هماهنگی با تغییرات خرده‌فروشی

شرکت لاستیک‌سازی میشلین ۴۰ درصد از سایت خرده‌فروشی لاستیک آلوپنوس را که بزرگ‌ترین‌ فروشنده آنلاین لاستیک در فرانسه به‌حساب می‌آید، خریداری کرد. همچنین فعالیت زیادی را برای خرید سایت بلک سیرکل که فروشنده آنلاین اصلی تایر در بریتانیا است، آغاز کرده است.

شاید به‌نظر برسد شرکت میشلین با ۱۲۷ سال قدمت و در شرایطی که ۶۸ کارخانه لاستیک‌سازی را در ۱۷ کشور جهان اداره می‌کند، مشتری‌های خود را دارد اما این شرکت برای آنکه بتواند به تسلط خود بر بازار لاستیک در جهان ادامه بدهد دیگر نمی‌تواند بر فروش سنتی تکیه کند. در آمریکا نیز شرایط در حال تغییر است. پیش‌بینی می‌شود سهم تجارت الکترونیک در بازار خرده‌فروشی قطعات یدکی خودرو تا سال ۲۰۲۰ در ایالات متحده به ۲۰ میلیارد دلار برسد. هیچ مدیرعاملی نمی‌خواهد از این بازار بزرگ چشم پوشی کرده و سهامداران خود را ناامید کند، به همین دلیل فعالیت برای حضور قدرتمند در تجارت الکترونیک قطعات یدکی شدت یافته است.

خودروسازان اکنون به این فکر افتاده‌اند که به جای تماشاگر بودن در بازار آنلاین قطعات یدکی، به فروش مستقیم (Direct Selling) روی بیاورند. این کار با همه سودآوری، مشکلاتی نیز برایشان دارد، از جمله اینکه باید شبکه توزیع گسترده‌ای را فراهم آورند که بتواند پاسخگوی درخواست‌ها باشد. برخلاف فروش سنتی، مشتری به محل مشخصی قرار نیست مراجعه کند، بلکه آنها می‌توانند از هر گوشه کشور باشند و شبکه آنلاین باید بتواند این نیاز را پاسخ بدهد. در مورد فروش آنلاین قطعات یدکی باید سیستمی متعلق به شرکت در کنار پست فعالیت کند چرا‌که وزن بالای برخی از قطعات یدکی ممکن است خریدار را از سفارش آنلاین منصرف کرده و تجارت الکترونیک را با شکست مواجه کند. اما این مشکلاتی است که اگر به آن پشت کنند، سود زیادی را از دست خواهند داد.

از طرف دیگر در ایالات متحده اکنون اپ‌هایی برای تلفن همراه وجود دارند که مراحل تعمیر خودرو را نشان می‌دهند. با استفاده از این اپ، مالک خودرو می‌تواند به تعمیرگاه بگوید که قطعه را خودشان تامین کنند یا خود او قطعه را به‌صورت آنلاین سفارش داده و به تعمیرگاه می‌فرستد. همه اینها بیانگر این است که وضعیت کسب و کار در بازار خدمات پس از فروش خودرو در حال تغییر بوده و خودروسازان باید خود را با آن منطبق کنند. روندی که در زمینه توسعه استفاده از تجارت الکترونیک مبتنی بر وسایل ارتباطی هوشمند دیده می‌شود، حاکی از آن است که در چند سال آینده خودروسازان یا باید خود را با این تغییرات هماهنگ کنند یا شاهد سود‌آوری شرکت‌های دیجیتال و سایت‌هایی باشند که خود را جایگزین خدمات‌دهی به روش سنتی کرده‌اند. شرایط به گونه‌ای در حال رقم خوردن است که می‌توان گفت خودروسازان در حال مواجهه با نسلی هستند که خرید آنلاین را به خرید سنتی ترجیح می‌دهد و این یعنی تامین‌کنندگان گزینه‌های زیادی برای انتخاب پیش‌رو ندارند. نبردی بین فروش آنلاین و فروش سنتی در عرضه خرده‌فروشی لوازم یدکی آغاز شده است که اکنون مانند کوه یخ تنها بخشی از آن بیرون آمده و بخش اصلی آن در سال‌های بعد نمایان می‌شود.