هم‌اندیشی تجار ایرانی و خارجی درمشهد
دنیای اقتصاد-همایش هم‌اندیشی تجار ایرانی و سرمایه‌گذاران خارجی به همت اداره امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری خراسان رضوی در اتاق بازرگانی خراسان رضوی و با حضور فعالان بخش خصوصی ایران و سرمایه‌گذارانی از کشورهای افغانستان، عراق و پاکستان برگزار شد. به سرمایه‌گذاری بیشتری نیاز داریم
معاون برنامه‌ریزی و اشتغال استانداری خراسان رضوی در همایش هم‌اندیشی تجار و سرمایه‌گذاران خارجی اظهارکرد: برای سرمایه‌گذاری خارجی در استان سقفی تعیین نشده است و تنها کف آن مشخص شده است.
رضا جمشیدی افزود: هرچند سرمایه‌گذاری‌های خوبی در خراسان رضوی شده است، اما هنوز به سرمایه گذاری‌ بیشتری نیاز داریم. وی اظهار کرد: موظف به تشویق، حمایت و جذب سرمایه‌گذار خارجی هستیم و به منظور تحقق این موضوع باید شرایطی آسان و همراه با امنیت را فراهم کنیم.
جمشیدی با اشاره به موقعیت مکانی و میزان قابل ملاحظه جمعیت خراسان رضوی گفت: وجود مرز مشترک و طولانی با دو کشور افغانستان و ترکمنستان و دو منطقه ویژه اقتصادی سرخس و دوغارون، مزیت‌های خوبی در پیش روی این استان است.
معاون برنامه‌ریزی و اشتغال استانداری خراسان رضوی افزود: این استان در بسیاری از محصولات کشاورزی و دامی رتبه اول تا چهارم کشور را دارد و بیش از 6 هزار واحد تولیدی در این استان مشغول به فعالیت است و 46 ماده معدنی قابل استحصال در این استان وجود دارد.
وی با اشاره به ظرفیت اقامتی بالای مشهد گفت: بیش از ۵۰ درصد ظرفیت اقامتگاه‌های کشور در مشهد قرار دارد که این ظرفیت به خاطر تشرف سالانه ۲۵ تا ۳۰ میلیون زائر حرم مطهر رضوی به این شهر به وجود آمده است.


سالانه 2 میلیارد و 700 میلیون دلار کالا از ایران به افغانستان صادر می‌شود
خطیبی، نماینده سرمایه‌گذاران افغانستان در این مراسم اظهار کرد: سالانه ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار از طریق سرمایه‌گذاری در کشور ایران تامین می‌کنیم که این امر نشان‌دهنده اعتماد مردم افغانستان به استانداردهای کالای ایرانیان است.
نماینده سرمایه‌گذاران افغانستان تصریح کرد: مردم مسلمان افغانستان، ایران، پاکستان و عراق دارای مشارکت‌های زیادی هستند و به خصوص افغانستان و ایران که مراودات زیادی با یکدیگر داشته و یک خانواده واحد به شمار می‌روند.
خطیبی با قدردانی از فرصت‌هایی که جمهوری اسلامی ایران برای سرمایه‌گذاری سرمایه‌داران افغانستان فراهم کرده است، تاکید کرد: خانه دوم ما کشور جمهوری اسلامی ایران است.
وی از بیکاری به عنوان یکی از مشکلات مهم در افغانستان نام برد و گفت: ما چشم‌انتظار سرمایه‌گذاری ایرانیان در کشورمان و برگشت سرمایه‌های خود به افغانستان هستیم، زیرا این موضوع گامی مهم در راستای اشتغال‌زایی است. نماینده سرمایه‌گذاران کشور افغانستان با اعلام آمادگی برای برگزاری همایش‌های بعدی تجار و سرمایه‌گذاران خارجی در استان هرات، خاطرنشان کرد: ما برای سرمایه‌گذاری در زمینه‌هایی که موجب رشد اقتصادی دو کشور می‌شود، آماده‌ایم زیرا هر دو کشور به همکاری و فعالیت اقتصادی نیاز دارند.


اشتیاق کشورهای جهان به سرمایه‌گذاری در خراسان رضوی
رئیس امور اجرایی اتاق مشترک ایران و افغانستان نیز در این همایش گفت: خراسان رضوی هم اکنون از بسیاری از استان‌های کشور در زمینه سرمایه‌گذاری خارجی جلوتر است، چون پیش از تصویب قانون حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی در کشور مفاد این قانون در این استان تحقق یافت.
محمود سیادت با اشاره به ظرفیت‌های خراسان رضوی رای جذب سرمایه‌های خارجی اظهار کرد: هم‌اکنون بسیاری از کشورها از جمله کشورهای اروپایی به سرمایه‌گذاری در خراسان رضوی اشتیاق دارند که می‌توان یکی از علل آن را وجود مرز مشترک بین خراسان رضوی با افغانستان و کشورهای آسیای میانه دانست.
وی افزود: قسمت عمده‌ای از تجارت خارجی خراسان رضوی را سرمایه‌گذاران افغانستانی انجام می‌دهند و به‌طور غیرمستقیم برای ساکنان استان ما اشتغال‌زایی می‌کنند، لذا باید به دنبال حل مشکلات این سرمایه‌گذاران باشیم.
عضو اتاق بازرگانی خراسان رضوی با اشاره به کج‌سلیقگی‌هایی که در سال‌های نخست انقلاب موجب خروج برخی سرمایه‌گذاران خارجی از کشور و استقرار آنها در اروپا و آمریکا شد، تصریح کرد: اکنون باید شرایطی فراهم شود تا کسانی که نتوانستند خود را با شرایط اروپا و آمریکا تطبیق دهند در کشور ما سرمایه‌گذاری کنند.


ارائه تسهیلات ویژه به سرمایه‌گذاران
محمد عجمی، مدیر کل امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری در این همایش اظهار کرد: در چند سال گذشته تغییراتی در زمینه سرمایه‌گذاری خارجی ایجاد شده است که از آن جمله می‌توان به ارائه تسهیلاتی در حوزه مجوز اشتغال اشاره کرد و امروز کمیته فنی اشتغال در استان پس از برگزاری جلسات مربوطه در کمترین زمان ممکن مجوزها را صادر می‌کند.
مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری خاطرنشان کرد: استاندار خراسان رضوی تاکید زیادی برای رفع موانع و مشکلات سرمایه‌گذاران خارجی همچون پروانه کار و اقامت داشتند که ما در این جلسات به دنبال هم‌اندیشی برای رفع این موانع هستیم.
عجمی تشکیل پرونده تابعیت و ‌ارائه تسهیلات آموزشی به فرزندان افراد سرمایه‌گذار را به عنوان درخواست‌های اصلی سرمایه‌گذاران خارجی مطرح و تصریح کرد: کسانی که کارت اقامت پناهندگی دارند، می‌توانند درخواست تبدیل این کارت به پروانه اقامت را ارائه دهند.