آواز کشتگان
محمود شریفی استاد دانشگاهی است که به دلیل مقالات و نوشته‌هایش ضدرژیم پهلوی راهی زندان شده و بعد از تحمل شکنجه‌های سخت از زندان آزاد می‌شود، ولی سمت استادی از او گرفته شده و باید به‌عنوان کارمند اداری در دانشگاه کار کند. محمود سعی می‌کند دور سیاست را خط بکشد، مطلب تحریک‌کننده و بودار ننویسد و فقط به همسرش سهیلا و دخترش گلناز برسد. ولی زندگی عادی از او رویگردان است، ساواک همه حرکاتش را زیر نظر دارد، دانشجویان او را رهبر خود می‌دانند، همکاران و دوستانش از کوچکترین معاشرت با او هراسانند و...
سطرهای بالا خلاصه داستان «آوازکشتگان» نوشته دکتر رضا براهنی است که در دهه ۶۰ منتشر شد و در هفته‌های اخیر بعد از سال‌ها باز هم رنگ ویترین کتابفروشی‌ها را دیده است. دکتر رضا براهنی شاعر، نویسنده و منتقد مهمی است. او در سال ۱۳۱۴ در تبریز متولد شد و در ۲۲ سالگی از دانشگاه تبریز لیسانس زبان و ادبیات انگلیسی گرفت و سپس به ترکیه رفت و پس از دریافت درجه دکترا در رشته خود به ایران بازگشت و در دانشگاه به تدریس مشغول شد. براهنی چهره‌ای است که حضورش در ادبیات معاصر ایران غنیمت به شمار می‌آید و به تنهایی توانسته است جایگاه نقد ادبی در کشور را توسعه دهد. او سال‌ها است که در خارج از کشور زندگی می‌کند اما همواره در ادبیات ایران حضوری جدی داشته است. فعالیت‌های ادبی او در سه بخش شعر، داستان و نقد متمرکز شده و در هر بخش کتاب‌های تاثیرگذاری را به یادگار گذاشته است.
«آواز کشتگان» در سه فصل نوشته شده و در هر فصل نویسنده با شگردهای خاص خود داستان را به‌گونه‌ای روایت می‌کند که مخاطب راهی غیر از درگیر شدن با متن برایش باقی نمی‌ماند. نثر براهنی در این رمان می‌تواند به شکل یک کارگاه آموزشی عمل کند و خواننده پیگیر و علاقه‌مند را با زیرو بم‌های نوشتن آشنا کند. این رمان بعد از انتشار با استقبال قابل توجهی روبه‌رو شد و در کمتر از چند روز تمامی نسخه‌های آن به فروش رسید. همین استقبال از این نکته حکایت می‌کند که علاقه‌مندان ادبیات داستانی به شدت پیگیر رمان‌ها و داستان‌هایی هستند که بدنه ادبیات این مملکت را شکل داده‌اند اما جای آنها در کتابفروشی‌ها خالی است. شاید یکی از مهم‌ترین کارهای اداره کتاب در دولت یازدهم در مدت یک‌سال و نیم گذشته را باید صدور مجوز برای کتاب‌هایی دانست که بی‌دلیل توقیف شده بودند که در این میان «آواز کشتگان» هم یکی از همان‌ها بود. البته دو کتاب دیگر براهنی با نام‌های «چابه چاه» و «قصه نویسی» هم مجوز گرفتند و همزمان منتشر شده‌اند.
رمان «آواز کشتگان» در دولت دهم مجوز نشر گرفته و چاپ شد اما اجازه خروج و توزیع نگرفت و حالا با قیمت ۲۲۵۰۰ تومان با شمارگان ۳۰۰۰ نسخه توسط انتشارات نگاه عرضه شده است.