنای ملموس‌تری پیدا کنند. وابستگی خودرو سازها به این شرکت‌ها موضوعی در‌خور توجه است، چرا‌که امروزه حرف پایانی را فناوری‌های به‌کار رفته در خودروها می‌زنند و افراد به خودروهایی بیشتر پول می‌دهند که باعث گشاد‌تر شدن مردمک چشم‌هایشان شود.

خودرو‌سازها و شرکت‌های دانش‌بنیاد

خودرو‌سازهای صاحب فناوری که عموما غول‌های این صنعت هستند هر کدامشان در این دره سیلیکونی آزمایشگاه مخصوص به خود را دارند تا بتوانند در رقابت با سایر رقبا گوی سبقت را بربایند. خروجی این آزمایشگاه‌ها را به راحتی می‌توان در محصولات شرکت‌هایی مانند فورد، فراری، بوگاتی، مرسدس بنز و بی‌ام‌و، تویوتا، فیات کرایسلر و... مشاهده کرد. این خودرو‌سازها در تلاشند تا با خرید شرکت‌هایی که طرح‌ها و ایده‌های بدیعی در این صنعت دارند حضور محصولات آینده خود را تضمین کنند. در برخی موارد خودرو‌سازها به‌دنبال خرید و استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیادند و در پاره‌ای موارد این شرکت‌ها برای عملی کردن ایده‌های خود به‌سراغ خودرو‌سازها می‌روند. تسلا موتورز با وجود تمام موفقیت‌هایش در بخش باتری و نرم‌افزار همچنان از صاحب نظران سراسر دنیا دعوت می‌کند تا با این خودرو‌ساز همکاری داشته باشند. از سوی دیگر شرکت گوگل اعلام کرده است که از فیات کرایسلر خواسته است با ساخت ۱۰۰ خودروی سفارشی از نوع مینی ون‌های Chrysler Pacifica بتواند سامانه‌های خودران خود را بر روی آنها آزمایش کند. شرکت گوگل به خوبی درک کرده است که اجاره یک خودرو‌ساز به مراتب کم‌هزینه‌تر و راحت‌تر از یک خودرو‌ساز شدن است.

خدمات متقابل

به نظر می‌رسد شرکت‌های فناوری به کمک بسترهایی که در اختیار دارند به سمت خودرو‌سازان تمایل پیدا کرده‌اند تا بتوانند با تقویت سرویس‌های به اشتراک‌گذاری خودرو معادلات حمل‌و‌نقل فردی را تغییر دهند. همکاری برخی شرکت‌ها و موسسات کرایه خودرو با خودرو‌سازها در مواردی باعث می‌شود افراد رانندگی یا سوار شدن به خودروهای جدید و کمتر شناخته شده را تجربه کنند و به نوعی با همکاری با این موسسات محصولاتی را که محبوبیت کمتری دارند در معرض دید قرار دهند. شرکت دانش‌بنیاد اوبر از جمله شرکت‌هایی است که با داشتن شبکه گسترده از خودروها و شعبه‌های مختلف به‌صورت آنلاین اقدام به ارائه خدمات حمل‌و‌نقل می‌کند. اخیرا شرکت اوبر اعلام کرده است که قصد دارد با شرکت تویوتا همکاری داشته باشد. این شرکت همچنین در تلاش است تا وارد صنعت خودران‌ها بشود و در قالب همکاری با تویوتا خودران‌هایش را توسعه دهد و همکاری‌های تحقیقاتی و پژوهشی را به‌صورت مشترک با تویوتا آغاز خواهد کرد. تویوتا اعلام کرده است انتظار دارد راه‌های جدیدی برای فروش خودروهایش به رانندگان شرکت اوبر بیابد و برند تویوتا و لکسوس را به‌صورت عمده و گروهی به رانندگان این شرکت چند ملیتی با ۶۷۰۰ کارمند بفروشد. شرکت‌هایی مانند اوبر که در ارتباط مستقیم با مردم قرار دارند همواره مورد توجه خودروسازان شناخته‌شده یا ناشناخته بوده‌اند و با پیشنهاد تخفیف‌های ویژه تلاش کرده‌اند تا خود را به‌عنوان تامین‌کننده خودروی این شرکت‌ها معرفی کنند. پیش از این تویوتا برای رانندگان اوبر بین ۷۵۰ تا ۲۱۰۰ دلار تخفیف در نظر گرفته است که روی وب سایت این شرکت مدل‌هایی که شامل تخفیف می‌شوند نیز اعلام شده است.

یک تیر و دو نشان خودرو‌سازها

اوبر اخیرا اعلام کرده است تخفیفات ارائه‌شده از سوی خودرو‌سازان مختلف از پایان سال گذشته باعث شده است تا ۲۰ میلیون دلار در خرید خودرو تخفیف شامل راننده‌های این شرکت شود. این نوع بازاریابی باعث شده است تا خودرو‌سازان بتوانند علاوه بر فروش محصولات خود، آنها را در جایی بفروشند که مورد استفاده افراد زیادی قرار بگیرد و به‌طور غیر‌مستقیم محصولات خود را به‌صورت حقیقی و حضوری تبلیغ کنند.

شرکت لیفت هم مانند اوبر در زمینه ارائه خدمات حمل‌ونقل‌ آنلاین فعالیت دارد که جنرال موتورز توانسته با این شرکت تازه‌تاسیس وارد مذاکره شود و با فروش شورولت بولت به رانندگانش از مزایای پیدا و پنهان آن استفاده کند. با افزایش رقابت و نزدیکی محصولات خودرو‌سازان از نظر مشخصات قدرت و طراحی و...خودرو‌سازان روش‌های جدید بازاریابی غیر‌مستقیم را انتخاب می‌کنند و با کمک بسترهایی که شرکت‌های حمل‌و‌نقل خصوصی در اختیار دارند محصولات خود را در اختیار افرادی قرار دهند که ممکن است تا به حال سوار آن نشده باشند.