سال بی‌ثباتی برای کسب‌وکار
می‌توان گفت تقریبا همه شرکت‌ها در همه صنایع تحت تاثیر انقلاب دیجیتال زیر و رو شده‌اند. هیچ مدیری نمی‌تواند هجوم تکنولوژی‌‌های موبایل، داده‌های بزرگ، هوش مصنوعی و امثال آنها را نادیده بگیرد. این تکنولوژی‌های جدید وعده پیشرفت‌های عظیم در کارآیی و بهره‌وری را می‌دهند، اما در عین حال تهدید مغلوب شدن توسط برخی شرکت‌های تازه وارد در منطقه سیلیکون ولی را نیز به همراه دارند. این آشفتگی در فضایی نسبتا آرام رخ داده است. اقتصاد جهان در رکود بوده، اما تقریبا به ثبات رسیده است؛ به‌طوری که تولید ناخالص داخلی (GDP) جهانی از سال 2012 تاکنون هر سال رشد ثابت (و البته کند) حدود 3 درصدی داشته است. نوسان بازار مالی کم بوده و فقط قیمت سهام تا حدودی افزایش یافته است.
رشد کند اقتصادی به‌طور طبیعی خبر خوبی برای کسب‌وکارها نیست. اما عجیب این است که ثبات اقتصادی گسترده، به مقابله با وضعیت آشفته‌ای که تکنولوژی ایجاد می‌کند، کمک کرده است. مدیران عامل به جای اینکه در مورد هزینه‌های سرمایه‌ای جدید در صنایع به سرعت متغیر تصمیم‌های سخت بگیرند، سود خود را در بازخرید سهام خودشان سرمایه‌گذاری می‌کنند. روند این بازخریدهای سهام در آمریکا به قدری سریع بوده که در اواسط سال ۲۰۱۴ رکورد سالانه را شکسته و به حدود ۵۰۰ میلیارد دلار رسید. این سودهای شناور همچنین تعداد ادغام و تملک‌ها را افزایش داده است. ارزش چنین معاملاتی در سال ۲۰۱۴ احتمالا به بیش از ۳ تریلیون دلار می‌رسد؛ چراکه بنگاه‌ها از حوزه رسانه گرفته تا بهداشت، تلاش می‌کنند با خرید شرکت‌های یکدیگر موقعیت خود را در بحبوحه تحولات تکنولوژیک حفظ کنند.

فشار تکنولوژی، افزایش ارزش دلار
در سال 2015 این مکمل‌گرایی به پایان می‌رسد. روسای شرکت‌ها دیگر نخواهند توانست بر ثبات بازارهای مالی به‌عنوان یک محافظ در برابر آشفتگی‌های صنایع خود حساب کنند، چون محیط اقتصاد کلان متزلزل‌تر می‌شود و حتی تحولات اقتصاد خرد نیز به وخامت بیشتری می‌گراید.
انقلاب دیجیتال سرعت بیشتری خواهد گرفت. تا پایان سال ۲۰۱۶ حدود ۵/۴ میلیارد نفر از مردم دنیا به گوشی‌های هوشمند مجهز خواهند شد. در حال حاضر، ۸/۲ میلیارد نفر در کره زمین گوشی هوشمند دارند. همچنین در سال ۲۰۱۶ نیمی از کل پولی که شرکت‌ها صرف تکنولوژی اطلاعات می‌کنند، به «رایانش ابری» اختصاص خواهد یافت. به این ترتیب، همچنان مشاغل بیشتری جایگزین یا دوباره در قالبی جدید ایجاد می‌شوند. شرکت «اوبر» (Uber) در سانفرانسیسکو که این روزها با تکنولوژی جدید خود خدمات تاکسیرانی را در شهرهای دنیا دستخوش تحول کرده، اکنون ۷ هزار راننده را در لندن پوشش داده که انتظار می‌رود تا اوایل سال ۲۰۱۶ این تعداد به ۴۲ هزار نفر برسد.
در ضمن، با توجه به نوسان بیشتر قیمت‌های سهام، نرخ بهره و ارز در سراسر دنیا، کسب‌وکارها در سال 2015 با آشفتگی‌های بیشتری روبه‌رو خواهند شد. یک منبع این بی‌ثباتی شکاف بین رشد اقتصادی است: آمریکا و بریتانیا با وضعیت اقتصادی نسبتا خوب وارد سال 2015 می‌شوند و بانک‌های مرکزی آنها امید دارند که بتوانند افزایش نرخ بهره را آغاز کنند. کشورهای حوزه یورو، ژاپن و کشورهای نوظهور سال 2015 را با رشد کند یا حتی منفی آغاز می‌کنند. هم بانک مرکزی اروپا و هم بانک مرکزی ژاپن، در سال 2015 روند تسهیل بیشتر سیاست پولی را اتخاذ خواهند کرد. این شکاف بین رشد و نرخ بهره در کشورهای مختلف باعث افزایش ارزش بیشتر دلار در برابر ین و یورو خواهد شد. نرخ تبادل دلار-یورو برای مدتی در سال 2015 به برابری خواهد رسید.
افزایش ارزش دلار و رشد کند در کشورهای نوظهور، به قیمت‌های سهام نیز ضربه خواهد زد (باید بگوییم که شرکت‌های آمریکایی لیست S&P۵۰۰ ۴۰ درصد سود خود را از خارج به دست می‌آورند). و از آنجایی که اطمینان سرمایه‌گذاری از بین می‌رود، سرعت بازخرید سهام و روند ادغام و تملک نیز کند خواهد شد. بازارهای مالی دچار تنش خواهند شد. سرمایه‌گذاران به جای این که همچون سال‌های اخیر نسبت به شوک‌های بازار بی‌اعتنا باشند، نسبت به اخبار بد به شدت واکنش نشان خواهند داد. البته همه بنگاه‌ها به‌طور یکسان تحت تاثیر قرار نخواهند گرفت. بنگاه‌ها و شرکت‌های فعال در اقتصادهای نوظهور، در نتیجه اثر دوگانه رشد کند اقتصادی و افزایش ارزش دلار، سال نسبتا سختی را پیش رو خواهند داشت. آنها همچنین تحت فشار تکنولوژی خواهند بود؛، چراکه هر روزه مشاغل بیشتری اتوماتیک‌سازی می‌شوند و مزیت نسبی کارگر ارزان کاهش می‌یابد.
شرکت‌ها در حوزه یورو نیز دوران سختی خواهند داشت. در حالی که اقتصاد این منطقه با رکود تورمی دست و پنجه نرم می‌کند، سیاستمداران بیش از اینکه اقدامی عملی انجام دهند، تنها به منازعه می‌پردازند. قانون‌گذاران مانع تلاش‌های بنگاه‌ها برای همگام شدن با انقلاب دیجیتال خواهند شد. بنابراین، پیشرفت چندانی به سوی ایجاد یک بازار واحد در خدمات دیجیتال حاصل نخواهد شد. کسب‌وکارها به‌طور کلی در سال‌های گذشته مسیر آسانی را طی نکرده‌اند. عبور دادن شرکت‌ها از مسیر انقلاب تکنولوژیک، حتی وقتی بازارهای مالی در شرایط خوبی هستند، یک ریسک محسوب می‌شود، چه برسد به اینکه ناملایماتی از همه جهات به‌طور همزمان وجود داشته باشد. بنابراین، خود را برای سخت‌ترین سال کسب‌وکار جهانی از بعد از رکورد 2009-2008 آماده کنید.