روح فرمول یک در کالبد کوچک
گوردون موری از مهندسان و طراحان معروف و مطرح مسابقات فرمول یک است که این بار تلاش کرده ایده‌های خلاقانه‌اش را در قالب خودرویی بسیار کم‌مصرف وارد خیابان‌ها کند. زندگی در شهر‌های شلوغ و پر رفت و آمد با ترافیک‌های سنگینش باعث شده است خودروهای کوچک و کم‌مصرف مورد توجه قرار بگیرند. اگر‌چه بسیاری از خودرو‌سازان مطرح دنیا به ساخت خودروهای شاسی‌بلند روی‌ آورده‌اند اما واقعیت‌های شهری و مسائل زیست محیطی استفاده از خودروهای کوچک و کم‌مصرف را توجیه‌پذیر می‌کند.
از گوردون موری به‌عنوان طراح خودروی پر‌قدرت و سریع مک‌لارن F۱ انتظار می‌رود قدرت و هیجان را در کنار سرعت وارد بدنه فلزی یک خودرو کند اما او این‌بار با طرحی متفاوت از سوپر‌اسپرت‌های فرمول یک وارد خیابان‌ها شده است. گوردون موری پیش از این نیز با طراحی مدل ۲۵ از این خودرو تجربه ساخت خودرویی کوچک و کم‌مصرف را در کارنامه خود درج کرده است. خودروی مفهومی شل یک خودروی کوچک شهری است که با هدف کاهش مصرف سوخت ساخته شده است. شل در بدنه کوچکش قلبی تپنده با حجم ۶۰۰ سی سی و سه سیلندر جای داده است. گوردون موری در طراحی این خودرو اندازه‌ها را بسیار کوچک در نظر گرفته است و راننده را مانند خودروهای فرمول یک و برخی سوپر‌اسپرت‌ها در مرکز خودرو می‌نشاند تا تسلط کافی روی خودرو داشته باشد. آینه بغل‌های این مدل جدید در داخل خودرو قرار دارند و به جای آینه دوربین‌ها تصاویر را به آن منتقل می‌کنند که این ویژگی باعث می‌شود راننده در حالی که به جلو نگاه می‌کند بتواند نمای بغل خودرو را نیز تحت‌نظر داشته باشد. این موتور با کمک روغن شل با فرمولی خاص حرکتی نرم و روان دارد که در کمتر خودروی شهری این موضوع دیده می‌شود. شل در کنار ابعاد کوچکی که دارد سه نفره است و می‌تواند بین دو خودرو با سر پارک کند یا اینکه در یک خط از خیابان دو خودرو در کنار هم می‌توانند حرکت کنند، این موضوع باعث می‌شود ظرفیت خیابان‌ها دو‌برابر شود. این خودرو، مصرف پایینش را مدیون موتور کوچک است که با سرعت ۷۲ کیلومتر در ساعت در هر ۱۰۷ مایل تنها یک گالن بنزین مصرف می‌کند، به عبارتی در هر صد کیلومتر تنها ۶/ ۲ لیتر سوخت مصرف می‌کند. مهندسان و طراحان فرمول یک دیگری هم در این پروژه حضور داشته‌اند و در نهایت محصولی مفهومی و بسیار کم مصرف در معرض نمایش قرار گرفته که نسبت به مدل‌های قبلی پیشرفت‌های قابل‌توجهی داشته است. در این مدل مفهومی و جدید شرکت شل که بر اساس طراحی گوردون موری ساخته شده است، فناوری‌های خاصی به‌کار رفته تا کمترین فضا و وزن در دسترس قرار بگیرد.

بدنه این خودرو از فیبر کربن بازیافت شده درست شده است و فقط 550 کیلو وزن دارد. برای پیاده شدن از این خودرو سقف آن به جلو و به سمت بالا حرکت می‌کند تا در فضاهای کوچک پارک هم بتوان از آن پیاده شد. در کنار طراحی ساده بدنه، استفاده از این امکانات و طرح‌ها باعث جذابیت خودرو شده است. همان‌طور که گفته شد پیش از این نیز شرکت شل خودرو T25 را با همین هدف ساخته است اما در این نمونه پیشرفت‌های زیادی در کاهش وزن (80 کیلو گرم سبک‌تر) و مصرف سوخت صورت گرفته است. همان‌طور که ذکر شد، در سال 2010 با معرفی خودرویی شبیه به همین مدل با نام T25 توجه‌ها به سمت خودروهای شهری کوچک و کم‌مصرف جلب شد اگر‌چه‌ برخی خودرو سازان مانند بنز مدل‌های تولیدی را بر همین اساس طراحی و ساخته اما این خودروها که توسط شرکت‌های حامی فرمول یک ساخته شده است، ویژگی‌ها خاصی را در خود جای داده‌اند که در خودروهای فرمول یک می‌توان آنها را یافت. طراحان این خودرو تلاش کرده‌اند با قرار دادن ویژگی‌های یک خودروی فرمول یک در خودرویی کوچک، سبک و کم مصرف نوعی تضاد جالب ایجاد کنند. پس از ساخت مدل قدیمی T25 مدل T27 به‌صورت برقی در سال 2011 بازطراحی شد اما در سال 2016 این مدل خودرو‌ها با اضافه شدن فناوری‌های جدید به آنها با موتور بنزینی وارد دنیای ماشین‌ها شدند و باید منتظر شد و دید که آیا این مدل خودرو می‌تواند به‌عنوان خودرویی تولیدی وارد خیابان‌ها و سطح شهر شود و در کاهش آلودگی شهری و ترافیک آن نقش داشته باشد یا خیر. یکی از موانعی که موجب می‌شود خودروهایی از این دست به سختی به خیابان‌ها راه پیدا کنند، اندازه بسیار کوچک آنها است که باعث می‌شود در برابر خودروهای بزرگ‌تر آسیب‌پذیر باشند. دلیل برخی متولیان ترافیک و حمل و نقل در کشورها اجازه تردد و پلاک شدن به این خودروها نمی‌دهند.